Gå til innhold

Leddgikt medisiner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Kjenner dere til om det har kommet noen nye leddgiktmedisiner på markedet den siste tiden/de siste årene? Med mindre bivirkninger? Jeg har De siste månedene hatt oppbluss i leddgikt for første gang på mange år, ønsker egentlig ikke de fæle medisinene, men nå begynner jeg å vurdere det siden det ikke ser ut til å roe seg😔

Anonymkode: e5a1a...0d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker selv Hyrimoz pga ankyloserende spondylitt og vet at dette også brukes mot leddgikt. Selv har jeg kun en bivirkning (konstant lett forkjølelse snue) , men fordelene er helt enorme. Mye mindre leddsmerter og mye mindre smerter ved trening noe som gjør det mulig for meg å være i full jobb og gjøre nesten alle de fritidsaktivitetene jeg kunne før sykdommen ble problematisk. 

Anonymkode: 4b078...ffc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bruker selv Hyrimoz pga ankyloserende spondylitt og vet at dette også brukes mot leddgikt. Selv har jeg kun en bivirkning (konstant lett forkjølelse snue) , men fordelene er helt enorme. Mye mindre leddsmerter og mye mindre smerter ved trening noe som gjør det mulig for meg å være i full jobb og gjøre nesten alle de fritidsaktivitetene jeg kunne før sykdommen ble problematisk. 

Takk for at du deler. Tenker du noen gang på mulige alvorlige bivirkninger som kan oppstå? Det er dette jeg ikke får ut av hodet, redselen for disse medisinene er verre enn smerten jeg lever med. Men sånn som det er nå, og har vært de siste 3-4 månedene, er ille. Jeg kommer meg ikke ut, sliter med å gå fra rom til rom, har ikke noe liv. Likevel håper jeg fortsatt at situasjonen skal bedre seg av seg selv, siden jeg har gått i årevis uten symptomer før dette oppblusset. Tenker at den kalde og klare vinteren er årsaken, og at våren vil bedre situasjonen. Men jeg begynner å få mine tvil.. 

Så da har jeg valget; bli værende som jeg er uten medisiner, i håp om bedring, eller ta medisiner og bli bedre her og nå, men med fare for alvorlige bivirkninger i fremtiden..

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tenker du noen gang på mulige alvorlige bivirkninger som kan oppstå? Det er dette jeg ikke får ut av hodet, redselen for disse medisinene er verre enn smerten jeg lever med

Jeg er ikke veldig bekymret nei, men så er jeg også en ganske bekymringsløs person. Blir tatt veldig godt vare på av lokal reumatologisk avdeling, og fikk omfattende info ved oppstart om mulige kortids og langtidsbivirkninger.  Enkelte krefttyper kan det se ut som man får en noe høyere risiko for (spesiell hudkreft, føflekker) men nettopp fordi man vet dette følger man jo bare litt bedre med.

For meg var valget enkelt. Trappe ned yrkesliv og fritidsaktiviteter og mure meg selv mer og mer inne, eller få en medisin som gjorde meg, i løpet av veldig få måneder, i stand til å gjøre ting jeg ikke hadde orket, hatt mulighet til, eller hatt for sterke smerter til å gjøre, i flere år. En noe forhøyet risiko for enkelte sykdommer ved lengre tids bruk er ingenting i forhold til å få livet sitt tilbake. Slik tenker jeg. Men jeg ser, og forstår, hvordan du tenker. Det må vel hver og en ta en beslutning på rett og slett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må vel hver og en ta en beslutning på rett og slett. 

Ja det har du rett i, men det er godt å høre hva andre i lignende situasjoner tenker, diskutere litt og høre andres erfaringer, før man velger selv😊 Hadde man bare visst hvor lenge den aktive fasen varer. Jeg hadde ikke nølt med å ta imot medisiner hvis jeg visste at denne tilstanden ville vedvare i mange år, men så er det jo nettopp det, at man ikke vet når det brenner ut for denne gang. En spåkule hadde vært noe😅

Hvis flere har lyst å dele tanker og erfaringer, blir jeg takknemlig😊

Skrevet

Bruker Metotrexat for leddgikt, og har vært omtrent fri for symptomer i 5 år. Men fatigue sliter jeg mer og mer med. Risikoen ved medisiner kontra nedsatt livskvalitet og funksjon, smerter, ikke kunne jobbe eller leve som «normalt» er jeg heller villig til å ta. Må ta blodprøver hver 3 måned og de er stort sett bra, virker som kroppen tåler det fint foreløpig. Hadde en god del kvalme de første ukene da jeg starta, men ingenting nå. Har ikke hørt noe om nye typer medisiner, sikkert fordi jeg fungerer så bra med Metotrexat.

Anonymkode: 5b137...e97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 2.23):

Bruker Metotrexat for leddgikt, og har vært omtrent fri for symptomer i 5 år. Men fatigue sliter jeg mer og mer med. Risikoen ved medisiner kontra nedsatt livskvalitet og funksjon, smerter, ikke kunne jobbe eller leve som «normalt» er jeg heller villig til å ta. Må ta blodprøver hver 3 måned og de er stort sett bra, virker som kroppen tåler det fint foreløpig. Hadde en god del kvalme de første ukene da jeg starta, men ingenting nå. Har ikke hørt noe om nye typer medisiner, sikkert fordi jeg fungerer så bra med Metotrexat.

Anonymkode: 5b137...e97

Så bra metotreksat fungerer på deg, uten bivirkninger😊 Dette er den medisinen jeg også har prøvd, første gangen leddgikten oppstod. Men jeg fikk langvarig tørrhoste som viste seg å være en skummel bivirkning på lungene, begynnende lungefibrose, så jeg måtte stoppe på flekken. Det er ikke ufarlige og forbigående bivirkninger i oppstartsfasen jeg er redd for, det er langtidssbivirkningene jeg frykter😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...