Gå til innhold

Kan hvem som helst bli journalist i dag?

Gjest Lunaris

Anbefalte innlegg

Gjest Lunaris

Skal det virkelig ingenting til for å bli journalist i VG i dag? Denne artikkelen er så full av skrivefeil, kommafeil og syntaksfeil at det svir i øynene av å lese den. 

Og hva har hendt med bruken av ordet «at»? Det utelates bare mer og mer, og og/å-regelen er helt fraværende. 

VG, skjerp dere! Dere undervurderer deres lesere! 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kRQX1a/is-kvinnens-meldinger-til-faren-fikk-ikke-forlate-syria

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Au. Det der må være en av de verste tekstene jeg har lest. Tenkte kanskje det var en live-reporter eller lignende som hadde prøvd seg på en nettsak, men det ser ut til at journalisten tidligere har skrevet en hel bok: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GjWAq/hederspris-til-vg-journalist.  

Anonymkode: 3d863...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Au. Det der må være en av de verste tekstene jeg har lest. Tenkte kanskje det var en live-reporter eller lignende som hadde prøvd seg på en nettsak, men det ser ut til at journalisten tidligere har skrevet en hel bok: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GjWAq/hederspris-til-vg-journalist.  

Anonymkode: 3d863...bf0

Haha hjelpes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke journalistutdannlig hovedsakelig går på rettskriving da. 

Anonymkode: e5e17...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror ikke journalistutdannlig hovedsakelig går på rettskriving da. 

Anonymkode: e5e17...fab

Man skal ha en viss kvalitet av arbeidet sitt for å bli journalist i noe annet enn lokalavisa. Fyren virker nærmest dyslektisk og lat, alt av grammatikk er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/nyheter/17-ar-gammel-gutt-sporlost-forsvunnet-i-sverige-kan-vare-kidnappet/s/12-95-3424070703

Her er en annen fin en. Jeg reagerer på elendig norsk nesten hver gang jeg leser nettavisene. Og enkelte er verre enn andre.

Det vanligste er null peiling på kommareglene (ikke komma etter preposisjonsuttrykk!!!), særskriving, tvilsom bruk av og/å og formuleringer man ser er inspirert av engelsk, men som ikke betyr det samme/noe som helst på norsk.

Er det ingen redaktører her som kan fortelle oss hvordan det fungerer i media om dagen? Er det virkelig sånn at språket ikke betyr en dritt så lenge informasjonen kommer ut? 

I min verden blir det som å gå på restaurant og få servert rå/svidd mat, og så forsvarer kokken seg med at "Jammen, du ble jo mett!" Eller at bussjåføren bulker og nesten kjører folk ned fordi han fyllekjører, og så forsvarer seg med at "Passasjerene kom seg jo hjem."

Det snakkes så mye om at kravene er så høye på arbeidsmarkedet i dag, men det ser dessverre ikke sånn ut når man leser artiklene. Hvilke krav stilles egentlig til journalister i dag? Jeg er oppriktig interessert i å få vite det. Og ikke skyld på tidspress, man ser om feilene skyldes tidspress eller manglende kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hva forventer dere egentlig fra denne  søppel-blekka da??     

Anonymkode: 86665...fea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

men hva forventer dere egentlig fra denne  søppel-blekka da??     

Anonymkode: 86665...fea

Gjelder ikke bare VG. Det gjelder de fleste aviser, blader og ymse på nett. Norsk grammatikk betyr ikke så mye visstnok. Akk, jeg savner Per Egil Hegge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, og dette irriterer meg mer og mer. Har journalister ingen stolthet i å skrive riktig lenger? Dårlig språk, grammatikkfeil osv. 

Anonymkode: cea87...2fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
ti10 skrev (På 18.2.2021 den 8.24):

https://www.nettavisen.no/nyheter/17-ar-gammel-gutt-sporlost-forsvunnet-i-sverige-kan-vare-kidnappet/s/12-95-3424070703

Her er en annen fin en. Jeg reagerer på elendig norsk nesten hver gang jeg leser nettavisene. Og enkelte er verre enn andre.

Det vanligste er null peiling på kommareglene (ikke komma etter preposisjonsuttrykk!!!), særskriving, tvilsom bruk av og/å og formuleringer man ser er inspirert av engelsk, men som ikke betyr det samme/noe som helst på norsk.

Er det ingen redaktører her som kan fortelle oss hvordan det fungerer i media om dagen? Er det virkelig sånn at språket ikke betyr en dritt så lenge informasjonen kommer ut? 

I min verden blir det som å gå på restaurant og få servert rå/svidd mat, og så forsvarer kokken seg med at "Jammen, du ble jo mett!" Eller at bussjåføren bulker og nesten kjører folk ned fordi han fyllekjører, og så forsvarer seg med at "Passasjerene kom seg jo hjem."

Det snakkes så mye om at kravene er så høye på arbeidsmarkedet i dag, men det ser dessverre ikke sånn ut når man leser artiklene. Hvilke krav stilles egentlig til journalister i dag? Jeg er oppriktig interessert i å få vite det. Og ikke skyld på tidspress, man ser om feilene skyldes tidspress eller manglende kunnskap.

Man kan undre seg over om hvor mange bøker de har lest i løpet av sitt liv, for dette er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...