Ingvild Iversen Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Hei! Til sommeren flytter jeg fra Bergen til Stavanger og vurderer i den anledning å ta med katten min. Hun bor for øyeblikket med mine foreldre i mitt barndomshjem. Der har hun bodd siden jeg fikk henne for 12 år siden da hun var bare noen mnd. gammel. Hun er en ute/inne katt, altså hun går ut og inn som hun vil. Jeg har studert i byen de siste årene og hun har derfor bodd i mitt barndomshjem. Dit jeg flytter har jeg lov å ha katt og er i et nabolag litt utenfor byen og virker veldig kattevennlig. Mine foreldre har ikke noe i mot å ha katten da den har bodd der i 12 år, men er likevel ikke utrolig begeistret for å ha katt. Jeg er nok mye mer glad i katten og setter mer pris på hun enn de gjør, og det er derfor jeg vurderer å ta henne med meg. Det er også usikkert hvor lenge jeg og min samboer blir boende i leiligheten og i stavanger forøvrig. Det kan være vi bare blir der et par år, men tar jo da selvsagt katten med dersom vi flytter et nytt sted. Det er likevel flere ting jeg lurer på som gjør meg usikker. 1. Er det dumt for katten dersom vi flytter flere ganger? 2. Er det dumt for katten å flytte når den har bodd på samme plass i 12 år? Vil hun kunne bli trist/syk av å flytte? 3. Hvilke forhåndsregler bør vi ta stilling til dersom vi tar henne med (hvordan bør vi introdusere henne til den nye leiligheten, hvor lenge bør hun være inne, hvordan er best å flytte henne på, hva bør vi gjøre i forkant av flyttingen? osv.) 4. Hun har ikke brukt kattedo på 11 år. Er dette noe hun kan bli vant til å bruke igjen, og evt. hvor lang tid må vi regne før hun er stueren igjen? 5. Dersom vi tar henne med har vi planer om å flytte ned dit og få alt på plass før vi henter henne ned slik at hun kan komme til en leilighet som ikke er i flyttemodus, er det annet vi bør tenke på iht. dette? 6. Bør vi ta henne med oss eller ikke? Jeg og min samboer har veldig lyst å ta henne med, da vi føler vi kan gi henne mye mer oppmerksomhet og kjærlighet enn mine foreldre kan. Men vi ønsker selvsagt det beste for henne. Hva vil dere anbefale? Setter svært stor pris på alle svar/erfaringer uansett om alle spørsmål blir besvart eller ei! Takk!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Ingvild Iversen skrev (6 timer siden): 1. Er det dumt for katten dersom vi flytter flere ganger? De fleste katter tåler det helt fint. Omplasseringskatter fra DB har jo feks vært på kattehjem før de flytter til nye eiere. 2. Er det dumt for katten å flytte når den har bodd på samme plass i 12 år? Vil hun kunne bli trist/syk av å flytte? Jeg tenker at det mest sannsynlig vil gå fint, men at hun muligens er litt stresset i starten og evt ved bilkjøring om hun ikke er vandt med det. 3. Hvilke forhåndsregler bør vi ta stilling til dersom vi tar henne med (hvordan bør vi introdusere henne til den nye leiligheten, hvor lenge bør hun være inne, hvordan er best å flytte henne på, hva bør vi gjøre i forkant av flyttingen? osv.) Hvis dere må kjøre bil, bør dere venne henne til bilkjøring før dere skal flytte, start med noen korte turer, katten vil etterhvert legge seg for å slappe av. Når dere har flyttet ville jeg hatt pus på et rom i starten, for å være sikker på at hun ikke får stukket av, og for at hun skal bli vandt med nytt sted. Kjøp gjerne feliway, som kan gjøre katten roligere. Venn gjerne pus til sele, så kan pus utforske resten av leiligheten, samtidig som dere har kontroll. Hvor lenge hun skal være inne vil variere, men jeg ville nok i alle fall holdt henne inne 1,5 måned. Du kan feks kjøpe gps til henne også, sånn at dere har kontroll når hun etterhvert får gå ut. 4. Hun har ikke brukt kattedo på 11 år. Er dette noe hun kan bli vant til å bruke igjen, og evt. hvor lang tid må vi regne før hun er stueren igjen? Ja, det bør ikke være noe problem. Katter er renslige, og vil raskt huske doen. Dere kan jo teste allerede, med å finne fram do og sand, og holde henne inne, så viser dere henne doen. 5. Dersom vi tar henne med har vi planer om å flytte ned dit og få alt på plass før vi henter henne ned slik at hun kan komme til en leilighet som ikke er i flyttemodus, er det annet vi bør tenke på iht. dette? 6. Bør vi ta henne med oss eller ikke? Det må dere vurdere selv. Anonymkode: cf7f4...139
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå