Gjest Bet-t-ina Skrevet 16. februar 2021 #1 Del Skrevet 16. februar 2021 Folkens, man sitter i bussen og i bilen. Man sitter også i trikken og i t-banen, ikke oppå taket. Er jeg den eneste som syns det er rart å si at man sitter på bussen? Kommer det av at man ikke kjører selv, og at man bare sitter på som passasjer? Dette var temaet under middagen i dag. Sitter du på eller i bussen selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Del Skrevet 16. februar 2021 Jeg sier at jeg sitter på trikken og på T-banen. Anonymkode: 03bda...a04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 16. februar 2021 #3 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sier at jeg sitter på trikken og på T-banen. Anonymkode: 03bda...a04 Fordi du er passasjer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Del Skrevet 16. februar 2021 Enig i at det ikke høres logisk ut og gir ingen mening, men det rette er på bussen, på toget i bilen. Anonymkode: 89dda...1fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 16. februar 2021 #5 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig i at det ikke høres logisk ut og gir ingen mening, men det rette er på bussen, på toget i bilen. Anonymkode: 89dda...1fb Nettopp.. Men er det fordi man er passasjer og sitter på som passasjer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Del Skrevet 16. februar 2021 Jeg sitter på bussen. Jeg er også på butikken, eller til legen, eller i senga. Preposisjoner er et lite kaos.. Anonymkode: 9be91...b18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 16. februar 2021 #7 Del Skrevet 16. februar 2021 Jeg sitter i bilen (uansett om jeg kjører selv eller ikke), men på bussen, toget, t-banen, trikken og ferja. Aner ikke hvorfor det er sånn, det gir jo ingen mening. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 16. februar 2021 #8 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sitter på bussen. Jeg er også på butikken, eller til legen, eller i senga. Preposisjoner er et lite kaos.. Anonymkode: 9be91...b18 I Oslo sier vi hos legen eller på legekontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 16. februar 2021 #9 Del Skrevet 16. februar 2021 På er avstand, upersonlig. I er nærhet, eierskap. Du er på hytta når det er avstand, men i hytta når det er nærhet. Du er alltid i bilen fordi bilen er en personlig ting, selv om det ikke er din bil. Busser og tog er alltid fremmede, upersonlige. Med mindre du har fysisk nærhet til dem. "Han sitter i toget der borte". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Del Skrevet 16. februar 2021 Noe med komfort eller noe? Man sitter i en buss sånn rent fysisk, men på bussen sitt konsept liksom. Mens bilen er privat, ikke en offentlig transport. Anonymkode: 370ed...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Del Skrevet 16. februar 2021 OlsenHansen skrev (2 minutter siden): På er avstand, upersonlig. I er nærhet, eierskap. Du er på hytta når det er avstand, men i hytta når det er nærhet. Du er alltid i bilen fordi bilen er en personlig ting, selv om det ikke er din bil. Busser og tog er alltid fremmede, upersonlige. Med mindre du har fysisk nærhet til dem. "Han sitter i toget der borte". Takk, det ga mening. Anonymkode: 89dda...1fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 16. februar 2021 #12 Del Skrevet 16. februar 2021 OlsenHansen skrev (2 minutter siden): På er avstand, upersonlig. I er nærhet, eierskap. Du er på hytta når det er avstand, men i hytta når det er nærhet. Du er alltid i bilen fordi bilen er en personlig ting, selv om det ikke er din bil. Busser og tog er alltid fremmede, upersonlige. Med mindre du har fysisk nærhet til dem. "Han sitter i toget der borte". Takk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Del Skrevet 16. februar 2021 Bet-t-ina skrev (7 minutter siden): I Oslo sier vi hos legen eller på legekontoret. Nja, min erfaring er at folk bruker preposisjoner litt ulikt, uansett om de bor i Oslo eller andre steder. Anonymkode: 9be91...b18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Del Skrevet 16. februar 2021 https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Preposisjonsbruk/I_eller_paa/ Anonymkode: 03bda...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strynejenta Skrevet 16. februar 2021 #15 Del Skrevet 16. februar 2021 Bet-t-ina skrev (30 minutter siden): Folkens, man sitter i bussen og i bilen. Man sitter også i trikken og i t-banen, ikke oppå taket. Er jeg den eneste som syns det er rart å si at man sitter på bussen? Kommer det av at man ikke kjører selv, og at man bare sitter på som passasjer? Dette var temaet under middagen i dag. Sitter du på eller i bussen selv? Man sitter på en overflate i bussen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 16. februar 2021 #16 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nja, min erfaring er at folk bruker preposisjoner litt ulikt, uansett om de bor i Oslo eller andre steder. Anonymkode: 9be91...b18 Tenkte at sier man at man er til legen, er det på grunn av dialekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Del Skrevet 16. februar 2021 Bet-t-ina skrev (Akkurat nå): Tenkte at sier man at man er til legen, er det på grunn av dialekt? Akkurat den kan godt hende er dialekt ja, når jeg tenker meg om er jeg også til frisøren og til tannlegen. Men jeg hører mange si på butikken, og mange andre si i butikken for eksempel. Når vi først er inne på temaet, hvorfor bruker vi ulike preposisjoner for å si at vi er på/i "stedsnavn"? Jeg er i Trondheim og i Oslo, men på Røros og på Hamar. Har det noe med størrelse å gjøre? Anonymkode: 9be91...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Akkurat den kan godt hende er dialekt ja, når jeg tenker meg om er jeg også til frisøren og til tannlegen. Men jeg hører mange si på butikken, og mange andre si i butikken for eksempel. Når vi først er inne på temaet, hvorfor bruker vi ulike preposisjoner for å si at vi er på/i "stedsnavn"? Jeg er i Trondheim og i Oslo, men på Røros og på Hamar. Har det noe med størrelse å gjøre? Anonymkode: 9be91...b18 For å svare meg selv: https://forskning.no/spor-en-forsker-sprak/spor-en-forsker-gjev-i-og-innpasliten-pa/834648 Anonymkode: 9be91...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 16. februar 2021 #19 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat den kan godt hende er dialekt ja, når jeg tenker meg om er jeg også til frisøren og til tannlegen. Men jeg hører mange si på butikken, og mange andre si i butikken for eksempel. Når vi først er inne på temaet, hvorfor bruker vi ulike preposisjoner for å si at vi er på/i "stedsnavn"? Jeg er i Trondheim og i Oslo, men på Røros og på Hamar. Har det noe med størrelse å gjøre? Anonymkode: 9be91...b18 Og jeg er hos frisøren og hos tannlegen jeg 😉 Ja... jeg sier at jeg er på Tryvann i Oslo. Eller på Refsnes i Moss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heihola Skrevet 16. februar 2021 #20 Del Skrevet 16. februar 2021 Jeg tenker det litt som at man; stiger på en buss, og på et tog. Det er den bevegelsen man gjør. Da sitter man på et tog, på en buss. Mens man setter seg inn i en bil. Da sitter man i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå