Gå til innhold

Resept på antidepressiva over telefon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 21 år som har slitt med min mentale helse siden jeg var 13 år gammel, med depresjon og sosial angst. Dette fikk jeg påvist av lege for et par år siden, og av helsesøster på ungdomsskolen. Depresjonen har alltid ligget bak angsten, da angsten alltid har vært veldig intens. Men det siste halvåret har depresjonen virkelig tatt over livet mitt, og hver dag er tyngre enn forrige. For et par måneder siden ble min far dødssyk og depresjonen ble igjen verre, hvor jeg begynte med selvskading. Min pappa gikk bort i Januar og depresjonen føles en million hakk verre, og livet gir ikke mening lengere. Jeg har tanker og «planer» på hvordan jeg kan avslutte alt 24/7, selvskading og ingen livsgnist igjen. Alt gjør vondt hele tiden og jeg er så sliten. Min fastlege holder per nå ikke til i byen jeg bor i, og derfor har jeg ikke mulighet til å fysisk dra dit. Har noen her inne erfaringer med å få resept mot psyken over telefon med fastlege? Eller om det er super strengt og man må møte fysisk?

Anonymkode: 1cac0...4cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet bør du ha oppfølging en ukes tid etter oppstart av antidepressiva da det kan øke suicidal atferd, men det gjøres jo ikke alltid. Jeg antar at fastlegen utover det kjenner deg så godt at det ikke er noe problem å få det skrevet ut. 

Du bør få deg fastlege i byen du bor i. Det er utrolig viktig når du trenger hyppig helsehjelp. 

Anonymkode: 0d6af...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I utgangspunktet bør du ha oppfølging en ukes tid etter oppstart av antidepressiva da det kan øke suicidal atferd, men det gjøres jo ikke alltid. Jeg antar at fastlegen utover det kjenner deg så godt at det ikke er noe problem å få det skrevet ut. 

Du bør få deg fastlege i byen du bor i. Det er utrolig viktig når du trenger hyppig helsehjelp. 

Jeg skal flytte hjem rett over sommeren

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skal flytte hjem rett over sommeren

Det er jo fortsatt et halvt års tid til. Det er ganske lenge om man er alvorlig psykisk syk. Du må ha en form for oppfølging der du bor nå. 

Skrevet

Du må ha tett oppfølging når du starter på antidepressiver. Har du gått på det før? Jeg begynte med det ifjor for første gang og fikk bivirkninger som gjorde at jeg ble innlagt akutt. Det vikk bra, medisinene ble justert og nå fungerer jeg i både hjem og på jobb. Så jeg tror ikke du får det, men du kan ringe og høre. Ev om du kan få og om du kan bli fulgt opp av andre enn din fastlege. Ambulant akutt team f eks. 

Anonymkode: 47164...edf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...