Gå til innhold

Fårikål


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er helt talentløs på kjøkkenet, men jeg har lyst til å lage fårikål. Kan noen fortelle meg eksakt hvordan jeg lager dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg lager fårikålen dagen i forveien...smaker best når den blir oppvarmet synes vi her hos oss.

Kålen skjæres opp i båter som legges i bunnen ,legg kjøtt og kål lagvis i kjelen med salt og hel pepper( jeg bruker nesten en hel pk. pepper)

Om du vil kan du drysse på hvetemel mellom lagene, da får du en fyldigere saus og ikke bare vann(ca.1-2 spskj. mellom hvert lag) smak til med salt etterhvert. La den koke 2-3 t.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skjærer vi kålen i mindre biter, vi...først i båter og deler de i to-tre igjen...og det viktigste: Vi forveller kålen før vi lager får-i-kålen - da blir den enklere for magen å tåle!! :wink:

Altså man koker opp kålen, lar den koke i ca et minutt og kjøler den i kaldt vann....og så legges kål og kjøtt lagvis...

Vi er heller ikke så glade i hele pepperkorn rundt i maten, så vi kjøpte en liten beholder til å ha pepperet i. Veldig lurt synes vi.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til sausen. I stedet for å helle over litt hvetemel, kan du ha det i et lite glass med vann og rist godt..dette for at det ikke skal bli klumper i sausen. Hell så over. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

tror det står 1 kg lammekjøtt, 800g kål i boka mi.. en kål til halvannet kilo kjøtt synes jeg er passe (det er ikke mulig å lage litt) - og masse helpepper! Noen oppskrifter har for mye vann, synes jeg - en liten halvliter bør holde :-) Har forøvrig aldri opplevd at det blir klumper i sausen når man strør mel mellom lagene - det er mye mindre pes enn å riste kraft og mel.

lykke til med middagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har kokt det i ca en time, jeg...både kjøttet og kålen...

Men kan ikke huske å ha kokt hverken kålen eller kjøttet i flere timer, jeg... :roll:

Men jeg bruker lammelår i skiver (ca 1 cm tykke), så det blir kanskje ikke det samme om man bruker får-i-kål-kjøtt - vet desverre ikke.. :roll:

Uansett - lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det går an å holde av litt av kålen slik at ikke all kålen blir kokt i filler.

den har du i mot slutten slik at den blir kokt sånn passe.

spiste får-i-kål på tirsdag, og i dag er det lammebog på menyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget faktisk fårikål igår og kokte hele sulamitten i 2 timer. Men faktisk så kunne den godt ha stått en time til fordi da hadde kjøttet vært mørere.

Husk forresten på at det ikke bør være altfor mye vann i. Vannet skal ikke dekke øverste laget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...