AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Jeg har fått beskjed fra banken om at jeg kan få lån på 2 millioner med inntekten min. Jeg kunne tenkt meg litt mer, så jeg har råd til soverom til både meg og sønnen, og at vi kunne fortsatt å bo i nærheten av barnehagen han går i nå. I beste fall kunne jeg jo tenkt meg å beholde huset etter skilsmissen. Har foreldre som kan være kausjonister, og de sitter på verdier på mellom 7-10 millioner. Er det noen som jobber i bank her, eller har peiling på hvor mye mer jeg kan få dersom jeg har kausjonist? Med barnebidrag og barnetrygd klarer jeg meg med hele lånet på huset, som er 3,5 mill. I verste fall kunne jeg i hvert fall tenkt meg å bo der fram til vi finner noe som passer oss, og at vi ikke er nødt til å haste-kjøpe noe som kanskje ikke er helt riktig, på feil sted, bomkjøp, eller lignende. Noen som vet? Anonymkode: 33fa9...3a5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Du burde prøve å beholde huset. Anonymkode: bc949...c46
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du burde prøve å beholde huset. Anonymkode: bc949...c46 Ja, det er det jeg helst vil Men avhenger av banken 😅 Anonymkode: 33fa9...3a5
newman01 Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Kausjonist hjelper ikke på betjeningsevne, kun egenkapital. For å beregne betjeningsevne tar du alle inntektene dine og ganger med 5. Enkelte banker bruker sin unntakskvote på folk i din situasjon, så du kan være heldig. Men å legge opp til et stramt budsjett med dagens rekordlave rente er meget optimistisk...
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 newman01 skrev (1 minutt siden): Kausjonist hjelper ikke på betjeningsevne, kun egenkapital. For å beregne betjeningsevne tar du alle inntektene dine og ganger med 5. Enkelte banker bruker sin unntakskvote på folk i din situasjon, så du kan være heldig. Men å legge opp til et stramt budsjett med dagens rekordlave rente er meget optimistisk... Alle inntektene mine x 5 blir jo 3,3 millioner. Jeg vet det er optimistisk, men jeg har jo muligheten til å selge hvis det ikke går. Jeg har hus i et ettertraktet strøk hvor folk omtrent står i kø og venter på noe ledig. Men uansett, det var i beste fall. Lurer fortsatt på om noen vet hvor mye mer jeg kan låne med kausjonist Anonymkode: 33fa9...3a5
newman01 Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Enkleste må være å sette opp et skikkelig og realistisk budsjett for deg og smått, og høre i så mange banker du gidder. Ikke alltid man får korrekte svar her inne
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 newman01 skrev (7 minutter siden): Enkleste må være å sette opp et skikkelig og realistisk budsjett for deg og smått, og høre i så mange banker du gidder. Ikke alltid man får korrekte svar her inne Jeg vet, og er i dialog med banker. Jeg tenkte bare jeg skulle høre om noen hadde peiling på ca. beløp man kunne få Er en utålmodig sjel som liker å ha fremtiden noe klar, hater å ikke vite hvor jeg skal bo om noen måneder osv 😄 Anonymkode: 33fa9...3a5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle inntektene mine x 5 blir jo 3,3 millioner. Jeg vet det er optimistisk, men jeg har jo muligheten til å selge hvis det ikke går. Jeg har hus i et ettertraktet strøk hvor folk omtrent står i kø og venter på noe ledig. Men uansett, det var i beste fall. Lurer fortsatt på om noen vet hvor mye mer jeg kan låne med kausjonist Anonymkode: 33fa9...3a5 5 ganger inntekt er Max, det trekkes også fra bil, barn, andre lån etc det vanligste er 4x inntekt å så trekke fra bar , bil etc men kausjonist hjelper med EK ikke størrelse på lån sånsett. Anonymkode: bf395...3a7
DrueSmoothie Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Din låneevne henger direkte sammen med din betjeningsevne. Det vil si hva banken anser for realistisk at du klarer å dekke inn på din lønn til avdrag på lånet, sammen med alle andre utgifter. Så, selv med kausjonist vil jeg neppe tro de kan låne deg noe mer dersom de mener du ikke vil klare å betjene lånet. Dette er hvertfall min erfaring ved bruk av kausjonist i tilfeller jeg kjenner til. En kausjonist er en som kun står som sikkerhet dersom du ikke skulle betjene litt lån, det er ikke en som er med på å øke din betjeningsevne hver mnd. For at banken skal kunne gå på din kausjonist skal du ha misligholdt ditt lån først. MEN, dersom du kan få med mor eller far som medlånetaker, så er nok saken en helt annen. Men jeg vet ikke om det er aktuelt i ditt tilfelle En medlånetaker vil da i praksis være like ansvarlig som deg selv for at de månedlige avdragene betales inn i sin helhet, og man vil da kunne beregne en felles betjeningsevne regnet ut fra felles inntekter. Endret 16. februar 2021 av DrueSmoothie
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 DrueSmoothie skrev (7 minutter siden): Din låneevne henger direkte sammen med din betjeningsevne. Det vil si hva banken anser for realistisk at du klarer å dekke inn på din lønn til avdrag på lånet, sammen med alle andre utgifter. Så, selv med kausjonist vil jeg neppe tro de kan låne deg noe mer dersom de mener du ikke vil klare å betjene lånet. Dette er hvertfall min erfaring ved bruk av kausjonist i tilfeller jeg kjenner til. En kausjonist er en som kun står som sikkerhet dersom du ikke skulle betjene litt lån, det er ikke en som er med på å øke din betjeningsevne hver mnd. For at banken skal kunne gå på din kausjonist skal du ha misligholdt ditt lån først. MEN, dersom du kan få med mor eller far som medlånetaker, så er nok saken en helt annen. Men jeg vet ikke om det er aktuelt i ditt tilfelle En medlånetaker vil da i praksis være like ansvarlig som deg selv for at de månedlige avdragene betales inn i sin helhet, og man vil da kunne beregne en felles betjeningsevne regnet ut fra felles inntekter. Tusen takk for godt svar. Joda, jeg tror det er aktuelt for foreldrene mine å stille som medlånetakere også. Så kanskje vi kan beholde huset vårt Anonymkode: 33fa9...3a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå