Gå til innhold

Overvekt, ny behandling?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så et innslag på en av dagens nyheter at det prøves ut en ny behandling for overvekt. Det var visst en injeksjon som skulle tas en gang i uken, og man skal få en metthetsfølelse. Dette er enda under utprøving, men håp om at det skulle komme på markedet om 1 år. Denne behandlingen skal visst være et godt alternativ til operasjon. Det var professor Jøran Hjelmesæth ved SIV (Sentralsykehuset i Vestfold) som ble intervjuet.

Er det noen andre som fikk med seg dette? Har prøvd å finne det igjen, men husker ikke hvilken nyhetssending det var i. Kunne tenke meg mer informasjon. 

Anonymkode: 2f772...0cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror det er denne du sikter til: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/jBK3wq/gjennombrudd-i-kampen-mot-fedme-har-aldri-brukt-saa-store-ord-foer

Men det er en behandling for fedme hvor målet er å få pasienten ut av en kritisk helsesituasjon. Det blir nok ikke tilbudt for folk som bare skal ned 10 kg i vekt. 

Anonymkode: 0fd78...454

Takk, det var den jeg mente :)

Den er nok ikke beregnet for de som skal ned 10 kg, men for personer med sykelig overvekt. Å det er jo et alternativ til operasjon, og for å få det, må man ha en viss BMI for å få.

Men det ser jo ut til å være et bra alternativ for oss som er sykelig overvektige og ikke vil opereres. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Den medisinen burde bli tilbudt også til de som mangler metthetsfølelse, men likevel ikke lider av fedme fordi de jobber ekstremt hardt hver eneste dag med selvdisiplinen.

Anonymkode: e8650...3b3

• Liker 4
Skrevet

Den er helt rå. 
tilgjengelig som Ozempic for de som har en fornuftig fastlege. 

• Liker 1
Skrevet

Kjempeflott med flere alternativer, men et lignende preparat fra samme legemiddelfamilie eksisterer alt på det norske markedet. Legemiddelet heter saxenda/liraglutid men det koster ganske mye og det skal en del til for å få det på blå resept. 

Anonymkode: e9bcd...9c3

• Liker 1
Skrevet

Vil nevne at det fins tilsvarende medikamenter som gjør akkurat dette som ble tatt i bruk for et par år siden. Går selv på Mysimba, har tatt av 12 kg siste 2 mnd 

Mysimba - 4 tabletter hver dag

Saxenda - 1 injeksjon hver dag

Ozempic - 1 injeksjon i uken (hovedsaklig mot diabetes, men har vektreduserende funksjon)

Medisinen i artikkelen er samme som sistnevnte, bare i høyere dose 😊

Anonymkode: 0733b...24d

Skrevet
ikstart skrev (3 minutter siden):

Den er helt rå. 
tilgjengelig som Ozempic for de som har en fornuftig fastlege. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjempeflott med flere alternativer, men et lignende preparat fra samme legemiddelfamilie eksisterer alt på det norske markedet. Legemiddelet heter saxenda/liraglutid men det koster ganske mye og det skal en del til for å få det på blå resept. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil nevne at det fins tilsvarende medikamenter som gjør akkurat dette som ble tatt i bruk for et par år siden. Går selv på Mysimba, har tatt av 12 kg siste 2 mnd 

Mysimba - 4 tabletter hver dag

Saxenda - 1 injeksjon hver dag

Ozempic - 1 injeksjon i uken (hovedsaklig mot diabetes, men har vektreduserende funksjon)

Medisinen i artikkelen er samme som sistnevnte, bare i høyere dose 😊

Anonymkode: 0733b...24d

Hva skal til for å få disse medisinene? Skjønner jo at jeg må til legen da. Jeg er på et livsstilsopplegg nå på Evjeklinikken, men går ned veldig lite, så jeg kunne tenke meg litt mer hjelp.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skal til for å få disse medisinene? Skjønner jo at jeg må til legen da. Jeg er på et livsstilsopplegg nå på Evjeklinikken, men går ned veldig lite, så jeg kunne tenke meg litt mer hjelp.

Ts

Ozempic er kun godkjent for diabetes 2 på blå resept. Dog kan de skrives ut av fastlege til fullpris som er 1150 pr mnd.

men krever nok en lege som ser en verdi i denne type behandling for overvektsbehandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts

For mysimba må du ha KMI over 35 og en tilleggssykdom eller KMI over 40 for å få den på blå resept ved individuell søknad fra fastlegen. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/naltrekson-og-bupropion

For saxenda er kravet det samme, men du må enten ha forsøkt mysimba eller så må du ha en sykdom eller noe ved din helsetilstand/medisin liste som tilsier at du ikke kan bruke mysimba. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/liraglutid-2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For mysimba må du ha KMI over 35 og en tilleggssykdom eller KMI over 40 for å få den på blå resept ved individuell søknad fra fastlegen. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/naltrekson-og-bupropion

For saxenda er kravet det samme, men du må enten ha forsøkt mysimba eller så må du ha en sykdom eller noe ved din helsetilstand/medisin liste som tilsier at du ikke kan bruke mysimba. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/liraglutid-2

Har BMI på 36 og tilleggssykdom, så er nok innafor der. Var hos legen for noen dager siden, og da sa hun at jeg står på listen hennes over prioriterte pasienter for korona vaksine. Så jeg har dialog med henne ang vekt, men medisiner har aldri vært tema, hverken fra henne eller meg. Men kan jo hende jeg hadde fått det om jeg hadde tatt det opp. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har BMI på 36 og tilleggssykdom, så er nok innafor der. Var hos legen for noen dager siden, og da sa hun at jeg står på listen hennes over prioriterte pasienter for korona vaksine. Så jeg har dialog med henne ang vekt, men medisiner har aldri vært tema, hverken fra henne eller meg. Men kan jo hende jeg hadde fått det om jeg hadde tatt det opp. 

Ts

Du må ta det opp. Å behandle overvekt er en etisk hengemyr. Mange blir støtt når legen selv uoppfordret foreslår behandling, så ønsket må komme fra pasienten selv. Les deg opp og legg fram mulighetene ved neste besøk 👍

Anonymkode: 0fd78...454

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Gjerne ta det opp med fastlegen så kan dere gå igjennom ulike alternativer. Litt avhengig av hva slags tilleggssykdom du har så kan det også hende at du har rett til hjelp i spesialisthelsetjenesten. 

Lykke til :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så et innslag på en av dagens nyheter at det prøves ut en ny behandling for overvekt. Det var visst en injeksjon som skulle tas en gang i uken, og man skal få en metthetsfølelse. Dette er enda under utprøving, men håp om at det skulle komme på markedet om 1 år. Denne behandlingen skal visst være et godt alternativ til operasjon. Det var professor Jøran Hjelmesæth ved SIV (Sentralsykehuset i Vestfold) som ble intervjuet.

Er det noen andre som fikk med seg dette? Har prøvd å finne det igjen, men husker ikke hvilken nyhetssending det var i. Kunne tenke meg mer informasjon. 

Du tenker sikkert på saxenda. Jeg er godkjent for det og har begynt på det. Jeg har ikke resultater enda men bruker det i påvente av gastric bypass. Medikamentet er en penn som du daglig tar. Et lite stikk som man ikke kjenner fordi nålen er så tynn. Saxenda er vanskelig å få på blå resept fordi det er veldig dyrt. Legen din kan hjelpe deg å søke om medikamentet. Han kan også skrive det ut til deg men uten blå resept som gjør at du må betale hele regningen selv. Det er et tilsvarende medikament i pille form som er lettere å få, men det har mange flere bivirkninger. Har du problemstilling med angst og depresjon kan det være lettere å få saxenda. Det hjelper deg med metthetsfølelsen. Jøran Hjelmesæth er en fin man med gode holdninger som er verdt å høre på. 

Anonymkode: 55c2f...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tenker sikkert på saxenda. Jeg er godkjent for det og har begynt på det. Jeg har ikke resultater enda men bruker det i påvente av gastric bypass. Medikamentet er en penn som du daglig tar. Et lite stikk som man ikke kjenner fordi nålen er så tynn. Saxenda er vanskelig å få på blå resept fordi det er veldig dyrt. Legen din kan hjelpe deg å søke om medikamentet. Han kan også skrive det ut til deg men uten blå resept som gjør at du må betale hele regningen selv. Det er et tilsvarende medikament i pille form som er lettere å få, men det har mange flere bivirkninger. Har du problemstilling med angst og depresjon kan det være lettere å få saxenda. Det hjelper deg med metthetsfølelsen. Jøran Hjelmesæth er en fin man med gode holdninger som er verdt å høre på. 

Anonymkode: 55c2f...07e

Kan du si hva tablettene heter? Finner de ikke på nettet. Legen ville ikke gi meg saxenda fordi jeg har ikke diabetes, men jeg er jo overvektig. what to do?

Anonymkode: 1c768...b29

Skrevet

Sitter faktisk på legekontoret nå, har bedt om å få saxenda. Skal ned 20-25kg. Blir spennende å se om jeg får det!

Anonymkode: fa735...835

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts

Spør henne. Min fastlege hadde ikke hørt om noen av disse medikamentene før jeg tok det opp med han.  Nå har han lest seg opp og jeg får veldig god hjelp. 

Anonymkode: 736aa...1ce

Skrevet

Man kan fortsatt ha sug og cravings selv om man er mett, så lurer på hvor godt noe slikt ville fungere

Anonymkode: fee30...9bb

Skrevet

Mine cravings forsvant nesten over natta.   Har ikke hatt lyst på sjokolade siden jeg begynte på mysimba. Veldig merkelig, før hadde jeg lyst på sjokolade hele tiden. kunne spise en 200 g alene på en kveld eller formiddag for den del.  Nå gidder jeg ikke kjøpe det engang. 

Når det er sagt, det er ikke en mirakelpille. Må passe litt på diett og drikke nok vann. 

Anonymkode: 736aa...1ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...