AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Vet at man må se på hva som er inkludert, men jeg synes likevel det er vanskelig å sammenligne. Kjøper leilighet alene, er i midten av 20-årene. Leiligheten jeg ser på nå er på 70m2 og er egentlig veldig bra. Det eneste som gjør meg usikker er felleskostnadene. De er på rett under 6400 i måneden. Av dette er: 1000,- avdrag på lån etter rørfornying og bytte av alle badene, og 300,- går til renter på lånet. 800,- til radiatorvarme og varmtvann 350,- til garasjeleie (denne regner jeg med at jeg kan droppe, jeg har ikke bil) 210,- til kabel-TV og internett (grunnpakke) 120,- til renhold/boss Resten, ca. 3620,- går til annen drift av borettslaget, kommunale avgifter etc. Selve kostnaden er ikke noe problem for meg, jeg har en god del å gå på i budsjettet mitt. Men er dette en dårlig deal? Kontakten min i banken rådet meg til å kjøpe selveier, men det finnes det veldig få av her jeg bor. Leiligheten har mye plass, flere soverom, nytt bad, og egentlig ingenting jeg må gjøre selv, den trenger ingen oppussing. God beliggenhet i området. Anonymkode: 49f6c...cf8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Jeg synes ikke det ser ut som en dårlig deal ut i fra hva du får for pengene. Jeg har selveier (sameie), og betaler 4200/mnd, og da er ikke oppvarming/varmtvann, parkering eller kommunale avgifter med i regninga. Anonymkode: ba539...4f5 2
Gjest Godhelg2019 Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Du sier ingenting om hvor gammel eller ny leiligheten er. Regner med dette er en gammel leilighet da rørene må byttes ut.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Jeg betaler 3900 hver måned til sameiet. Internett/tv/kommunale avgifter kommer ved siden av. Boligen er 70 år gammel. To blokkleiligheter. Synes dette er en dyktig deal. Anonymkode: f3a44...8fe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 800,- til radiatorvarme og varmtvann Legg til i beregningen din at du kommer til å ha lave strømregninger fordi du slipper å betale for det som er dyrest (oppvarming og varmtvann). Jeg synes virkelig ikke felleskostnadene var avskrekkende. Du kan jo prøve å regne ut hvor mye du ville betalt for Internett og evt. Tv, kommunale utgifter og renovasjon, og se hvor mye det ville blitt. Anonymkode: 074c1...8db 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Jeg betaler 3480 kroner til sameier. Da er alt inkludert bortsett fra TV. Anonymkode: 07e1b...6ac
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 Lite var det iallfall ikke... Anonymkode: 072aa...536
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Jeg synes det var mye. Jeg anser alt over 4000 for mye i faste utgifter så lenge det ikke er innbakt nedbetaling på fellesgjeld. Anonymkode: b079a...aae 2
Gjest Godhelg2019 Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det var mye. Jeg anser alt over 4000 for mye i faste utgifter så lenge det ikke er innbakt nedbetaling på fellesgjeld. Anonymkode: b079a...aae Jeg er forsåvidt enig med deg.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Syns det var ekstremt. Da kan du like gjerne leie. Anonymkode: 7a15b...0e7
Paw Patrol Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet at man må se på hva som er inkludert, men jeg synes likevel det er vanskelig å sammenligne. Kjøper leilighet alene, er i midten av 20-årene. Leiligheten jeg ser på nå er på 70m2 og er egentlig veldig bra. Det eneste som gjør meg usikker er felleskostnadene. De er på rett under 6400 i måneden. Av dette er: 1000,- avdrag på lån etter rørfornying og bytte av alle badene, og 300,- går til renter på lånet. 800,- til radiatorvarme og varmtvann 350,- til garasjeleie (denne regner jeg med at jeg kan droppe, jeg har ikke bil) 210,- til kabel-TV og internett (grunnpakke) 120,- til renhold/boss Resten, ca. 3620,- går til annen drift av borettslaget, kommunale avgifter etc. Selve kostnaden er ikke noe problem for meg, jeg har en god del å gå på i budsjettet mitt. Men er dette en dårlig deal? Kontakten min i banken rådet meg til å kjøpe selveier, men det finnes det veldig få av her jeg bor. Leiligheten har mye plass, flere soverom, nytt bad, og egentlig ingenting jeg må gjøre selv, den trenger ingen oppussing. God beliggenhet i området. Anonymkode: 49f6c...cf8 Som huseier betaler jeg nå: 68.000 for rørbytte i en regning ca 24.000 i strøm hvert år/ snitt 2000 i mnd Ingen garasje leie 1000 kr mnd for tv og internett Variabelt i renhold 11500 for lån og kommunale avgifter i mnd. synes ikke det hørtes så gæli ut jeg. (500 i alarmtjeneste) 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes det var mye. Jeg anser alt over 4000 for mye i faste utgifter så lenge det ikke er innbakt nedbetaling på fellesgjeld. Anonymkode: b079a...aae 1.300 kr av disse 6.400 er nedbetaling av lån, så hvis TS trekker fra det samt trekker fra kostnad for P-plass hun ikke skal ha er felleskostnadene bare på 4.750 og det er ikke så ille. Det er bra å bo i sameie som evner å spare opp til vedlikehold, og ikke blir nødt til å ta alt som lån. Anonymkode: 074c1...8db 4
Petra200 Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Husk også på at du bare kan «glemme» utgifter til strøm og varmtvann! Folk er stressa om vinteren fordi strømmen er dyr, særlig den perioden vi er inne i nå hvor regningene gjerne er flere tusen kroner per måned. Vi har radiatorvarme og varmtvann inkludert og har aldri hatt en regning på over 200kr for strøm 😅 Utrolig deilig å kunne dusje så lenge du vil og ha det så varmt du vil uten å ofre strømprisene en tanke! 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Petra200 skrev (16 minutter siden): Husk også på at du bare kan «glemme» utgifter til strøm og varmtvann! Folk er stressa om vinteren fordi strømmen er dyr, særlig den perioden vi er inne i nå hvor regningene gjerne er flere tusen kroner per måned. Vi har radiatorvarme og varmtvann inkludert og har aldri hatt en regning på over 200kr for strøm 😅 Utrolig deilig å kunne dusje så lenge du vil og ha det så varmt du vil uten å ofre strømprisene en tanke! Jeg betalte i snitt kr 550,- i strøm (inkl. nettleie) i fjor inkl. oppvarming og varmtvann, så kr. 800,- i varmtvann og oppvarming hadde ikke vært noen god deal for meg. Anonymkode: 4f35b...f27
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Jeg syns det er mye. Husk at du skal selge leiligheten en dag, og høye felleskostnader kan skremme bort mange potensielle kjøpere. Jeg betalte 2700 der jeg bodde før, og syns det var høyt nok. Er du selveier kunne du jo betalt ned ditt eget lån med 3-4000 kr ekstra hver måned (men du har mer risiko) Anonymkode: cfb4e...49e
Petra200 Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg betalte i snitt kr 550,- i strøm (inkl. nettleie) i fjor inkl. oppvarming og varmtvann, så kr. 800,- i varmtvann og oppvarming hadde ikke vært noen god deal for meg. Anonymkode: 4f35b...f27 Da er du heldig! 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Legg til i beregningen din at du kommer til å ha lave strømregninger fordi du slipper å betale for det som er dyrest (oppvarming og varmtvann). Jeg synes virkelig ikke felleskostnadene var avskrekkende. Du kan jo prøve å regne ut hvor mye du ville betalt for Internett og evt. Tv, kommunale utgifter og renovasjon, og se hvor mye det ville blitt. Anonymkode: 074c1...8db Det blir over 1000 kr i strøm og nettleue hver måned, det er veldig mye, spesielt på sommeren. Det lønner seg så og si alltid å ikke ha strømmen inkludert. Anonymkode: 0bc70...128
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet at man må se på hva som er inkludert, men jeg synes likevel det er vanskelig å sammenligne. Kjøper leilighet alene, er i midten av 20-årene. Leiligheten jeg ser på nå er på 70m2 og er egentlig veldig bra. Det eneste som gjør meg usikker er felleskostnadene. De er på rett under 6400 i måneden. Av dette er: 1000,- avdrag på lån etter rørfornying og bytte av alle badene, og 300,- går til renter på lånet. 800,- til radiatorvarme og varmtvann 350,- til garasjeleie (denne regner jeg med at jeg kan droppe, jeg har ikke bil) 210,- til kabel-TV og internett (grunnpakke) 120,- til renhold/boss Resten, ca. 3620,- går til annen drift av borettslaget, kommunale avgifter etc. Selve kostnaden er ikke noe problem for meg, jeg har en god del å gå på i budsjettet mitt. Men er dette en dårlig deal? Kontakten min i banken rådet meg til å kjøpe selveier, men det finnes det veldig få av her jeg bor. Leiligheten har mye plass, flere soverom, nytt bad, og egentlig ingenting jeg må gjøre selv, den trenger ingen oppussing. God beliggenhet i området. Anonymkode: 49f6c...cf8 3620 til det resterende var mye, hva går det til? Jeg betaler totalt 2500 i fellesutgifter, da uten strøm, oppvarming og parkering, men resten av det du nevner. Anonymkode: 0bc70...128
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 Om det blir mye for deg eller ikke spørs om du er komfortabel med å betjene ditt eget lån + 6400 oppå der igjen. Jeg synes det var mye, men nå betaler jeg 2800 for fellesutgifter, TV/nett, varmtvann og oppvarming, vaktmester, renovasjon, strøm i fellesarealer og et lite lån i sameiet... Anonymkode: 1fa5e...9bb
DrueSmoothie Skrevet 16. februar 2021 #20 Skrevet 16. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vet at man må se på hva som er inkludert, men jeg synes likevel det er vanskelig å sammenligne. Kjøper leilighet alene, er i midten av 20-årene. Leiligheten jeg ser på nå er på 70m2 og er egentlig veldig bra. Det eneste som gjør meg usikker er felleskostnadene. De er på rett under 6400 i måneden. Av dette er: 1000,- avdrag på lån etter rørfornying og bytte av alle badene, og 300,- går til renter på lånet. 800,- til radiatorvarme og varmtvann 350,- til garasjeleie (denne regner jeg med at jeg kan droppe, jeg har ikke bil) 210,- til kabel-TV og internett (grunnpakke) 120,- til renhold/boss Resten, ca. 3620,- går til annen drift av borettslaget, kommunale avgifter etc. Jeg tenker at de 3620 kr skal fortsatt dekke en god del. Nå skriver du ikke om hvordan borettslag dette er, hvor mange enheter etc, og hva som inngår i denne potten. Men du kan regne forsikring av bygningsmassen, strøm i fellesarealer inne og evt ute, brøyting, kanskje også gressklipping etc sommerstid? Hva med vann/avløp? Siden du sier varmtvann er inkl, vil jeg tro at vann og avløp også er en del av felles-potten? Vedlikehold, vaktmester? Styrehonorarer til styremedlemmene. Kanskje dere har en forretningsfører? Om ikke har man uansett gjerne en revisor, og kanskje også regnskapsfører? I tillegg er det mange som også har en liten del av fellesutgifter som dettes på en felles sparekonto, som skal dekke fremtidige utgifter til vedlikehold, om ting går i stykker etc, istedenfor å evt måtte øke lån og/eller fellesutgifter den dagen man står ovenfor noe. Så de pengene får fort ben å gå på Og du skal kunne be om å få se borettslaget beretning fra siste årsmøte. Der skal regnskap og neste års budsjetter ligge, og da ser du fort hva som går til hva Og kan da ta stilling til om du synes det er en dårlig deal eller en fair utgift. Endret 16. februar 2021 av DrueSmoothie 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå