AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 For noen år siden hørte man ikke noe om ME. Nå virker det som det har eksplodert i antall tilfeller. Er det noe som har skjedd som rammer mange mennesker samtidig som at maten eller drikkevannet har blitt forandret? Jeg blir oppriktig talt bekymret når jeg leser tilfeller om at mennesker plutselig blir så utmattet at de må ligge i sengen hele dagen og ikke får noe til. Noe må jo ha skjedd i samfunnet som gjør at vi får alle disse tilfellene? Anonymkode: c1a75...bae 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Det som har skjedd er at det endelig skrives om og forskes på denne forferdelige sykdommen. Google litt, så ser du at ME har eksistert leeenge. Anonymkode: 5cbd2...b6d 26
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/2QWBG/lytt-til-me-pasientene-ola-didrik-saugstad Anonymkode: 5cbd2...b6d 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For noen år siden hørte man ikke noe om ME. Nå virker det som det har eksplodert i antall tilfeller. Er det noe som har skjedd som rammer mange mennesker samtidig som at maten eller drikkevannet har blitt forandret? Jeg blir oppriktig talt bekymret når jeg leser tilfeller om at mennesker plutselig blir så utmattet at de må ligge i sengen hele dagen og ikke får noe til. Noe må jo ha skjedd i samfunnet som gjør at vi får alle disse tilfellene? Anonymkode: c1a75...bae Noe av grunnen tror jeg er at det nå forventes at alle er i arbeid. Sånn var det ikke før. Mormoren min har mest sannsynlig hatt ME siden hun var ung. Hun var hjemmeværende husmor, men måtte alltid gå og legge seg etter å ha laget frokost, etter lunch og etter middag, og etter husvasken før helgen lå hun rett ut resten av dagen. Men da tenkte jo folk bare at hun var litt svakelig, og det var det. Jeg tror det var en del sånne. Andre grunner kan jo være miljøgifter, at maten har mindre næring på grunn av industrielt landbruk som utarmer jordsmonnet, og at det er veldig mange veldig store stressfaktorer man ikke hadde før (å sulte og fryse er alvorlige, men ikke særlig kompliserte problemer), og som enkelte ikke tåler. Det er jo heller ikke slik at alle som røyker får kreft eller KOLS; noen tåler det, andre gjør ikke. Anonymkode: e0bfe...cca 10
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Stress, angst og generell dårlig mental helse? Anonymkode: b47e1...ecc 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Det har alltid eksistert. Men det har et navn i disse tider. Anonymkode: 59448...bb3 13
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stress, angst og generell dårlig mental helse? Anonymkode: b47e1...ecc Ingenting av dette er kjente årsaker til ME. Det vanligste er å få det etter kyssesyken, eller andre alvorlige infeksjoner. Man kan også få det av operasjoner og traumer. Man får ikke ME av å ha angst eller være deprimert, men man kan bli utmattet av angst og depresjon. Man kan også ha begge deler. Syns det er bra det endelig kommer litt mer om det i medier, og håper det blir mer penger til forskning. Anonymkode: 714e8...188 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Tidligere ble sikkert mange flere feilaktig sendt i psykiatrien i stedet. Men jo det er også tøffere i samfunnet for mange i dag. Skolesystemet er for eksempel lagt opp til at alle skal være like gode og ha de samme forutsetningene. Fikser man ikke skolen, blir det vanskelig å få seg jobb osv. Før i tiden var det lettere å få seg jobb uten utdanning. Arbeidslivet forventer også maksimalt av ansatte. Man skal helst ha null fravær. Derfor presser folk seg på jobb, selv om de er syke og burde tatt det med ro. I stedet for at folk får noe støtte og hjelp når de er utmattet med smerter osv, så blir de mistenkeliggjort og får beskjed om at det gjerne er psykisk og at man bare må ta seg sammen. Sånn utvikles gjerne ME. Starter kanskje med en infeksjon man ikke tar hensyn til, samfunnet oppfordrer en til å presse seg på jobb, man får ikke støtte, folk maser om alt man ikke orker og burde gjøre, blir sinte osv. Til slutt så ligger de der i sengen uten å orke stort i det hele tatt. Og dette presset kommer fra alle kanter. Det er karakterpress allerede fra ungdomsskolen, man skal ha de riktige tingene, reise på de riktige feriene, foreldrene bør ha de rette utdannelsene... Også bør man ta den rette utdannelsen selv, få den rette jobben hvor man kan jobbe seg oppover, få kjæreste og barn, ha et godt forhold til familien, mange nok venner, være populær, veltrent, se bra ut, ha kunnskap om det meste osv. Man ser jo bare her på KG for eksempel hvor opptatt folk er av hva andre gjør og burde gjøre. Sånn er det jo i virkeligheten også. Kanskje ikke alle er født med forutsetninger til å kunne klare å gjennomføre 100% skole og jobb? Men så blir man presset til det helt fra barns av. Og møter tidlig hets om man ikke greier dette, i stedet for støtten som man trenger. For her i Norge er jo alle som dropper ut av skolen motivasjonsløse, giddalause unnasluntrere. Samme med arbeidslivet og om man ikke klarer å prestere minst 100%. Men så er det vel gjerne egentlig ikke sånn... Anonymkode: bc1f9...dcc 8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Fordi whiplash, fibro osv er oppbrukt. Det begynner å bli vanskelig å få trygd pga det. Så da finner vi opp nye symptomer og lykkejegerne kaster seg på. Anonymkode: 93195...a8f 16
Humle Brumle Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Ny tråd: Hvorfor har antall av tråder om ME eksplodert på kg? 15
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi whiplash, fibro osv er oppbrukt. Det begynner å bli vanskelig å få trygd pga det. Så da finner vi opp nye symptomer og lykkejegerne kaster seg på. Anonymkode: 93195...a8f Synes synd på deg som er misunnelig på syke mennesker. Du må ha et veldig trist liv. Anonymkode: 2b509...672 12
Silva Pluvialis Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Det har ikke eksplodert. Det er bare mer åpenhet og flere som blir diagnostisert. Sånn som alle andre usynlige sykdommer. 8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ingenting av dette er kjente årsaker til ME. Det vanligste er å få det etter kyssesyken, eller andre alvorlige infeksjoner. Man kan også få det av operasjoner og traumer. Man får ikke ME av å ha angst eller være deprimert, men man kan bli utmattet av angst og depresjon. Man kan også ha begge deler. Syns det er bra det endelig kommer litt mer om det i medier, og håper det blir mer penger til forskning. Anonymkode: 714e8...188 Men det er jo mange som får kyssesyken, ofte uten at de vet det Anonymkode: d07e4...315 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det er jo mange som får kyssesyken, ofte uten at de vet det Anonymkode: d07e4...315 Mange som får kreft uten å dø og, men noen gjør det. Hva var poenget egentlig? Anonymkode: bc1f9...dcc 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 Angst er også "in", samt høy sensitiv Anonymkode: b75cd...326 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 Uatskillelig skrev (10 minutter siden): Det har ikke eksplodert. Det er bare mer åpenhet og flere som blir diagnostisert. Sånn som alle andre usynlige sykdommer. Mange som hiver seg på bølgen. Anonymkode: ad1c4...f1b 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange som får kreft uten å dø og, men noen gjør det. Hva var poenget egentlig? Anonymkode: bc1f9...dcc Da ville mange av dem fått ME hvis man følger din logikk? Anonymkode: d07e4...315 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Synes synd på deg som er misunnelig på syke mennesker. Du må ha et veldig trist liv. Anonymkode: 2b509...672 Nitrist! Har lyst på trøgd jeg og😭 Anonymkode: 93195...a8f 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 Diplomat som jeg er tenker jeg at når det er mye snakk om en ting er det mange som har ulne symptomer som tenker de har funnet sitt problem. Jeg mener med det at folk som har virkelig problemer kan være på leit etter svaret og når noe snakkes mye om havner de en stund i denne kategorien før de noen ar etter leter videre. Jeg mener betstemt mange har Me. Men at det over kan være grunnen at det en stund er mange som søker etter savret i diagnos som er mye fremme akkurat på det tidspunktet Selv er jeg ufør grunnet en fortid med alvorlig psykisk sukdom i flere tiår. Nå ligger jeg til sengs mesteparten av mine dager. Jeg er så veldig utmattet. Vet ikke hvorfor. Jeg er kunne godt tenkt: har ME sikkert (Utelukket pga fordtid) Jeg er sensitiv for inntrykk. Mulig høy sensitiv ??? osv. En leter vel fordi en vil finne svar og løsninger og en grunn til at en ikke funker. Så jeg tenker mange har ME. Mange funker bare ikke. Hvorfor er det flere og flere folk som ikke funker, er vel spørsmålet. ( og er det slik egentlig ?) Anonymkode: c170d...31d
Silva Pluvialis Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi whiplash, fibro osv er oppbrukt. Det begynner å bli vanskelig å få trygd pga det. Så da finner vi opp nye symptomer og lykkejegerne kaster seg på. Anonymkode: 93195...a8f Du er klar over at det finnes mennesker med ME som også er i jobb? Endret 15. februar 2021 av Uatskillelig 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå