Gå til innhold

Kan psykolog skrive epikrise?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nav har etterspurt en epikrise fra min psykolog. Og det er helt greit det, men jeg har alltid trodd det kun er psykiatrer som kan skrive epikrise? 

Vil min psykologs epikrise være godt nok til vedtak fra nav? Skal søke en ny type stønad i sommer...

Er bare så redd for når jeg søker ny stønad, at jeg igjen skal få avslag, fordi ikke alle nødvendige papirer er med.... så om det kun kan skrives epikrise fra paykiatrer så har jeg dårlig tid og må hive meg rundt 😮

Anonymkode: 452a9...cdc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror egentlig ikke det. Kikket nettopp på en epikrise jeg har liggende fra et lengre sykehusopphold, og selv om det var en psykologspesialist som hadde mest med meg å gjøre, så er det en overlege jeg ikke kan huske å ha snakket med som står etter "med vennlig hilsen, Drammen sykehus, overlege blablabla".

Sorry for at det ikke er presist nok svar.

Anonymkode: 9b364...7bd

• Liker 1
Skrevet (endret)

En psykolog kan fint skrive epikriser og uttalelser til Nav ja. Så lenge det ikke er snakk om noe medisinsk.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Skrevet

NAV ber om en uttalelse eller en slags epikrise fra psykolog, er helt vanlig det. 

Anonymkode: 59025...1d7

• Liker 1
Skrevet

Ja, psykologer skriver i epikriser, men i spesialisthelsetjenesten godkjennes disse av psykologspesialist før de sendes ut. Dette er rutine så lenge psykologen ikke er ferdig med spesialistutdanningen sin. I det private eller i kommunen signerer psykologen epikrisen sin selv. Erklæringer til nav kommer an på. Dersom nav ber om en spesialisterklæring godkjenner psykologspesialisten erklæringen.

I psykisk helsevern er psykiater og psykologspesialist sidestilt med unntak av somatiske spørsmål/medisiner. 

Anonymkode: ffb6c...b11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror egentlig ikke det. Kikket nettopp på en epikrise jeg har liggende fra et lengre sykehusopphold, og selv om det var en psykologspesialist som hadde mest med meg å gjøre, så er det en overlege jeg ikke kan huske å ha snakket med som står etter "med vennlig hilsen, Drammen sykehus, overlege blablabla".

Sorry for at det ikke er presist nok svar.

Anonymkode: 9b364...7bd

Og det fordi overlegen har hadde ansvar,for en psykolog kan skrive epikrisen

Anonymkode: 5fe6b...ead

• Liker 1
Skrevet

Alle behandlere i helsesektoren kan skrive epikrise, dvs lege, psykolog, ernæringsfysiolog, fysioterapaut, ergoteraput etc. De tre siste skriver vel det som heter "Rapport" dog

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...