Gå til innhold

Kom med rasetips til meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nylig blitt singel, og ønsker meg gjerne en hund, slik at jeg kan ha selskap de ukene jeg er aleine (ikke har barna). Jeg har ikke vært hundeeier før, men ser ingen grunn til at jeg ikke skal takle ansvaret og forpliktelsene. Har også passet hunder i mine yngre dager. 

Jeg har prøvd diverse rasevelgere, men ender opp med forskjellig på alle. Jeg har jo selvfølgelig noen kriterier, så hvorfor ikke spørre om deres beste tips og erfaring angående raser. 

Hovedkriterier: 

- Barnevennlig (barna er skolebarn, midten av barneskolen) 
- Liten til mellomstor størrelse (men ikke "veskehund")
- Helst litt allergivennlig - eller noe som ikke krever enormt med pelsstell

- Ikke vokal

Jeg jobber hjemmefra, så hunden blir ikke aleine i mange timer. MEN den må likevel takle det enkelte dager. Jeg er aktiv og trives med å gå på fjellet og jogge litt turer og ønsker gjerne en som kan henge med da. Men ønsker også en kose/sofahund til stormfulle innedager.
Må være lydig, og lærevillig og jeg er villig til kursing og alt slikt, men ikke agility og den type trening.  

Det må være en hund som er lite vokal. Hvis jeg får kundebesøk hjemme, så kan jeg ikke ha en hund som står of piper/bjeffer i naborommet. Så selvstendig gjerne?  Har en far som også er aktiv, og som også gjerne ønsker å låne/passe hunden enkelte dager. Så en som takler å "bytte" eiere litt innimellom. 

Og gjerne ikke altfor sjelden rase. Bør være noe som kan fåes tak i, i Norge 😅

Så, hundemennesker. Når dere leser dette, er det noen bjeller som dinger hos dere mtp rase? 
Evnt andre spørsmål dere trenger at jeg skal svare på? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du nylig har blitt singel ville jeg ventet litt. Akkurat nå kjennes huset veldig tomt ut de ukene ungene ikke er der, men det går seg litt til. Huseier her satt i samme situasjon og jeg sa vent et par mnd og kjenn på om du fortsatt vil ha den hunden når du har vendt deg til den nye hverdagen. Viste seg at ønsket om hund forsvant etterhvert. 

Men til evt rasevalg tenker jeg puddel. Kjenner flere med puddel som familiehund, og det er fine hunder som både liker å brukes og tåler rolige dager hjemme. Holder du den relativt kortklipt er det lite pelsstell, men må selvfølgelig klippes innimellom. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte også puddel med en gang. Event en sheltie . 

Anonymkode: e270d...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...