philippa starck Skrevet 18. august 2005 #1 Skrevet 18. august 2005 Sitter og prøver å tre tråden i en liftgardin fra Kirch. Jeg har fulgt hele oppskriften på pakken til punkt og prikke, den var ganske detaljert og grei. Men så kom jeg til siste finishen: tråden. Og der er det bare et bilde av en fiks ferdig gardin! Kunne ikke de tenkt på at jeg ikke vet hvordan denne tråden skal tres? Jeg har fem sånne bånd på gardinen - skal tråden innom alle fem? Og skal tråden ned båndet og opp igjen og så tilbake til utgangspunktet?? *river meg i håret* Kan noen hjeeeeelpe??
Twigi Skrevet 18. august 2005 #2 Skrevet 18. august 2005 Kirch sine liftgardiner er noe herk, men jeg har fått trådene til å funke: Når du har fem tråder, så antar jeg at du har en ganske bred gardin (ca 150 kanskje?) som har en rekke med ringer i hver ende, og tre rekker på midten. (Stemmer det så langt?) Hvis vi nå ser for oss at gardinen din ligger "på magen" på gulvet, så ser du baksiden. Da begynner du med den rekka med ringer som går på din venstre side. Du fester først tråden på den dele av gardina som er nederst, så trekker du den gjennom alle ringene oppover, og lar den ligge. Den første tråden skal være like lang som gardinhøyden + gardinbredden + litt slakk. De neste radene tar du på samme måte. De neste trådene skal være like lange som gardinhøyden + bredden fra raden og bort til mekanismen. Det betyr at den siste tråden bare skal være så lang som gardinhøyden + litt slakk. Ikke klipp trådene for tidlig, sjekk nøye at de er lange nok! Så begynner herket. Hold gardina med fronten mot deg, og borrelåsen øverst. Så fester du borrelåsen i skinna (som du har skrudd opp og limt fast den andre biten av borrelåsen på). Når gardina er festet på borrelåsen, så skal alle trådene henge rett ned bak sine respektive rekker av ringer. Ta først den tråden som er lengst unna heisemekanismen, og trekk den (som å tre i en nål) gjennom alle maljene i skinna - begynn bortest, slik at du til sist komme til den malja som er nærmest messingringen som er mekanismen. Ikke tre den gjennom der enda. Så tar du neste tråd, som da har en malje mindre den skal gjennom, og de tre siste. Når alle trådene nå kommer samlet ut fra den siste malja, så trekker du dem samlet gjennom messing-mekanismen. Pass på at gardina henger helt rett og jevt, og at alle trådene er uten strekk eller slakk. Så trekker du plastdupeditten gjennom, og lager knute. Lag knute på den siste enkle tråden i den andre plastdupeditten, og skru dem sammen. Håper dette hjalp!
philippa starck Skrevet 20. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2005 Takk for tips Twigi, men nå er det like før jeg begynner å grine!! Jeg ORKER ikke engang å begynne akkurat nå... Men det er altså oppklipping av trådene som gjelder? Jeg trodde tråden skulle være hel. Jaja,jeg får begynne der. (stoppet bruksanvisningen din da du skrev: så begynner herket... )
Grooo Skrevet 20. august 2005 #4 Skrevet 20. august 2005 Hvis jeg hadde kjøpt noe slikt og funnet ut når jeg kom hjem at de var så vanskelige å "montere" som dere sier hadde jeg tatt dem med tilbake til butikken og forlangt at de fikset det for meg der. Himmel og hav, jeg har da nok annet å gjøre enn å more meg med å montere en tullegardin som produsenten har laget vanskelig med vilje...
Twigi Skrevet 20. august 2005 #5 Skrevet 20. august 2005 Takk for tips Twigi, men nå er det like før jeg begynner å grine!! Jeg ORKER ikke engang å begynne akkurat nå... Men det er altså oppklipping av trådene som gjelder? Jeg trodde tråden skulle være hel. Jaja,jeg får begynne der. (stoppet bruksanvisningen din da du skrev: så begynner herket... ) ← Joda, Philippa, det er litt herk. Men hvis det er selve oppklippingen av tråden som har skapt problemer for deg, da er det ikke så ille å fortsette, skjønner du! Jeg vet ikke hvor god plass du har, men det kan være bryet verdt å dra over gulvet med en klut, slik at du har plass til å legge utover gardina uten at den blir møkkete. Da blir hele tråd-opplegget mye enklere å håndtere. Tråden skal altså ikke være hel. Hvis du har bred gardin og 5 rekker med ringer, så skal du ha 5 tråder. Forresten: Hvis jeg ikke husker helt feil, så har kirsch ikke ringer, men bånd du syr på med små løkker til å trekke tråden gjennom? I så fall: 5 bånd = klippe tråden i 5 (ulike) lengder. Lykke til! Imorgen får du sikkert lyst til å bli ferdig - si fra hvis du trenger mer hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå