Gå til innhold

Så varm! Flere som opplever dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Kvinne 27 år her. Jeg har et litt irriterende "problem". Jeg svetter så mye når jeg kun er litt i aktivitet. Kan bli gjennomvåt av å gå i vanlig tempo. Ansiktet mitt er nesten konstant vått når jeg er på jobb, skal på butikken eller andre ting. Til og med nå når det har vært mange minusgrader. Jeg fryser kanskje med en gang jeg går ut, men i løpet av ca. 10 min blir jeg kokvarm og svetten kommer. Og da renner nesen så ekstremt også. Må "dra inn" hvert femte sekund for at det ikke skal dryppe ned. Selv om det var flere minus i dag, gikk jeg med en tynn vår/sommerjakke som var litt kaldt i starten, men så ble det alt for varmt etter kort tid. Men når jeg sitter inne og f.eks ser på tv , så må jeg alltid ha et varmt pledd på meg for da fryser jeg veldig lett. Virker som om kroppen ikke klarer å regulere temperaturen. Hvis det er veldig varmt om sommeren, hender det at jeg må dusje opptil tre ganger daglig for det renner av meg. Kan bare glemme å gå med lyse og inntilsittende topper for da blir det svetteflekker under armer, bak på ryggen og nedenfor brystene. Flere som opplever det samme?

Anonymkode: 85f9e...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! 

Kvinne 27 år her. Jeg har et litt irriterende "problem". Jeg svetter så mye når jeg kun er litt i aktivitet. Kan bli gjennomvåt av å gå i vanlig tempo. Ansiktet mitt er nesten konstant vått når jeg er på jobb, skal på butikken eller andre ting. Til og med nå når det har vært mange minusgrader. Jeg fryser kanskje med en gang jeg går ut, men i løpet av ca. 10 min blir jeg kokvarm og svetten kommer. Og da renner nesen så ekstremt også. Må "dra inn" hvert femte sekund for at det ikke skal dryppe ned. Selv om det var flere minus i dag, gikk jeg med en tynn vår/sommerjakke som var litt kaldt i starten, men så ble det alt for varmt etter kort tid. Men når jeg sitter inne og f.eks ser på tv , så må jeg alltid ha et varmt pledd på meg for da fryser jeg veldig lett. Virker som om kroppen ikke klarer å regulere temperaturen. Hvis det er veldig varmt om sommeren, hender det at jeg må dusje opptil tre ganger daglig for det renner av meg. Kan bare glemme å gå med lyse og inntilsittende topper for da blir det svetteflekker under armer, bak på ryggen og nedenfor brystene. Flere som opplever det samme?

Har det helt likt!! Utrolig irriterende.. Blir svett av ingenting, kan sitte stille helt alene og få svetteflekker uten at det er varmt. Og svetter ikke bare under armene, men OVERALT.... Om jeg dusjer så er jeg svett igjen når jeg har kledd meg etterpå, så det er nesten forgjeves.. Bruker bare svarte klær, veldig sjeldent tettsittende, veldig kjedelig når man har lyst til å pynte seg feks :(  

Er selv kvinne 28, har hatt det slik så lenge jeg kan huske.. Jeg gikk til legen med det, fikk påvist sosial angst, gikk til behandling, men følte ikke det hjalp på svetten selvom angsten ble bedre. Og jeg har jo ikke sosial angst når jeg sitter alene 😶 Har slått meg mer til ro med det nå, og tenker svette er så utrolig vanlig, men i noen situasjoner er det bare utrolig lite passende 😕 også slått meg mer til ro fordi jeg tenker at det ikke er noe å gjøre med det, noe som er så trist å tenke på!!

Skrevet

Har dere sjekket stoffskiftet? 😊

Anonymkode: 79cd9...9a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere sjekket stoffskiftet? 😊

Anonymkode: 79cd9...9a9

Huh? Jeg sjekket akkurat symptomene på stoffskiftet, og jeg har alle! Time til lege er bestilt for å ta test! Takk for tipset

Skrevet

Ts her. "Godt" å høre at jeg ikke er alene om det 😅 Jeg har også fått påvist sosial angst, men har ikke gått til behandling ennå. Men jeg blir veldig varm selv om jeg går tur når det er mørkt og ingen folk også, så tror nok det er mer enn angsten som er grunnen ja. Skulle trodd jeg hadde jogget en mil når jeg har gått en liten tur 🤪

Jeg sjekket stoffskiftet hos lege for kanskje snart et år siden, og det var normalt. Men kanskje det bør sjekkes på nytt. Legen sa at det autonome nervesystemet muligens er litt på jordet, men det kan visst ikke gjøres noe med dessverre 🙃

Jeg har veldig blank hud i t-sonen og svetten kommer spesielt i pannen og på nesen. Blir helt våt og renner. Er så irriterende, og det hemmer meg sosialt. Jeg var på et jobbintervju, og svetten rant spesielt i ansiktet. Intervjueren kunne se at jeg var gjennomvåt, og jeg fikk ikke jobben for å si det slik. Samme skjer hvis jeg er hos frisøren eller legen. Jeg passer på å gå så seint jeg klarer ned til timen. Så står jeg utenfor og venter litt slik at kroppen skal bli litt kaldere. Så går jeg inn og der er det ekstremt varmt, og enorm temperaturforskjell fra ute. Da renner svetten og håret blir klissvått ved røttene. 

Jeg har visstnok alltid vært "varmblodig" i følge foreldrene mine. Som baby klarte jeg å vri meg ut av alle klær, for jeg var visst for varm. Men er det ingenting som kan hjelpe på varmen? Jeg blir jo fort kald når jeg ikke er i aktivitet. Med en gang det er LITT aktivitet så kommer svetten rennende. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her. "Godt" å høre at jeg ikke er alene om det 😅 Jeg har også fått påvist sosial angst, men har ikke gått til behandling ennå. Men jeg blir veldig varm selv om jeg går tur når det er mørkt og ingen folk også, så tror nok det er mer enn angsten som er grunnen ja. Skulle trodd jeg hadde jogget en mil når jeg har gått en liten tur 🤪

Jeg sjekket stoffskiftet hos lege for kanskje snart et år siden, og det var normalt. Men kanskje det bør sjekkes på nytt. Legen sa at det autonome nervesystemet muligens er litt på jordet, men det kan visst ikke gjøres noe med dessverre 🙃

Jeg har veldig blank hud i t-sonen og svetten kommer spesielt i pannen og på nesen. Blir helt våt og renner. Er så irriterende, og det hemmer meg sosialt. Jeg var på et jobbintervju, og svetten rant spesielt i ansiktet. Intervjueren kunne se at jeg var gjennomvåt, og jeg fikk ikke jobben for å si det slik. Samme skjer hvis jeg er hos frisøren eller legen. Jeg passer på å gå så seint jeg klarer ned til timen. Så står jeg utenfor og venter litt slik at kroppen skal bli litt kaldere. Så går jeg inn og der er det ekstremt varmt, og enorm temperaturforskjell fra ute. Da renner svetten og håret blir klissvått ved røttene. 

Jeg har visstnok alltid vært "varmblodig" i følge foreldrene mine. Som baby klarte jeg å vri meg ut av alle klær, for jeg var visst for varm. Men er det ingenting som kan hjelpe på varmen? Jeg blir jo fort kald når jeg ikke er i aktivitet. Med en gang det er LITT aktivitet så kommer svetten rennende. 

Ja, det er ikke alltid like lett å forstå denne angsten. Jeg har jo gått til behandling, men den forsvinner jo aldri helt!

Veldig irriterende med svetten i ansiktet som man ikke kan skjule, alt annet kan man jo dekke til 😕 Jeg også hater frisør og lege, om noen skal ta på meg blir jeg bare stressa og da svetter jeg jo bare mer - en ond sirkel. 

Jeg pleier å kle meg veldig lett - uansett årstid, men jeg begynner alltid å fryse når jeg roer meg siden jeg da er ganske våt, så jeg sliter med at jeg ofte blir syk og er snufsete. Prøver alltid å gå rolig, men det er ingen gangfart som funker, uansett hvor sent jeg går så kommer svetten. 

Jeg har dessverre ikke funnet noe som hjelper på varmen, annet enn å ta hensyn til den - som å kle av meg, ha med noe i veska som jeg kan vifte meg i ansiktet med, og ekstra klær som jeg kan skifte til når jeg feks er på jobb eller på skolen. Pleier da å ha med det jeg egentlig skal gå med den dagen i sekken/veska, også skifter jeg når jeg kommer frem dit jeg skal, vasker meg og bruker deo osv. Tar lengre tid og man må planlegge, men gjør heller det enn å føle meg ekkel i nærheten av andre 😕 Også er jo alltid håret opp i en hestehale da, for det blir gjennomvått når det henger løst.

Jeg er også kald uten aktivitet som du beskriver, sitter jeg hjemme må jeg pakke meg inn i flere tepper fordi jeg er så kald, men svetter fortsatt under teppet selvom jeg ikke føler meg varm.. Merkelig

Har du noe som hjelper for deg?

Endret av heletv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...