Gå til innhold

Kresen hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en labrador (som er kjent for å være altetende) som er ekstremt kresen. Mye av kjøttpålegg/middagsrester osv spytter han ut igjen eller bare sniffer på. Liker enkelte typer kjøtt, egg, fisk, pølser og noen typer hundesnop.

Egentlig et "luksusproblem" dette, men det siste halvåret vil han ikke spise foret sitt uten egg eller lakseolje oppi. Setter seg ved skålen og venter på "krydderet".

Prøvde en periode uten å gi noe oppi foret, men da gikk han flere dager uten å spise🙈 en sjelden gang spiser han uten (dager som har vært ekstremt aktive).

Noen som har vært borti lignende? Han er nå 5 år og føler det blir verre og verre. Det første året spiste han ALT , tilogmed grønnsaker, men nå brekker han seg bare vi tilbyr det😅

Han er fin og slank, ikke for tynn, men langt i fra tykk. 

Anonymkode: e2178...df2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at de fleste "kresne" hunder har skjønt at om de ikke eter maten sin så får de noe ekstra godt oppi. Ville satt hardt mot hardt og bare servert den vanlige maten. Spiser han ikke på 10 min så tar du den bort igjen og venter til neste måltid. Du skriver jo at han spiser maten uten ekstra de dagene han vært veldig aktiv, så han spiser tydelig om han blir sulten nok. 

• Liker 4
Skrevet

En kresen labrador🤣 da har jeg hørt det også🤣

Anonymkode: e493c...349

Skrevet

Jeg har en hund som nekter å spise tørrfôr når den er i skålen sin, men det går rett ned når det blir brukt som treningsgodbiter. Han gikk 5 dager uten å spise for vi prøvde å få han til å spise uten alt mulig greier på. Han fikk ingenting annet de dagene. Så vi gikk rett og slett over til 50/50 vom og tørrfôr. Hvor vom er i skålen og tørrfôr blir fordelt over flere treningsøkter i løpet av dagen. Ellers spiser han gulrot, bare i små biter når vi trener. Han spiser paprika, men ikke i småbiter og ikke under trening. 

Han er litt sær når det kommer til matpreferanser, men har bor med litt sære mennesker også da som selv har rare mat-issues. Så jeg tenker at så lenge han får i seg det han trenger så får det bare være som det er. Er jo ikke hans skyld at han er blitt litt miljøskadd av å bo med oss😅 

Skrevet

Når en hund etter arbeidslinjer ikke spiser så spør jeg alltid hva eier gjør med den i løpet av dagen. Får den brukt seg nok? Skriv opp ukeplan for hunden. Hva gjør du daglig med den? Er det steder der du bør øke mer på trekk/kløving? Får den jobbet nok med nesearbeid? En hund som ikke brukes nok, vil gjerne ikke spise like godt som den har gjort før. Du sier selv at hunden ser slank og fin ut. Da ville jeg ikke stresset med å ha i ekstra "krydder" i maten. Hunden regulerer nok matinntaket selv. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med Troyamin. Mer aktivitet, fysisk og mentalt, øker appetitten for de aller fleste. 

Anonymkode: fe68b...1f1

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket ham for allergi/intoleranse, samt fått tatt en ordentlig tannsjekk hos dyrlege?

Jeg har vært utfor en golden som knapt ville spise og ikke var særlig interessert i godbiter. Den hadde matintoleranse som gjorde at svært mye av det den fikk gjorde at den fikk vondt i magen, og den utviklet dermed nærmest antipati mot mat. 

Andre hunder kan vegre seg for mat hvis de har tannverk.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi er nokså aktive, går minst 2 timer daglig, som regel mer. I tillegg får han mye hjernetrim i form av søk etc. Ellers mye kos og lek!

Han spiser jo (får egg eller olje på) 1-2 skåler daglig, tigger men spytter ut om det ikke er godt nok😅. Ikke lenge siden han var på full sjekk hos dyrlegen, alt var fint bortreist fra litt tannstein. Så tror rett og slett han er kresen?

Skrevet

"Prøvde en periode uten å gi noe oppi foret, men da gikk han flere dager uten å spise🙈 en sjelden gang spiser han uten (dager som har vært ekstremt aktive)."

Mitt råd var vel ment og gitt ut fra lang erfaring. Jeg tror enda at svaret er at den daglige aktiviteten ikke gir hunden nok utfordringer. Men du må gjerne bare kalle hunden kresen, hvis det passer bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar!

Vi er nokså aktive, går minst 2 timer daglig, som regel mer. I tillegg får han mye hjernetrim i form av søk etc. Ellers mye kos og lek!

Han spiser jo (får egg eller olje på) 1-2 skåler daglig, tigger men spytter ut om det ikke er godt nok😅. Ikke lenge siden han var på full sjekk hos dyrlegen, alt var fint bortreist fra litt tannstein. Så tror rett og slett han er kresen?

Men er det et problem for deg at hunden er kresen? For det er ganske enkelt å gjøre noe med, selv om det fort ender med at hunden går noen dager uten mat. På den andre siden så kan man ende med å kunne bruke gulrot som foretrukket belønning når man øver på ting, og de lager langt mindre søl i lomma enn de fleste hundegodbiter. :P

Har samme problem med hunden jeg har, men har ikke noen store ambisjoner om at han bare skal leve på bare tørrfôr alene uansett, så jeg varierer matskåla noe - spesielt siden vi også bruker måltidene til å øve litt på impulskontroll. Er ikke alltid favorittene hans dukker opp i maten, men han har lært seg å like bringebær, blåbær og gulrot, om ikke annet. Men jeg tar fra han maten hvis han ikke spiser opp, men det har ikke vært noe problem på en stund. 

Anonymkode: 6939b...cd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...