AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Jeg blir litt gal av de som bare måå sammenlikne sin egen smerteterskel med andre 😂 La oss si at det er 2 personer som har utført samme inngrep. Ene syntes det gikk lett som en plett, mens andre syntes det var grusomt vondt. Nr 1 sier: "Du må ha fryktelig lav smerteterskel. Det der var ikke vondt i det hele tatt." Hvorfor skal man absolutt måtte sammenliknes med hverandre? Det betyr jo ikke nødvendigvis at en som fikk smerter må ha lav smerteterskel, men at det bare oppleves forskjellig. Noen har kropper som reagerer ekstra. Har man et sårbart underliv vil man jo også føle ekstra på det 🤔 Andre her som blir sammenliknet? 🙈😅 Anonymkode: 86f12...992
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Har aldri hørt noen si det. Synes derimot alle skryter av at de har høy smerteterskel - det irriterer meg 🙄 😅 Selv har jeg lav 😬 Anonymkode: 3ea87...681 1
Gjest Heeipådeg Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Jeg har operert begge henda for karpal tunnel. Og snakket med et par stk i forkant som også hadde operert for sammme, spurte dem om alt jeg lurte på. Og alle sa bedøvelsen er VOND! Å når bedøvelsen går ut så er det forferdelig! Og tiden etterpå er heller ikke noe å glede seg til. Jeg spurte for å vite hva som ventet meg, jeg vil heller grue meg og ha en viss kontroll på det enn å ikke vite. Dagen kom, kirurgen sa nå kommer bedøvelsen og det kom til å sprenge! Men det var jo ikke vondt i det hele tatt! Og ikke vondt når bedøvelsen gikk ut og tiden etterpå var ikke noe problem:). Hånd nr 2 var en annen kirurg, så kjente jeg at han stakk, jeg fikk for lite bedøvelse, for jeg kjente han rotet inni der. Så det ble litt annen sak. Men jeg tror vel at kirurgen sine teknikker har mye å , for jeg synes selv jeg har lav smerteterskel:)
Hemoglobin Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg blir litt gal av de som bare måå sammenlikne sin egen smerteterskel med andre 😂 La oss si at det er 2 personer som har utført samme inngrep. Ene syntes det gikk lett som en plett, mens andre syntes det var grusomt vondt. Nr 1 sier: "Du må ha fryktelig lav smerteterskel. Det der var ikke vondt i det hele tatt." Hvorfor skal man absolutt måtte sammenliknes med hverandre? Det betyr jo ikke nødvendigvis at en som fikk smerter må ha lav smerteterskel, men at det bare oppleves forskjellig. Noen har kropper som reagerer ekstra. Har man et sårbart underliv vil man jo også føle ekstra på det 🤔 Andre her som blir sammenliknet? 🙈😅 Anonymkode: 86f12...992 Men dette er jo faktisk smerteterskelen. Noen har høy og andre har lav smerteterskel. Men det er ikke nødvendigvis en sammenheng med å være sterk eller svak. Selv om du synes inngrepet var skikkelig vondt, mens den andre ikke kjente noen ting, så betyr det ikke du alltid vil føle smerten sterkere enn den andre. Smerteterskel er hvor grensen din går. Den er subjektiv. Så jo, den som opplever smerte har lavere smerteterskel akkurat på det tidspunktet. Gjør du inngrepet på nytt, men ikke opplever smerte, så var terskelen din høy. Du opplever ikke smerte = høy smerteterskel. Ofte gjøres det tester der du sitter med hånden i iskaldt vann. Noen får vondt ganske tidlig, mens andre ikke opplever det så ubehagelig. Den som får vondt ganske tidlig, kan likevel klare å sitte med hånden i vannet i 2 minutter mens han skjærer grimaser. Det betyr at han har lav smerteterskel, men høy toleransegrense. Det er med andre ord ikke et nederlag å ha lav smerteterskel. Det har mye med genetikk og miljøfaktorer å gjøre. Og ja, noen har kropper som reagerer forskjellig. Ikke alle konkurranseformer er sammenlignbare Har for øvrig aldri hørt noen sammenlikne smertegrense. https://tillerfysioterapi.no/hoy-eller-lav-smerteterskel/ https://forskning.no/spor-en-forsker-menneskekroppen/spor-en-forsker-hvorfor-far-noen-mer-vondt-enn-andre/402792 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå