AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Burde man det? Burde man kjappe seg til legen ved mistanke om urinveisinfeksj? Anonymkode: b8587...dc1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Ja. Viktig å få behandling så det ikke utvikler seg til nyrebekkenbetennelse. Det vil du ikke ha. Anonymkode: a8698...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Hvis du er gravid, så ja. Hvis ikke så kunne jeg kanskje ventet til mandag. Anonymkode: d4427...f9a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Nei, ikke nødvendigvis. Uvi går oftest over av seg selv i løpet av en uke. Det antibiotika gjør er å forkorte forløpet. (Evt også for å forebygge hvis man er hyppig plaget). Om du bør kontakte lege kjenner du på selv. Det haster i allefall ikke så mye at du må ringe legevakt, det kan vente til mandag (så lenge du ikke er gravid da). Hvis du aldri har hatt uvi før og lurer på om du har det kan det jo kanskje være greit å få det bekreftet av lege, så du lærer å kjenne igjen symptomene. Og det er selvsagt viktig å finne ut hva årsaken er hvis det ikke er uvi. Det er absolutt ikke sånn at man får nyrebekkenbetennelse hvis man ikke behandler uvi. Det KAN skje, men det er ikke noe automatikk i det. Selv har jeg hatt uvi 4 ganger og kun fått antibiotika en gang. Det var da fordi plagene ikke hadde gått over etter en uke. Som regel blir man rådet til å se det an i en uke, har det ikke gått over til dess kontakter man lege. Anonymkode: c4481...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Dette må du ts med legen din! Ingen fremmede på et nettforum! Anonymkode: cf489...b09
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Du bør booke en akutt-time ved ømme/vonde nyrer. Anonymkode: c7ee7...0ed
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Jeg har gjort begge deler - altså vært på legevakten og ventet til gikk over av seg selv. De to gangene jeg har vært på legevakten har jeg måtte tisse hele tiden, hatt veldig svie ved vannlating og smerter. Har ikke fått sove og holdt på å klikke. De andre gangene har det ikke vært så mye svie, bare trangen til å måtte tisse hele tiden. Da har jeg drukket mye og det har gått over etter noen dager. Anonymkode: 6443e...a82 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Får du feber og smerter, så er det legevakt. Ellers kan det vente til mandag og få ø-hjelpstime hos fastlegen da Anonymkode: aa7f7...23b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Ikke gravide kan fint se det an en uke. Anonymkode: 4c65f...c97 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Kommer an på plagene dine. Jeg har vært på legevakten for smerter i blæra og magen, stadig tissing og sterk svie når jeg tisser. Jeg orket rett og slett ikke å vente to dager til fastlegen åpnet, jeg hadde så vondt. Jeg ble tatt godt i mot og fikk antibiotika. Jeg har også ventet til fastlegen har åpnet og det har gått bra, men da har ikke plagene vært så store. Anonymkode: fcc82...536 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Når jeg var gravid ringte jeg så fort det var mistanke. Legevakten om det var helg. Ellers har jeg ventet å sett an til førstkommende dag legen har åpent. Drukket masse vann i mellomtiden og sett om det har gått over. Anonymkode: 89ac3...d73
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Jeg utvikler kjapt store smerter om jeg ikke får behandling kjapt. De gangene jeg har bentet for lenge blir jeg veldig dårlig. Pga tidligere erfaringer tar jeg kontakt med legevakt ved mistanke om uv. Anonymkode: 534d0...186
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå