Gå til innhold

Fungerer i forhold med en psykopat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at min samboer har antisosial personlighetsforstyrrelse. Det er ikke noe tvil i det hele tatt, men det tok meg noen år for å virkelig være helt sikker. 

Det som er merkelig er at jeg tenker at det kan fungere. Fordi jeg nå vet hva han er og forstår mer hvordan han fungerer. 

Han trenger meg for den jeg er og jeg trenger han for den han er. Hvis jeg bare lærer han at jeg har behov som er viktig for meg for at jeg skal fungere, at jeg fungerer slik han ønsker om han lar meg få disse behovene oppfyllt så vil det kansje gå bra.

Jeg har vokst opp med slike folk og har ikke blitt møtt med mine følelser likevel, så jeg er vandt med det. Jeg klarer å grine og trøste meg selv, slik jeg alltid har gjort. Han kan klemme meg og det er jo greit. Istedenfor å forklare han på en følelsessmessig måte, så kan jeh forklare han ting på en logisk måte, han vet innerst inne at han er anderledes, at normale mennesker kan bli såret. Jeg må jo bare lære han dette, forklare logisk.

Jeg ser hva som er viktig for han, og hvordan han vil at ting skal være i livet. Å være utro er en skam for familien og ryktet hans, så det kommer han ikke til å være. Han viser også at han setter pris på meg på andre måter, å gjøre praktiske ting for meg. Jeg liker ikke at noen syns synd på meh uansett. 

Jeg er veldig empatisk person men kansje jeg passer sammen med han likevel? Så lenge han lærer seg at jeg har behov og at jeg noen ganger må si nei.

Det er jo ting jeg savner såklart, samtalene blir aldri på ett dypt nivå, han kjeder seg ofte og må alltid gjøre noe, aktiviteter må skje nesten uten pause imellom. Men jeg kan være rastløs av meg og liker at han blir med på aktiviteter. Men jeg trenger pause og det vil han forstå.

Det har vært mye smerte og han har ødelagt mye for meg igjennom årene vi har vært sammen. Men kansje fordi jeg presset han ved at jeg forventet at han er som normale mennesker? Kansje hvis jeg møter han slik han er og at han møter meg slik jeg er, så vil det gå bra?

Om han kjeder seg og prøver å såre meg, da er det gale, men da kan jeg forklare han hva konsekvenser det vil bli? At jeg ikke glemmer dette og vil være mindre tilgjengelig i dagene framover? At han forstår at det vil gå utover han også?

Jeg vet dette høres gale ut og st man må komme seg vekk. Men hvis man tenker på en annen måte, at han har bruk for meg og jeg har bruk for han, hvorfor gå da? Han vet at han må gi slipp og betale for at jeg skal bli hos han likevel? Jeg setter grenser og lar ikke han ta kontrollen 100%... 

De tingene jeg savner, de kan jeg få hos andre, hos psykolog, å prate om følelser osv..

Anonymkode: d3c68...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke at mannen din har antisosial personlighetsforstyrrelse. Det kan være mange årsaker til at han er slik som du beskriver.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Jeg var i et slikt ekteskap i nesten tjue år. Fant mange grunner til å tåle et ekteskap som ikke kunne gi meg det jeg trengte. Tenkte også at mange av mine behov kunne dekkes av venner. Samtidig var det jo endel flotte ting som var verdt å ta vare på.

Det var også endel vonde hendelser som skjedde. Det tenker jeg kanskje det er hos dere også siden du beskriver han med en sånn alvorlig personlighetsforstyrrelse.

Til slutt var jeg blitt så sliten av å strekke meg at jeg ble syk. Jeg skjønte at det var nødvendig å gå fra han for å kunne bli frisk. Da jeg gikk datt jeg helt sammen og er fremdeles utenfor arbeidslivet etter tre år. Jeg er helt utslitt fysisk og mentalt.

........

Anonymkode: 63310...21a

Skrevet

Tror ikke mannen din er psykopat, høres mer ut som autisme eller lignende?

Anonymkode: dd4e8...1fd

• Liker 1
Skrevet

Herregud kvinne at du orker, er ikke mannen din som er syk, tydeligvis trenger du også psykolog! 

Anonymkode: 5e431...1d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud kvinne at du orker, er ikke mannen din som er syk, tydeligvis trenger du også psykolog! 

Anonymkode: 5e431...1d3

🤪🤣

Anonymkode: 036c4...3a9

Skrevet

Er han kriminell/har vært kriminell? Liker han å skade/såre dyr og mennesker? Isåfall tror jeg ikke han har den diagnosen.. Folk er forskjellig og man må ikke nødvendigvis være psykopat for å ha disse trekkene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...