AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Når det kommer til f.eks, at jeg bare se litt støv på gulvet, så føler jeg at jeg MÅ vaske gulvet med engang, selv om jeg akkuratt har laget middag og klar for og spise. er dette ocd? Dette kan være med andre ting også. Anonymkode: 9844b...ede
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Det hørtes slitsomt ut og ikke normalt. Ville kalt det ocd, men nå er ikke jeg noen fagperson. Anonymkode: 89ec9...848 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Om man har OCD eller ikke kommer an på hvor mye det plager en i hverdagen og om det påvirker funksjonsnivået. For eksempel at du ikke greier å få spist i løpet av en dag eller ikke greier å gå på jobb eller være sosial med venner fordi du må vaske gulvet istedet. Anonymkode: a53ae...735
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Hvis du føler du MÅ, og ikke klarer å tenke på annet så har du en type OCD ja Anonymkode: eadea...a02
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det hørtes slitsomt ut og ikke normalt. Ville kalt det ocd, men nå er ikke jeg noen fagperson. Anonymkode: 89ec9...848 Det er veldig slitsomt for meg. Anonymkode: 9844b...ede
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Om man har OCD eller ikke kommer an på hvor mye det plager en i hverdagen og om det påvirker funksjonsnivået. For eksempel at du ikke greier å få spist i løpet av en dag eller ikke greier å gå på jobb eller være sosial med venner fordi du må vaske gulvet istedet. Anonymkode: a53ae...735 er ikke sånn nei. Jeg kan enda gjøre ting, men om jeg er i huset, så klarer jeg ikke å stoppe å tenke på det Anonymkode: 9844b...ede
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Ikke nødvendigvis. Ocd kommer i mange varianter. Jeg har ocd (diagnosert av psykiater). Tvangstanker/tvangshandlinger er ikke nødvendigvis ocd. Anonymkode: 13ea1...028
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når det kommer til f.eks, at jeg bare se litt støv på gulvet, så føler jeg at jeg MÅ vaske gulvet med engang, selv om jeg akkuratt har laget middag og klar for og spise. er dette ocd? Dette kan være med andre ting også. Anonymkode: 9844b...ede Ocd en alvorlig lidelse som kun rammer 1-3% av befolkningen. Og får å oppfylle kriteriene må man også ha tvangstanker knyttet til handligene Anonymkode: eda42...b05
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Ocd kommer i mange varianter. Jeg har ocd (diagnosert av psykiater). Tvangstanker/tvangshandlinger er ikke nødvendigvis ocd. Anonymkode: 13ea1...028 Dette høres veldig rart ut ocd er en tvangslidelse https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/tvangslidelser/#oppsummering Anonymkode: eda42...b05
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette høres veldig rart ut ocd er en tvangslidelse https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/tvangslidelser/#oppsummering Anonymkode: eda42...b05 ocd er en tvangslidelse, men man kan ha tvangstanker og tvangshandlinger uten at det er ocd. De fleste har noen tvangstanker/handlinger i perioder uten at det går hardt utover funksjonsnivå i hverdagen. Som å måtte sjekke om man har låst døra en ekstra gang, eller om man har skrudd av ovnen osv. Dette kan man fint leve med, det er helt normalt. Jeg slet en periode med sterk angst og utviklet da tvangstanker og tcangshandlinger som gikk veldig utover min hverdag, til det punkt at jeg ikke fikk gjort jobben min, ikke fikk sove osv. Selv ikke da var ocd diagnose oppe til diskusjon, ettersom det ikke hadde vart så lenge ennå. Jeg klarte å jobbe meg ut av det, og er nå tilbake til min normaltilstand. Sier ikke at ts ikke kan ha ocd, men det er viktig at folk skjønner at ocd er en ganske alvorlig diagnose, og at tvangstanker og tvangshandlinger kan være alt fra helt normale og håndterbare til totalt ødeleggende. Det kan også være en vanlig del av andre sykdommer. TS - snakk med noen om problemene dine! Fastlegen er plassen å starte. Så kan dere sammen finne ut hvordan dere skal gå fram for å finne ut av hva plagene skyldes og hvordan du kan få det bedre. Anonymkode: 041df...354 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): ocd er en tvangslidelse, men man kan ha tvangstanker og tvangshandlinger uten at det er ocd. De fleste har noen tvangstanker/handlinger i perioder uten at det går hardt utover funksjonsnivå i hverdagen. Som å måtte sjekke om man har låst døra en ekstra gang, eller om man har skrudd av ovnen osv. Dette kan man fint leve med, det er helt normalt. Jeg slet en periode med sterk angst og utviklet da tvangstanker og tcangshandlinger som gikk veldig utover min hverdag, til det punkt at jeg ikke fikk gjort jobben min, ikke fikk sove osv. Selv ikke da var ocd diagnose oppe til diskusjon, ettersom det ikke hadde vart så lenge ennå. Jeg klarte å jobbe meg ut av det, og er nå tilbake til min normaltilstand. Sier ikke at ts ikke kan ha ocd, men det er viktig at folk skjønner at ocd er en ganske alvorlig diagnose, og at tvangstanker og tvangshandlinger kan være alt fra helt normale og håndterbare til totalt ødeleggende. Det kan også være en vanlig del av andre sykdommer. TS - snakk med noen om problemene dine! Fastlegen er plassen å starte. Så kan dere sammen finne ut hvordan dere skal gå fram for å finne ut av hva plagene skyldes og hvordan du kan få det bedre. Anonymkode: 041df...354 Ser jeg leste innlegget jeg sitere litt fort. Forsto det som om vedkommende ikke hadde tvangstanker og tvangshandlinger,men ocd. Derfor jeg svarte som jeg svarte Har selv ocd så er veldig klar over det du sier Anonymkode: eda42...b05 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): er ikke sånn nei. Jeg kan enda gjøre ting, men om jeg er i huset, så klarer jeg ikke å stoppe å tenke på det Anonymkode: 9844b...ede Da har du nok ikke ocd Anonymkode: eda42...b05
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Jeg har OCD, og har nettopp hatt en intensiv behandling mot dette.. omtrent alle mennesker har litt tvang i form av tanker om og handlinger. Du får ikke diagnosen med mindre du bruker mer enn tre timer hver dag på å utføre "ritualer". Anonymkode: cfbcf...dd5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har OCD, og har nettopp hatt en intensiv behandling mot dette.. omtrent alle mennesker har litt tvang i form av tanker om og handlinger. Du får ikke diagnosen med mindre du bruker mer enn tre timer hver dag på å utføre "ritualer". Anonymkode: cfbcf...dd5 Fortell om behandlingen Anonymkode: 9f880...1cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå