Gå til innhold

Hvordan er ditt alkoholkonsum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å kose seg med alkohol er noe jeg ikke skjønner. Det er en mental greie mange har lært seg. Du må ikke ha alkohol for å kose deg. Det er stemningen og tanken om det glasset med vin som du kanskje får en liten god lykkefølelse av enten det er en liten rus eller en misforstått ide om en slags kulturell høykultur. 

Mitt eget konsum er minimalt. Full har jeg ikke vært siden jeg var 21-22 og en liten skvett vin kan jeg ta for ikke å fornærme vertskapet, men som regel sier jeg nei. 

Drikker aldri i nærheten av barna mine og skal lære de at alkohol er ikke et must for å kose seg. Norsk kultur rundt alkohol er helt lavmål. Det skaper trøbbel i 80% av tilfellene og noe bra i resten hvis folk klarer å styre seg. 

Datteren din har et poeng, men det har sikkert du også. Du bestemmer ho selv. Men ta en titt på tankene du ahe om den alkoholen. Vær litt kritisk og se det fra datteren din sitt synspunkt også. 

Anonymkode: 20493...441

Hei. Jeg tenker du blander kortene litt her. Hva du ser som kos kan være slitsomt for andre, og motsatt. For min del handler det du kaller for "å kose seg med alkohol" å gjøre noe annet. Hele arbeidsuken drikker jeg primært vann, juice og melk. Da er det godt med et glass vin eller en pils på lørdag kveld. Bare legg fra deg tankegodset alkohol = fyll. Det blir en ganske platt generalisering. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, kanskje en vinflaske til sammen fredag og lørdag. Drakk mer før, måtte roe ned.

Anonymkode: 50de8...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker hver dag, ofte 12 øl på én kveld. Ikke bra

Anonymkode: 49b21...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, kanskje en vinflaske til sammen fredag og lørdag. Drakk mer før, måtte roe ned.

Anonymkode: 50de8...e02

Det er jo veldig moderat. Godt med litt andre smaker i helgen, kontra ukedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker aldri i ukedagene. Aldri til en fin middag med venner heller. 
 

Om jeg skal drikke så er det pga fest og fylla. Og da drekker jeg meg fuuulll. Skjer ca 1-2 ganger i måneden, utenom korona time

Anonymkode: 59604...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker flere dager i uken, kanskje 4-5 dager. Da er det 2-3 cider, 2 dl vodka(utblandet i saft/brus) eller 1/2 flaske vin. Blir aldri full, koser meg over mange timer. Jeg synes det er for høyt forbruk, og har tenkt å slutte på sikt. 

Anonymkode: 6e1a5...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drikker flere dager i uken, kanskje 4-5 dager. Da er det 2-3 cider, 2 dl vodka(utblandet i saft/brus) eller 1/2 flaske vin. Blir aldri full, koser meg over mange timer. Jeg synes det er for høyt forbruk, og har tenkt å slutte på sikt. 

Anonymkode: 6e1a5...351

Hei. For mye er en personlig definisjon. Tenker det viktigste er at du har det bra, og samtidig har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg en øl, et glass vin eller en kaffebaylis kanskje en gang hver andre eller tredje mnd. Da i sosiale lag, som f.eks når jeg og mannen er ut å spiser middag eller jeg er på besøk hos venner. Jeg skulle egentlig gjerne gjort det oftere. Men livet som småbarnsfamilier med lite barnevakt setter en natulig stoppe for det. Jeg savner også å ta med en skikkelig fest en gagn i blant. Men det kan jeg ikke av hensyn til livsstilsituasjonen min, i tillegg til at jeg har blitt kronisk syk etter jeg fikk siste barnet og medisinene, sene kvelder og alkohol ikke et en heldig kombinasjon 🙁

Ser ikke noe problem i å skulle ta seg et glass vin noen kvelder i uka om man ønsker det. Mannen har seg ofte en øl til fotballkampen. Har en venninne som ofte unner seg et glass vin på kvelden etter en hektisk vakt på sykehuset. For å gire ned og slappe av. Men for meg personlig er bare alkohol forbunnet med enkelte settinger. Så for meg blir det rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Å kose seg med alkohol er noe jeg ikke skjønner. Det er en mental greie mange har lært seg. Du må ikke ha alkohol for å kose deg. Det er stemningen og tanken om det glasset med vin som du kanskje får en liten god lykkefølelse av enten det er en liten rus eller en misforstått ide om en slags kulturell høykultur. 

Mitt eget konsum er minimalt. Full har jeg ikke vært siden jeg var 21-22 og en liten skvett vin kan jeg ta for ikke å fornærme vertskapet, men som regel sier jeg nei. 

Drikker aldri i nærheten av barna mine og skal lære de at alkohol er ikke et must for å kose seg. Norsk kultur rundt alkohol er helt lavmål. Det skaper trøbbel i 80% av tilfellene og noe bra i resten hvis folk klarer å styre seg. 

Datteren din har et poeng, men det har sikkert du også. Du bestemmer ho selv. Men ta en titt på tankene du ahe om den alkoholen. Vær litt kritisk og se det fra datteren din sitt synspunkt også. 

Anonymkode: 20493...441

Hva med at du tar deg en bolle og ikke belærer andre om hva de skal føle? Det som er kos for deg  trenger jo ikke være det samme som kos for andre, og motsatt. At alkohol og "høykultur" hører sammen er det bare du som har dratt frem, ingen andre har nevnt det. Sikker på at det ikke er noe du selv har funnet på?

Legg gjerne frem statistikk på de 80 prosentene dine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker kun i sosiale sammenhenger, maks 2 ganger i måneden. Merker det på søvn og treningsformen om jeg drikker for ofte. Slapper bedre av med en kopp te. 

Anonymkode: d2239...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg tenker at det egentlig ikke spiller noen rolle "hva andre gjør", for det er så mangt. 

Gir alkoholforbruket ditt noen negative konsekvenser for deg selv eller barnet ditt (evt barna)?

Eksempler kan være:

- dårligere fysisk eller psykisk helse?
- utrygghet/at de rundt deg blir engstelige?
- du gjør ting når du har drukket som er ubehagelig for andre, feks ringer eller skriver på sosiale medier?
- alkoholen hindrer deg i å være tilgjengelig med bil da du kanskje burde vært det?

Jeg fikk ikke helt med meg om ditt barn er tilstede når du drikker alkohol eller ikke. Hvis barnet er tilstede, og gir uttrykk for at det synes det er ubehagelig, så ville jeg latt være alkoholen i nærvær av barnet uansett. Hvis det ikke påvirker deg selv eller noen andre negativt, kan det være en annen sak.

Jeg ville uansett tatt meg en liten tenkepause hvis noen som var glad i meg ga uttrykk for at de var bekymret for mitt alkoholforbruk. Det koster ofte mye å gi uttrykk for en slik bekymring, og i slike saker er vi ikke alltid flinkest til å se oss selv utenfra dessverre. 

Selv hadde jeg et lignende forbruk av og forhold til alkohol i hele 2020, men har siden jul ikke drukket noe. Jeg merket at jeg skammet meg litt når jeg kjøpte alkohol på samme vinmonopol, i tillegg til at det forverret en refluksdiagnose jeg har. Jeg gikk også opp i vekt av alkoholen (og det jeg gjerne spiste sammen med vinglassene mine). Så nå har jeg sluttet, og ser ikke for meg å smake alkohol igjen på en god stund. Jeg merker at jeg kan savne et glass vin i helgene, mer tidligere i januar enn nå. Og det gjør at jeg tenker at det var riktig å ta en lang pause. 

Anonymkode: 52347...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cirka to glass vin i løpet av uka. Synes det er veldig mye. Før korona drakk jeg ingenting. 

Anonymkode: 14fd0...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker at en som har et omtrent avholdsforhold ikke er den rette å svare i denne tråden. 

Jo selvsagt kan jeg også svare- Ts spurte hvordan vårt  alkoholkonsum er, og da svarte jeg :)  Jeg har også lov å si hva jeg mener som er usunt eller ikke.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts, jeg har omtrent samme forhold til alkohol som deg. Det har også de fleste jeg kjenner. 

K55

Anonymkode: 50da7...8df

Det gjør det likevel ikke til et sunt forhold til alkohol, i mine og mange andre sine meninger her inne i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker omtrent aldri alkohol da jeg er redd for å miste kontrollen. I tillegg har jeg hund og jeg vil være edru i tilfelle det skjer noe med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ylvali said:

Jeg drikker omtrent aldri alkohol da jeg er redd for å miste kontrollen. I tillegg har jeg hund og jeg vil være edru i tilfelle det skjer noe med den.

Trodde du skulle si du hadde barn

Anonymkode: c5108...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir et par glass vin nesten hver helg. Hvis det har vært en lang og slitsom dag så kan jeg godt ta meg et lite glass på kvelden men det er sjelden. 

Anonymkode: c5108...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har blitt avholds. Klarte ikke før å slutte å drikke hvis jeg først satte i gang, så måtte rett og slett gå inn for og ikke drikke igjen. Har ikke angret🙂

Anonymkode: 2c589...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har blitt avholds. Klarte ikke før å slutte å drikke hvis jeg først satte i gang, så måtte rett og slett gå inn for og ikke drikke igjen. Har ikke angret🙂

Anonymkode: 2c589...6a8

Klarte du ikke å begrense inntaket? Misbruk er ingen spøk. 

Anonymkode: c5108...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker vin og øl ca 1 gang i uka. Mer sommer,jul osv  Alltid ifb med et bedre måltid. Elsker smaken! Drikker svært sjelden noe annet, da jeg ikke er like begeistret for smaken.

Før corona var det mer ifb med fest, men starter alltid fest med et bedre måltid.  Gleder meg til fest igjen!

Koser meg masse med vin , men kan fint kose meg med andre ting også. Men ser absolutt ingen grunn til å slutte å kose meg med vin en gang i uka.

Anonymkode: cdbe4...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...