AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #21 Del Skrevet 13. februar 2021 Å kose seg med alkohol er noe jeg ikke skjønner. Det er en mental greie mange har lært seg. Du må ikke ha alkohol for å kose deg. Det er stemningen og tanken om det glasset med vin som du kanskje får en liten god lykkefølelse av enten det er en liten rus eller en misforstått ide om en slags kulturell høykultur. Mitt eget konsum er minimalt. Full har jeg ikke vært siden jeg var 21-22 og en liten skvett vin kan jeg ta for ikke å fornærme vertskapet, men som regel sier jeg nei. Drikker aldri i nærheten av barna mine og skal lære de at alkohol er ikke et must for å kose seg. Norsk kultur rundt alkohol er helt lavmål. Det skaper trøbbel i 80% av tilfellene og noe bra i resten hvis folk klarer å styre seg. Datteren din har et poeng, men det har sikkert du også. Du bestemmer ho selv. Men ta en titt på tankene du ahe om den alkoholen. Vær litt kritisk og se det fra datteren din sitt synspunkt også. Anonymkode: 20493...441 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 13. februar 2021 #22 Del Skrevet 13. februar 2021 Litt skummelt at du må ha alkohol for å slappe av. Er enig med ungen din, at dette ikke høres sunt ut. Jeg drikker så og si aldri , kanskje 1-2 ganger i året, knapt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #23 Del Skrevet 13. februar 2021 Drikker ca fem glass vin/øl i uka, fordelt på to-tre kvelder. Ofte alene, siden jeg bor alene. Koser meg selvfølgelig med å drikke, det er ingenting galt med det, heller ikke alene. Problemer kommer først hvis du ikke klarer å kose deg uten alkohol. Selv ønsker jeg ikke å drikke så mye, prøver derfor å unngå å drikke i ukedagene. Jeg synes det mest usunne alkoholinntaket er de som drikker kun to ganger i måneden men da drikker de seg fulle. Anonymkode: c8c05...523 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #24 Del Skrevet 13. februar 2021 Jeg drikker når jeg sammen med venner i helgene. Da kan det bli opptil en 1/2 flaske vin. Dette skjer ca en gang i måneden. Tar ett glass om jeg er ute og spiser, ved forretnings middager, konferanser etc. Dette skjer ca 1-2 ganger i måneden. Drikker ikke alene, men ser ikke noe galt i det. Det som betyr noe er jo om man er alkoholavhengig eller drikker over anbefalt maksimalt ukentlig inntak. Ved disse tilfeller kan det ha konsekvenser. Anonymkode: 78fbd...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #25 Del Skrevet 13. februar 2021 Tidligere tok jeg et glass vin på lørdagskveldene, kanskje to. En gang i blant. Mer i jul, sommer. Så havnet mannen min i en depresjon og begynte å smugdrikke. Nå har vi ikke alkohol i hus. Det hender jeg tar et glass vin med en venninne men er stort sett sjåfør. Anonymkode: a717d...988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #26 Del Skrevet 13. februar 2021 Mysticgirl skrev (2 timer siden): Litt skummelt at du må ha alkohol for å slappe av. Er enig med ungen din, at dette ikke høres sunt ut. Jeg drikker så og si aldri , kanskje 1-2 ganger i året, knapt det. Missunner folk som klarer dette altså 😖 Anonymkode: 05a86...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #27 Del Skrevet 13. februar 2021 Jeg drikker alkohol fordi det er godt, og det er den eneste grunnen. Jeg drikker også alkoholen min alene, siden jeg bor alene og ikke har en omgangskrets her jeg bor. Jeg tar gjerne en cider til potetgullet i helgen. Kan av og til ta meg litt brandy på kvelden med en bit mørk sjokolade eller marsipan attåt. Er glad i vin, så det hender jeg kjøper en flaske som forsvinner i løpet av en helg. Av og til har jeg vodka i hus, og prøver meg på å lage en enkel drink i ny og ne. Jeg drikker meg aldri full, rett og slett fordi jeg ikke liker følelsen av å være beruset. Anonymkode: 4f758...2c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #28 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å kose seg med alkohol er noe jeg ikke skjønner. Det er en mental greie mange har lært seg. Du må ikke ha alkohol for å kose deg. Det er stemningen og tanken om det glasset med vin som du kanskje får en liten god lykkefølelse av enten det er en liten rus eller en misforstått ide om en slags kulturell høykultur. Mitt eget konsum er minimalt. Full har jeg ikke vært siden jeg var 21-22 og en liten skvett vin kan jeg ta for ikke å fornærme vertskapet, men som regel sier jeg nei. Drikker aldri i nærheten av barna mine og skal lære de at alkohol er ikke et must for å kose seg. Norsk kultur rundt alkohol er helt lavmål. Det skaper trøbbel i 80% av tilfellene og noe bra i resten hvis folk klarer å styre seg. Datteren din har et poeng, men det har sikkert du også. Du bestemmer ho selv. Men ta en titt på tankene du ahe om den alkoholen. Vær litt kritisk og se det fra datteren din sitt synspunkt også. Anonymkode: 20493...441 Jeg hører deg. Ts Anonymkode: 7ea0a...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #29 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Drikker ca fem glass vin/øl i uka, fordelt på to-tre kvelder. Ofte alene, siden jeg bor alene. Koser meg selvfølgelig med å drikke, det er ingenting galt med det, heller ikke alene. Problemer kommer først hvis du ikke klarer å kose deg uten alkohol. Selv ønsker jeg ikke å drikke så mye, prøver derfor å unngå å drikke i ukedagene. Jeg synes det mest usunne alkoholinntaket er de som drikker kun to ganger i måneden men da drikker de seg fulle. Anonymkode: c8c05...523 Jeg koser meg med hobbyer jeg har, og trenger ikke alkohol for å kose meg. Det er på kvelden, eller ute om sommeren, på ferie etc, som jeg synes det er så kos. Jeg nyter det da. Jeg nyter derimot ikke at mitt voksne barn tar det ille opp, bekymrer seg, eller blir sint eller såret over det. Ser det er mange ulike synspunkter på dette temaet. Ts Anonymkode: 7ea0a...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #30 Del Skrevet 13. februar 2021 Mysticgirl skrev (11 timer siden): Litt skummelt at du må ha alkohol for å slappe av. Er enig med ungen din, at dette ikke høres sunt ut. Jeg drikker så og si aldri , kanskje 1-2 ganger i året, knapt det. Jeg tenker at en som har et omtrent avholdsforhold ikke er den rette å svare i denne tråden. Ts, jeg har omtrent samme forhold til alkohol som deg. Det har også de fleste jeg kjenner. K55 Anonymkode: 50da7...8df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #31 Del Skrevet 13. februar 2021 En øl eller et glass vin ett par dager i uka. Kanskje to om det er fredag eller lørdag, og jeg ikke skal stå opp med mini. Fest og full kanskje to ganger i året. Anonymkode: 32319...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #32 Del Skrevet 13. februar 2021 Jeg og vennene mine drakk nokså mye fra vi var 17-25, men som regel i festsammenheng. Nå, når vi er i slutten av 20-årene, merker jeg at de fleste av oss bare drikker en sjelden gang, mens det for andre har blitt vanlig å ta seg et glass vin hjemme alene flere ganger i uka. Jeg kunne nok ha endt opp som en av dem som alltid har en rødvinsdunk stående, men har unngått det fordi jeg har blitt mer bevisst på effektene selv små mengder alkohol har på både fysisk og psykisk helse. Jeg drikker kanskje 2-3 enheter med venner annenhver uke, sånn gjennomsnittlig. Jeg tenker det er viktig å ikke gjøre alkohol til noe hverdagslig, og spesielt viktig å være klar over at selv om den kortsiktige psykiske effekten kan være positiv (som å føle seg avslappet), så kan den langsiktige effekten bli økte nivåer av psykiske plager. Så tror jeg alle som drikker alkohol jevnlig har godt av å teste ut alkoholfrie måter å kose seg på, f.eks. en alkoholfri øl eller cider i solveggen heller! Og i tillegg å ta seg en hvit periode innimellom, om så bare for å kjenne litt på hva slags forhold man har og vil ha til alkohol. Finnes mye bra informasjon på avogtil.no 😊 Anonymkode: b9478...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #33 Del Skrevet 13. februar 2021 Jeg drikker vel 3-4 ganger i året. Beklager, ts, men jeg enig med barnet ditt. Det trist å måtte drikke flere ganger i uka for å kunne slappe av og kose seg. Anonymkode: 82e03...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #34 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tenker at en som har et omtrent avholdsforhold ikke er den rette å svare i denne tråden. Ts, jeg har omtrent samme forhold til alkohol som deg. Det har også de fleste jeg kjenner. K55 Anonymkode: 50da7...8df Det at du og mange andre har et sånt forhold til alkohol betyr ikke at det er sunt. Ingen vits i å prøve å lure seg selv her, altså. Anonymkode: 82e03...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #35 Del Skrevet 14. februar 2021 Drikker svært sjeldent. Tar meg en helg med venninner 1-2 ganger i året. Har gjerne en flaske på bordet når vi har gjester men drikker ikke selv.. grunnen? Nja..har 3 barn på 18,12 og 6. Noen skal kjøres, en våkner på natta og en er mye med venner ute, og liker å holde meg «klar». Tenker det er en periode og føler ikke at de er et must bare fordi det er fredag eller fordi det er ferie, er ikke alhohol jeg trenger for å slappe av. Anonymkode: a178e...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #36 Del Skrevet 14. februar 2021 Fester aldri lenger, kan ikke huske sist jeg var ute på by'n, mange år siden. Drikker meg aldri full, det liker jeg ikke. Men et par glass vin blir det ofte. Anonymkode: 51932...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OCB Skrevet 14. februar 2021 #37 Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg elsker å kose meg med vin eller øl på kvelden. Kan gjerne ta meg et glass vin flere ganger i uken. Jeg drikker også med jevne mellomrom noen øl på kvelden, eller i solveggen om sommeren da jeg koser meg med en god bok. For meg er det livskvalitet, og jeg bruker alkohol for å slappe av og bare nyte. Har et voksent barn, som reagerte kraftig på dette, og synes det er trist at jeg drikker alene. Selv synes jeg ikke det er trist, tristere at det voksne barnet har problemer med det. Hvordan er ditt alkoholkonsum? Anonymkode: 7ea0a...b72 Hei. Det er ingenting unormalt med forbruket ditt. Det er litt i tiden at unge reagerer kraftig mot alkohol. Personlig ser jeg ikke forskjellen på om du koser deg med litt vin, kaffe, te eller cola. Så lenge alt er moderat og i ordentlige former. Men hvorfor er det egentlig trist å drikke alkohol alene? Jeg tenker det viktigste er å kose seg i nuet. Det blir mer et definisjons spørsmål egentlig. Personlig synes jeg det er trist å se røykere som står ute i -15 og fryser.. Poenget er å ikke henge seg opp i låste tankemønstre, definert av gitte normer. Endret 14. februar 2021 av OCB 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 14. februar 2021 #38 Del Skrevet 14. februar 2021 Drakk så mye som tenåring og ung voksen at jeg fortsatt er fyllesjuk 15 år etter. Drikker to tre øl på nyttårsaften, men det er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #39 Del Skrevet 14. februar 2021 1-3 ganger i mnd. 1-2 flasker vin. Et 47 år. Blir litt mer festing til jul og i sommerferien ellers drikker jeg bare i helger fredag eller lørdag. Innimellom kan det godt gå 3-4 uker uten noe alkohol. Tror det er skummelt å begynne å drikke midt i uka....kan nok fort bli en vane. Anonymkode: 1889c...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 14. februar 2021 #40 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg har mistet lysten på alkohol, så de senere årene har det blitt maks en enhet i året. Betrakter meg ikke som avholds heller, men det frister bare ikke. Bruker ingen andre rusmidler heller, da rus generelt gir meg lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå