Adonia Skrevet 18. august 2005 #1 Skrevet 18. august 2005 (endret) på hjemmesiden til lånekassa står det at ved støtte hele kalenderåret så kan man ikke tjene mer enn 108680. men ved støtte i 7 mnd eller mindre så kan man tjene 271700. hva må til for å søke det siste alternativet? kan jeg f.eks søke om det nå, og deretter søke om stipend igjen etter årsskiftet. har jobbet et halvt år nå, og nærmer meg grensa. var noen som nevnte at man kunne gjøre det på den måten, men jeg tviler litt.. noen som vet? Endret 18. august 2005 av Adonia
liv Skrevet 18. august 2005 #2 Skrevet 18. august 2005 (endret) Skal du ha stipend for høst og vår så søker du det selv om du tror du tjener mer enn grensa. (Et semester regnes som 7 mnd). Skal du begynne på skole i høst så kan du tjene 271700kr totalt i år (dvs at ligningen ikke kan vise en større inntekt). Tjener du mer vil noe av stipendet bli gjort om til lån. Går du på skole både vår og høst semesteret så kan du tjene 108680 totalt på et år(husk da å regne med feriepenger du får utbetalt). Og husk at lånekassen regner kalenderår på disse summene, ikke skoleår. Endret 18. august 2005 av liv
Adonia Skrevet 18. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2005 begynner nå i høst.. men skal jo gå vårsemesteret 06 også. ble litt forvirra nå. betyr det at jeg kan ha tjent 271700 i 05 da? eller misforsto jeg skikkelig nå?
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #4 Skrevet 18. august 2005 begynner nå i høst.. men skal jo gå vårsemesteret 06 også. ble litt forvirra nå. betyr det at jeg kan ha tjent 271700 i 05 da? eller misforsto jeg skikkelig nå? ← Det er riktig slik Liv skrev. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg: jeg har jobbet fram til nå når jeg begynner å studere. Jeg ble også usikker på reglene husker jeg, så jeg ringte og snakket med lånekassa. De sa jeg altså kan tjene så mye som 270.000 i løpet av 2005 uten å miste stipend. For meg betyr det i praksis at jeg kan jobbe så mye jeg vil hele høstsemesteret, siden jeg i min tidligere fulltidsjobb hadde en årslønn på bare 200.000.
Adonia Skrevet 18. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2005 så bra!! så for meg en litt traust høst, med lite penger jeg nå. bortsett fra studielånet som jeg helst ikke vil bruke så mye av i år. så når jeg skal sende inn søknaden så må jeg krysse av for kun 7 mnd da. så søker jeg igjen til våren!? riktig??
liv Skrevet 18. august 2005 #6 Skrevet 18. august 2005 Det er rett gjest. Du kan tjene 270`kr. Søk stipend både for høst og vår. Husk bare at om du skal studere hele neste år så må du huske at du bare kan tjene 108680 neste år og det vil da bli inkludert feriepengene du tjener i 2005 og får utbetalt i 2006.
Gjest Ullani Skrevet 19. august 2005 #7 Skrevet 19. august 2005 så bra!! så for meg en litt traust høst, med lite penger jeg nå. bortsett fra studielånet som jeg helst ikke vil bruke så mye av i år. så når jeg skal sende inn søknaden så må jeg krysse av for kun 7 mnd da. så søker jeg igjen til våren!? riktig?? ← Hva er det du mener med kun krysse av for 7 mnd? Du søker både for høst og vår nå, trenger ikke dele opp søknaden. Trenger heller ikke fylle ut noe med hvor mye du tjener eller hvor lenge du har mottatt støtte i år, dette får Lånekassen automatisk i sine registre uansett. Forstår ikke helt hva du sier her jeg...
Adonia Skrevet 19. august 2005 Forfatter #8 Skrevet 19. august 2005 Hva er det du mener med kun krysse av for 7 mnd? Du søker både for høst og vår nå, trenger ikke dele opp søknaden. Trenger heller ikke fylle ut noe med hvor mye du tjener eller hvor lenge du har mottatt støtte i år, dette får Lånekassen automatisk i sine registre uansett. Forstår ikke helt hva du sier her jeg... ← på nettsøknaden må man etterhvert krysse av for søknadsperiode, og det var da jeg lurte på om jeg skulle krysse av for høst&vår eller bare høst.. men fikk jo svar nå. så takk :-D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå