Gå til innhold

Forhøyet urin-kreatinin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk dette fra legen: «Du har et fint blodsukker, nyrefunksjon, stoffskifte, jernstatus og vitaminstatus. Urinprøven din var også fin, men du har noe forhøyet urin-kreatinin». Og så sto det at jeg må bestille time til ny urinprøve om en måned. Hva kan forhøyet urin-kreatinin skyldes og hva innebærer det? Jeg føler meg mye slapp og sliten, fryser mye, svimmelhet, skjelving, uregelmessig menstruasjon osv. og sliter også med at jeg ofte må tisse. Pga. at jeg er så sliten og fryser mye har jeg tenkt at jeg kanskje har lavt stoffskifte, men her står det jo at stoffskiftet er normalt. Tidligere har jeg hatt jernmangel, men tydeligvis ikke nå lenger, så det er jo bra.

Vet ikke hvorfor det står at jeg har fin vitaminstatus, legen sa det var jern, blodsukker, stoffskifte og nyrefunksjon som skulle testes, ingenting om vitaminer. Men lurer litt på det med forhøyet urin-kreatinin. Ble ikke så mye klokere av å google. Vet jeg kan spørre legen om en måned, noe jeg også skal, men er nysgjerrig og lurer på om forhøyet urin-kreatinin kan gjøre at man må tisse ofte eller om det kan være symptom på noe mer alvorlig. Jeg er 22.

Anonymkode: 0aa5e...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du mye og ofte kjøtt eller proteinprodukter? Da kan u-kreatinin stige litt. Siden legen sa nyrefunksjonen din er fin ville jeg ikke bekymret meg. Kreatinin er evnen nyrene har til å skille ut avfallsstoffene.

Anonymkode: eaeb0...f15

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser du mye og ofte kjøtt eller proteinprodukter? Da kan u-kreatinin stige litt. Siden legen sa nyrefunksjonen din er fin ville jeg ikke bekymret meg. Kreatinin er evnen nyrene har til å skille ut avfallsstoffene.

Nei, er vegetarianer så har ikke spist kjøtt på 6-7 år...

TS

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, er vegetarianer så har ikke spist kjøtt på 6-7 år...

TS

Da regner jeg med du spiser andre proteinkilder? Tofu og soyaprotein? Det kan gi utslag på u-kreatinin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da regner jeg med du spiser andre proteinkilder? Tofu og soyaprotein? Det kan gi utslag på u-kreatinin.

Ja, men mest kikerter/bønner og linser, ikke så mye soya...

Skrevet

Det kan være tegn på noe med nyrene som du sikkert har Googlet. Men du er ung, jeg ville ikke bekymret meg før legene var bekymret🙂 Du har allerede henvendt deg her. Det er kjempedumt, fordi du vil bare bekymre deg masse for noe som kanskje ikke er farlig🙂

Anonymkode: 871d3...4e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...