Gå til innhold

Kul i brystet - kreft eller bare amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ammet i to uker. Helt siden melken kom har jeg kjent en kul i det ene brystet. Jeg var jo sikker på at det var en slik tett melkegang eller hva det kalles, og at det ville gå seg til. Men to uker senere er den altså der fortsatt, selv om brystene har blitt myke og mer normale enn de var de første dagene. 

Jeg er litt bekymret. Noen som har innspill? 

Anonymkode: 92325...924

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kuler i brystet skal alltid undersøkes, så bestill en legetime. Mest sannsynlig et det helt ufarlig, men få det sjekket likevel. 

Anonymkode: f38b2...aa4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kuler i brystet skal alltid undersøkes, så bestill en legetime. Mest sannsynlig et det helt ufarlig, men få det sjekket likevel. 

Anonymkode: f38b2...aa4

Vet du hvordan en fastlege undersøker slikt? Kan de kjenne om noe er galt med kulen, sendes man til røntgen, eller tar fastlegen en biopsi?

Ts

Skrevet

Dette er et internettforum for husmødre med for mye fritid. Ikke en digital mammografi maskin. 

• Liker 4
Skrevet

Når jeg sjekker symptomer på brystkreft, så har jeg ingen av de andre symptomene som listes opp. Kun den kulen. 

Ts

Skrevet
Flesknes skrev (1 minutt siden):

Dette er et internettforum for husmødre med for mye fritid. Ikke en digital mammografi maskin. 

Kan ikke du gå og være kul og ny et annet sted? Dette er et internettforum der man kan dra nytte av andres erfaringer, selv om man OGSÅ oppsøker helsevesen.

Ts

• Liker 4
Skrevet

Hmm... nei... sett meg lei på dette tullet så da må man ta grep. 

Skrevet

Du må få det sjekket,men som du forteller så er det 99% sikkert at det ikke er noe farlig❤️ Men bestill en legetime og få det sjekket så du ikke går rundt å stresser. Ps jeg personlig kjenner mange som har sjekket kuler i brystet og i alle tilfellene var det ikke kreft. Lykke til🥰

Anonymkode: 34052...5fa

• Liker 1
Skrevet

Ps IKKE GOGGLE SYMPTOMER. Det er dummeste man kan gjøre. 

Anonymkode: 34052...5fa

Skrevet

Er nok mest sannsynlig at det har med ammingen å gjøre :) Men lurt å sjekke. Har hatt kul i brystet selv som viste seg å være fibroadenom, men det tok mye lenger tid å utvikle seg.

Anonymkode: e8620...2d4

Skrevet

Ammehjelpen nevner både tilstoppet melkegang eller abscess. Men hør med lege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ammet i to uker. Helt siden melken kom har jeg kjent en kul i det ene brystet. Jeg var jo sikker på at det var en slik tett melkegang eller hva det kalles, og at det ville gå seg til. Men to uker senere er den altså der fortsatt, selv om brystene har blitt myke og mer normale enn de var de første dagene. 

Jeg er litt bekymret. Noen som har innspill? 

Jeg vil ikke uroe deg, men better safe than sorry. Gå til lege, hun/han vil sikkert kjenne på kulen og sende deg videre til mammografi /ultralyd. Om de finner noe suspekt/uklart der, tar de en biopsi. Jeg har hatt brystkreft, og kjente kun en liten kul. Mest sannsynlig er det helt ufarlig, men viktig å bare utelukke noe. 

Anonymkode: 14111...514

Skrevet

Hadde en liten kul, som ei ert i lang tid mens jeg ammet. Var en melkegang, endte med brystbetennelse bare, ikke kreft 😄

Anonymkode: 092c1...e7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når jeg sjekker symptomer på brystkreft, så har jeg ingen av de andre symptomene som listes opp. Kun den kulen. 

Ts

Mange kreftpasienter har kun en kul som eneste symptom. 

Legen kan kjenne på kulen og vurdere om det er mistanke om at det kan være kreft, og isåfall blir du henvist på pakkeforløp for utredning. Eksempler på hva legen kjenner etter, er om kulen er myk eller hard, om den sitter fast i huden eller i vevet under eller ikke, om den er ruglete eller glatt og dens størrelse.

Anonymkode: e3eab...c7f

Skrevet (endret)

Etter all sannsynlighet relatert til ammingen. Men- du må gå til fastlegen! Jeg hadde det, da var den litt øm og såvidt jeg husker litt rød på huden? Men gikk ikke bort samme hva jeg gjorde (les råd på ammehjelpen) - bla varme kompresser, stå i dusjen og prøve håndmelke etcetc. Søk på tett melkegang, melkeblemmet etc. Endte med at jeg var på radiumhospitalet og fikk den undersøkt/tømt. Var vel fastlegen som sendte meg dit til slutt siden den ikke ble borte. Tror det var for å utelukke kreft, noe jeg aldri trodde det var, men følte de flinke folka der trodde jeg trodde det og prøvde hardt å berolige meg. Litt absurd opplevelse egentlig når jeg tenker tilbake, bla tanken på historien til de andre damene som satt på venterommet der :(  Selve tømmingen Googla jeg og trodde skulle være forferdelig, men det var null problem. 

Edit: Kulen min var forresten større enn en ert- kanskje som et lite stikkelsbær (i mangel på noe bedre 😆

Endret av Zwish
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Sannsynligvis en tett melkegang - men slikt skal alltid undersøkes! Vet faktisk om tilfelle hvor brystkreft ikke ble oppdaget før (for) sent fordi mor ammet og trodde den kom av det. Så få det sjekket! 

Men tette melkeganger hos ammende er mye vanligere enn brystkreft, så statistikken er på din side. Men better safe than sorry!

Anonymkode: 1a262...35a

Skrevet

Ikke spør om medisinske spørsmål på et forum, gå til legen om du frykter det kan være kreft.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Ikke stol på svarene du får her inne! Ingen her kan uttale seg på medisinsk grunnlag, det eneste riktige er å ta turen til fastlegen! Om hen mistenker noe mer enn en tett melkegang vil du få henvisning til riktig instanse!

Anonymkode: 676e7...fef

Skrevet

Tusen takk for gode svar! ❤️

Til dere som sier man ikke skal høre på folk fra et forum, men heller gå til lege — jeg skal jo det. Og det er det folk har sagt her på forumet også, det er ingen som har sagt «slapp helt av, dette trenger du ikke å sjekke engang». 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...