Gå til innhold

Jeg tåler ingen prevensjon og blir gal!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble gravid når jeg var 17 år, tok da en ufrivillig abort pga eksen, samvittigheten min forsvant helt, og jeg ble gravid litt etterpå. Tok abort da også, denne gangen brydde jeg meg dessverre ikke engang, ble ødelagt mentalt av den første. Videre så tok jeg p-stav, som jo har kun gestagen i seg. Blødde i 1 år i strekk, før det roet seg når hormonene ble mindre andre året. Staven virker på den måten at den blir svakere og svakere har jeg skjønt. Andre året funket den bra, hadde mensen regelmessig, men ekstremt forverret psyke. Jeg hadde ingen kåthetsfølelse i underlivet lengre heller, så jeg tok den ut etter et år til. Gikk ikke på noen prevensjon i 1,5 år, før jeg nå har lyst til å starte igjen, da jeg ikke vil ha noen flere aborter. Det var så vondt og fælt de to gangene i 2016 😕

Alle leger og gynekologer sier så mye forskjellig. Noen anbefaler Ceracette, Microgynon, andre igjen spiral. Blir gal!!

Jeg nekter å gå 3mnd med bivirkninger her, og 3 måneder der, for å teste ut alt på markedet. Det ødela mitt forrige forhold helt, for jeg får så sterke mentale bivirkninger av alt som ikke skal i kroppen. Jeg får angstanfall av to kopper kaffe, eller iskaffe liksom, koffein tåler jeg heller ikke pga angsten min. Alt er bare et stort surr og jeg er så lei av så mye styr og negativitet at jeg blir bare deppa.

Er det noen her som har erfaring med lignende situasjon og har noen råd? Jeg kan absolutt ikke bli gravid..

Spiral er uaktuelt, da jeg vet det blir problem med trådene for samboer. Han er veldig stor så han når alltid borti livmorhalsen, må varme opp lenge for at det ikke skal gjøre vondt, jeg er visst nokså kort der inne. Jeg vet man kan klippe osv osv, men jeg bare vet det skal bli tørrhet i skjeden og problem med de trådene. For meg er det bare ikke verdt med alt dette styret, i tillegg til at jeg vet det skal gjøre vondt. Har bare en dårlig følelse på spiral.

Tar imot alt av erfaringer/råd i lignende situasjoner! Jeg har allerede vært hos lege 100 ganger, flere også.. og alle sier alt forskjellig. Jeg røyker oppå det hele, så skulle helst brukt noe uten alvorlige bivirkninger.

Anonymkode: 5553a...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pessar, kondom. Eventuelt hoppe av i svingen kombinert med et av desse prevensjonsmidlene. 

Anonymkode: 1bd22...dc8

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på spiral, har ingen problem med verken smerter, tørrhet i skjeden eller tråder. Gikk ti år på Cerazette før det, hadde ikke noen bivirkninger av den heller.

Du må nesten prøve ut ting med mulige bivirkninger hvis du skal finne noe som passer for deg.

Men du har bare prøvd p-stav? Det er jo mye du kan prøve da.

Kondom er jo det sikreste og beste hvis du er utsatt for bivirkninger.

Anonymkode: a023f...8b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg går på spiral, har ingen problem med verken smerter, tørrhet i skjeden eller tråder. Gikk ti år på Cerazette før det, hadde ikke noen bivirkninger av den heller.

Du må nesten prøve ut ting med mulige bivirkninger hvis du skal finne noe som passer for deg.

Men du har bare prøvd p-stav? Det er jo mye du kan prøve da.

Kondom er jo det sikreste og beste hvis du er utsatt for bivirkninger.

Hvilken spiral har du? Vurderer om det er eneste løsning. Legen vil ikke gi meg kobberspiral heller pga smertefulle og langvarige blødninger fra før av.. Har vurdert å prøve p-stav igjen, for jeg har tross alt blitt eldre og kroppen har forandret seg, men det er jo en risk 😕

Uff vet ikke hva jeg skal gjøre, koster så mye å få denne spiralen også 😕

Skrevet

Sliter også med prevensjon. Nå har jeg sluttet å gå på noe, orker ikke ødelegge helsen verken psykisk eller fysisk på grunn av hormoner man ikke burde stappe i seg. Så nå bruker vi kun kondom. Har bare gjort det 1 måned, men synes til nå at det går fint. Klart litt kjipt, men ikke så kjipt som p-piller og p-ring. 

Anonymkode: 0fee8...fbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Pessar, kondom. Eventuelt hoppe av i svingen kombinert med et av desse prevensjonsmidlene. 

Anonymkode: 1bd22...dc8

Tror ikke pessar er noe for TS når hun synes det blir "mye styr" bare med en spiral der trådene i grunn er helt myke, og der det å klippe dem for kort kan faktisk være årsaken til at en mann kjenner dem. Og tørrhet i skjeden er vi mange som har kronisk, men det er ikke verre enn å bruke glidemiddel. 

Derfor står vel kondom igjen som enste reelle alternativ. 

Anonymkode: d0e95...a9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ble gravid når jeg var 17 år, tok da en ufrivillig abort pga eksen, samvittigheten min forsvant helt, og jeg ble gravid litt etterpå. Tok abort da også, denne gangen brydde jeg meg dessverre ikke engang, ble ødelagt mentalt av den første. Videre så tok jeg p-stav, som jo har kun gestagen i seg. Blødde i 1 år i strekk, før det roet seg når hormonene ble mindre andre året. Staven virker på den måten at den blir svakere og svakere har jeg skjønt. Andre året funket den bra, hadde mensen regelmessig, men ekstremt forverret psyke. Jeg hadde ingen kåthetsfølelse i underlivet lengre heller, så jeg tok den ut etter et år til. Gikk ikke på noen prevensjon i 1,5 år, før jeg nå har lyst til å starte igjen, da jeg ikke vil ha noen flere aborter. Det var så vondt og fælt de to gangene i 2016 😕

Alle leger og gynekologer sier så mye forskjellig. Noen anbefaler Ceracette, Microgynon, andre igjen spiral. Blir gal!!

Jeg nekter å gå 3mnd med bivirkninger her, og 3 måneder der, for å teste ut alt på markedet. Det ødela mitt forrige forhold helt, for jeg får så sterke mentale bivirkninger av alt som ikke skal i kroppen. Jeg får angstanfall av to kopper kaffe, eller iskaffe liksom, koffein tåler jeg heller ikke pga angsten min. Alt er bare et stort surr og jeg er så lei av så mye styr og negativitet at jeg blir bare deppa.

Er det noen her som har erfaring med lignende situasjon og har noen råd? Jeg kan absolutt ikke bli gravid..

Spiral er uaktuelt, da jeg vet det blir problem med trådene for samboer. Han er veldig stor så han når alltid borti livmorhalsen, må varme opp lenge for at det ikke skal gjøre vondt, jeg er visst nokså kort der inne. Jeg vet man kan klippe osv osv, men jeg bare vet det skal bli tørrhet i skjeden og problem med de trådene. For meg er det bare ikke verdt med alt dette styret, i tillegg til at jeg vet det skal gjøre vondt. Har bare en dårlig følelse på spiral.

Tar imot alt av erfaringer/råd i lignende situasjoner! Jeg har allerede vært hos lege 100 ganger, flere også.. og alle sier alt forskjellig. Jeg røyker oppå det hele, så skulle helst brukt noe uten alvorlige bivirkninger.

Tror spiralen er en misforstått greie hos deg. Min mann er over gjennomsnittet stor og vi har også problemer med at han kommer borti livmorhalsen fra tid til annen, men det kommer an på stilling og hvor i syklusen jeg er. Men det har ingenting med spiralen å gjøre, den er der og gjør jobben sin. Jeg kjenner trådene med fingrene, men han kjenner ingenting til dem med penis. Om han så hadde kjent dem med penis, hadde det ikke vært smertefullt da det er myke tråder. Såpass må han tåle, tenker jeg. 

Du må nesten gjøre en innsats for å finne noe som funker deg. Bivirkninger i 3+3+3 måneder fordi du må teste ut ulike ting, er noe alle som tåler prevensjon dårlig MÅ gjennom om ikke første funker. 

Anonymkode: ff044...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvilken spiral har du? Vurderer om det er eneste løsning. Legen vil ikke gi meg kobberspiral heller pga smertefulle og langvarige blødninger fra før av.. Har vurdert å prøve p-stav igjen, for jeg har tross alt blitt eldre og kroppen har forandret seg, men det er jo en risk 😕

Uff vet ikke hva jeg skal gjøre, koster så mye å få denne spiralen også 😕

Mirena. Den er helt fin å sette inn, og om det blir trøbbel, er det ikke noe problem å ta den ut. 

Hva med p-sprøyte? P-plaster? 

• Liker 1
Skrevet

Vi har bruk kondom i alle år. Begge kjenner mye både med og uten kondom, så min teori er at det ligger veldig i hodet på de som syns kondom er ubehagelig eller mener de ikke kjenner noe. Jeg er også veldig glad for å slippe å få sperm inni meg, og eventuelt utover i senga, for å være ærlig. Kan altså anbefale kondom!

Anonymkode: 8ba1d...0ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror ikke pessar er noe for TS når hun synes det blir "mye styr" bare med en spiral der trådene i grunn er helt myke, og der det å klippe dem for kort kan faktisk være årsaken til at en mann kjenner dem. Og tørrhet i skjeden er vi mange som har kronisk, men det er ikke verre enn å bruke glidemiddel. 

Derfor står vel kondom igjen som enste reelle alternativ. 

Anonymkode: d0e95...a9e

Man hører så mye forskjellig, alle andre steder jeg har lest om spiral har folk klagd på det ene og det andre, og klaget over at samboere og kjærester kjenner trådene osv. Men hvis de er myke så burde det vel ikke være noe problem!

Skrevet

Hormonspiral er det eneste som har funket for meg. Reagerte på alt av p-piller. Verdt å prøve! 

Anonymkode: ea7b2...72e

Skrevet

Tror spiralen er en misforstått greie hos deg. Min mann er over gjennomsnittet stor og vi har også problemer med at han kommer borti livmorhalsen fra tid til annen, men det kommer an på stilling og hvor i syklusen jeg er. Men det har ingenting med spiralen å gjøre, den er der og gjør jobben sin. Jeg kjenner trådene med fingrene, men han kjenner ingenting til dem med penis. Om han så hadde kjent dem med penis, hadde det ikke vært smertefullt da det er myke tråder. Såpass må han tåle, tenker jeg. 

Du må nesten gjøre en innsats for å finne noe som funker deg. Bivirkninger i 3+3+3 måneder fordi du må teste ut ulike ting, er noe alle som tåler prevensjon dårlig MÅ gjennom om ikke første funker. 

Anonymkode: ff044...5db

Grunnen til at jeg sier det om bivirkninger og styr, er at jeg har flere psykiske diagnoser som jeg vanligvis klarer å holde i kontroll. Jeg sliter ikke med de hver dag, de kommer i perioder. Hatt dem siden jeg var 5-6 år gammel, så har lært at det er en del av meg nå. Men på grunn av p-staven, så hadde jeg selvmordstanker hver dag, jeg skadet meg selv og ble så sinnsykt dårlig mentalt, at det ble veldig skummelt. MEN, den gang var jeg sammen med en grusom person, så mye kom nok av handlingene til ex osv..

Tusentakk for råd, jeg tenker å prøve Cerazette pillene, siden jeg var fornøyd andre året på p-staven (fornøyd rent fysisk), så hvis den funker da så er det da mulig jeg velger Kyleena spiral eller eventuelt p-stav!🥰Tusentakk for råd, tror jeg prøver de pillene først, og så evt Kyleena om de ikke funker, så får jeg bare krysse fingrene for at noe fungerer for meg også. Man blir jo tross alt eldre.

Skrevet

Mirena. Den er helt fin å sette inn, og om det blir trøbbel, er det ikke noe problem å ta den ut. 

Hva med p-sprøyte? P-plaster? 

Jeg kan ikke sette p-sprøyte, for skulle det mentale forverre seg så må jeg ha muligheten til å få fjernet tilgangen til hormonet 😕 P-plaster virker styr og litt for usikkert. Men jeg har hørt så mye bra her nå om spiralen at jeg tenker jeg prøver ut Cerazette først, evt p-stav, og deretter evt kyleena om ingenting annet fungerer. Jeg var fornøyd 2 året på staven, så skal se om kroppen min har forandret seg litt siden sist. Takk for råd og svar!❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hormonspiral er det eneste som har funket for meg. Reagerte på alt av p-piller. Verdt å prøve! 

Anonymkode: ea7b2...72e

Så godt å høre! Ja jeg vurderer det nå, ettersom de trådene visst er myke osv, jeg har trodd de var harde hittil😆Takk for råd, jeg skal prøve ut dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...