Gå til innhold

Sykmeldt pga stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har klart å stresse meg syk. Må mest sannsynlig gå på medisiner resten av livet, men det er heldigvis håndterbart. 

Det jeg lurer på er hva veien videre er nå som sykdommen er under kontroll. Er redd for at det bare er rett tilbake til hverdag med stress. Noen som har opplevd det samme og har noen erfaringer å dele? Har dere fått noen form for oppfølging av fastlege eller lignende? 

Setter pris på erfaringer da det dessverre er lenge til neste time hos fastlegen. 

Anonymkode: e995f...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har klart å stresse meg syk. Må mest sannsynlig gå på medisiner resten av livet, men det er heldigvis håndterbart. 

Det jeg lurer på er hva veien videre er nå som sykdommen er under kontroll. Er redd for at det bare er rett tilbake til hverdag med stress. Noen som har opplevd det samme og har noen erfaringer å dele? Har dere fått noen form for oppfølging av fastlege eller lignende? 

Setter pris på erfaringer da det dessverre er lenge til neste time hos fastlegen. 

Hva mener du?

Anonymkode: c74a6...e64

• Liker 1
Skrevet

Hvordan syk har du blitt av stress?

Anonymkode: ec7af...578

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis sykdommen er under kontroll å legen vurderer at du er arbeidsdyktig igjen, er det vel rett tilbake til arbeid. Det er ikke mange opplysninger du kommer med, men når man har vært sykemeldt i 8 uker, så skal man ha dialogmøte med Nav og arbeidsgiver, og da skal det ses på om du trenger tilrettelegging, og om hvordan det kan ordnes. 

Anonymkode: ff31d...6ab

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble syk av stress. Havna i en evig lang psykose, med enda lenger oppløsning etter på. 

4 år senere, er jeg enda ikke i arbeid, bruker enda anti psykotika og går i behandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tror du at du må gå på medisiner resten av livet? 

Anonymkode: 7038d...bfe

• Liker 2
Skrevet

Har ikke opplevd helt det samme (i mitt tilfelle var det aldri snakk om å gå på medisiner), men når sykemeldingen gikk ut var jeg tilbake i jobb med en gang. Hadde dog avtale med sjefen om at jeg den første uka kunne jobbe noe kortere dager enn jeg vanligvis gjorde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høres ut som du bør bedre din håndtering av stress og kartlegge hva som er stress for deg 🤷🏼‍♀️ Kanskje du må bli flinkere å sette grenser og lage struktur for å hindre at du blir overveldet?

Anonymkode: 5f41b...76b

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor du allerede nå vet at du skal på medisiner resten av livet?

Uansett, hvis sykdommen nå er under kontroll er det jo rett tilbake i arbeidslivet. Du kan bytte jobb, men ellers er det ikke så mye kjære mor når du er bedre i formen. 

Anonymkode: 5cf5f...353

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke hvorfor du allerede nå vet at du skal på medisiner resten av livet?

Uansett, hvis sykdommen nå er under kontroll er det jo rett tilbake i arbeidslivet. Du kan bytte jobb, men ellers er det ikke så mye kjære mor når du er bedre i formen. 

Det jeg tenker at det muligens kan være er høyt blodtrykk, men hvis det er noe ts har fått grunnet stress så er det vel nødvendig med medisiner til det har stabilisert seg? Å er det høyt blodtrykk, så kan man fint jobbe med det uten tilrettelegging. Det har ihvertfall jeg gjort i mange år. Jeg er arvelig belastet. 

• Liker 1
Skrevet

Ja da er det er rett tilbake til jobb. Jeg har hjertebank, muskelsmerter og sover dårlig men det er ingen kjære mor.

Man må prøve det man kan selv, legge seg tidligere, jobbe med gode søvnrutiner, pusteøvelser, og bli kjent med seg selv; hva som provoserer stress, yoga og meditasjon osv. Men det er ingen mirakelkur og virker som noe som setter seg i kroppen man må finne en måte å leve med. Hvilke medisiner får du?

Anonymkode: 6bda8...f88

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja da er det er rett tilbake til jobb. Jeg har hjertebank, muskelsmerter og sover dårlig men det er ingen kjære mor.

Man må prøve det man kan selv, legge seg tidligere, jobbe med gode søvnrutiner, pusteøvelser, og bli kjent med seg selv; hva som provoserer stress, yoga og meditasjon osv. Men det er ingen mirakelkur og virker som noe som setter seg i kroppen man må finne en måte å leve med. Hvilke medisiner får du?

Anonymkode: 6bda8...f88

Men hvis du fortsatt har så mange symptomer og fortsatt er i arbeid, så blir du vel aldri bedre? 

Det er jo ditt valg, men jeg kan godt forstå at andre velger annerledes i en slik situasjon for og kanskje få det bedre på sikt. 

Ts, jeg ble også veldig nysgjerrig på hva slags medisiner du går på? 🙂

Anonymkode: 7c31a...a42

Skrevet

Jeg er sykemeldt nå på 3 uka med utmattelsessyndrom, depresjon/angst og stress. Har ingen medisiner, men tett oppfølging fra kurator, lege og rehabkoordinator. Har én uke igjen av sykemelding, så skal jeg mest sannsynlig tilbake i 50% av min nåværende stillingsprosent. 

Fått tilbud om sovemedisiner, men vil helst klare meg uten. Er mye fokusert på søvnen, at jeg skal ha minst 8t søvn hver natt og stå opp på samme tidspunkt hver morgen, at jeg skal trene jevnlig, bra kosthold og fjerne stressmomenter i livet. Til nå har det gått så som så, så får se veien videre. 

Men tilbake på jobb skal jeg, tror absolutt ikke det er bra for psyken å bare gå hjemme over lengre tid.. 

Anonymkode: caf95...e8d

• Liker 1
Skrevet

Gå ned i stilling, bytte jobb eller jobbe med hva som gir deg stress. Tilrettelegging på arbeidsplassen burde jo også være mulig. 

Anonymkode: 83194...21d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er sykemeldt nå på 3 uka med utmattelsessyndrom, depresjon/angst og stress. Har ingen medisiner, men tett oppfølging fra kurator, lege og rehabkoordinator. Har én uke igjen av sykemelding, så skal jeg mest sannsynlig tilbake i 50% av min nåværende stillingsprosent. 

Fått tilbud om sovemedisiner, men vil helst klare meg uten. Er mye fokusert på søvnen, at jeg skal ha minst 8t søvn hver natt og stå opp på samme tidspunkt hver morgen, at jeg skal trene jevnlig, bra kosthold og fjerne stressmomenter i livet. Til nå har det gått så som så, så får se veien videre. 

Men tilbake på jobb skal jeg, tror absolutt ikke det er bra for psyken å bare gå hjemme over lengre tid.. 

Anonymkode: caf95...e8d

Sliter du med utmattelse er nok veien lengre enn 5 uker med sykemelding. Vær forberedt på at 50% kan bli for mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Sliter du med utmattelse er nok veien lengre enn 5 uker med sykemelding. Vær forberedt på at 50% kan bli for mye.

Skriver under på denne. 

Anonymkode: 7038d...bfe

Skrevet

Kommunen skal ha et lavterskeltilbud for psykisk helse, ville oppsøkt dem. De kan ha gode råd til deg. Noen kommuner har også stressmestringskurs og liknende.

Anonymkode: 153f6...6dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2021 den 18.45):

Gå ned i stilling, bytte jobb eller jobbe med hva som gir deg stress. Tilrettelegging på arbeidsplassen burde jo også være mulig. 

Anonymkode: 83194...21d

Å gå ned i stilling fordi at man ikke klarer full stilling grunnet helsen, er en dårlig ide. Det vil man tape på hvis man senere blir syk og må ha AAP og eller ufør. Anbefaler heller å prøve og få gradert ufør sånn at man fortsatt kan jobbe, men ikke trenger å jobbe 100%. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å gå ned i stilling fordi at man ikke klarer full stilling grunnet helsen, er en dårlig ide. Det vil man tape på hvis man senere blir syk og må ha AAP og eller ufør. Anbefaler heller å prøve og få gradert ufør sånn at man fortsatt kan jobbe, men ikke trenger å jobbe 100%. 

Du tror man kan gå over til gradert ufør bare man har hatt en sykmelding grunnet stress? 

Anonymkode: b2e1c...973

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...