AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Jeg har hatt en del belastninger i livet over lang tid (hardkjør på jobb i tillegg til personlige belastninger) og dette har gjort at jeg har møtt den berømte veggen. Jeg sliter med en del smerter i kroppen (hode/nakke/skuldre) som kommer og går. Jeg er i behandling på DPS for depresjon og ptsd og har en del problemer mat matlyst og søvn. Jeg skal til psykomotorisk fysioterapeut, men jeg finner litt lite info om hva behandlingen her faktisk går ut på. Kan noen fortelle litt om sine erfaringer? Hvordan ser en time med psykomotorisk fysioterapi ut? Anonymkode: dce1b...1be
gohege Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Har ingen erfaring dessverre, men kanskje kan denne artikkelen være til hjelp? https://forskning.no/angst-fysioterapi-oslomet/denne-behandlingen-ga-mindre-smerter-og-bedre-mental-helse/1224169
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Vi prater og ruller på en piggeball 🤷🏼♀️. Føler ikke jeg får så veldig mye ut av det. Men det avhenger kanskje av behandler? Anonymkode: 74744...06e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Noen pusteøvelser og litt massasjeaktig gnukking og no småprat. Jeg gikk en stund, hadde null utbytte. Anonymkode: f386d...099
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Man jobber med med å regulere aktiveringsnivå, hvordan aktiveres når man er underaktivert, og hvordan dempe aktivering når man er overaktivert. Grenser for egen kropp, skille mellom deg og andre. Hvordan si nei. Kontakt med omgivelsene, hvordan tolke signaler fra kroppen, eller hvordan bli oppmerksom på signaler fra kroppen i det hele tatt. Anonymkode: 785c2...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 For meg hadde det ingenting for seg men jeg har ingenting jeg ønsker å prate om. Altså for meg er det kroppslige spenninger og smerter, å prate om ting hjelper meg ingenting. Men øvelsene jeg fikk med meg videre var bra og jeg har planer om å gå i vanlig fysioterapi igjen når corona har tatt kvelden. Men ikke det der tullet, det må bli øvelser og ting som faktisk hjelper. Å rulle opp og ned på føttene mens man leter etter traumer og annet tull har ingen hensikt for min del. Men noen liker jo det og men det er ikke min greie. Anonymkode: 353f3...628
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Vi jobber med mye. Feks snakker vi om hvordan jeg har hatt det siden sist og hvordan det påvirker kroppen og så jobber hun ut fra det samtidig som hun har helheten med seg (min hele helse). Det er gjerne litt massasje, hun aktiverer muskler og hjelper meg å kjenne hvordan de reagerer på pust osv. Jeg utfordres og får hjelp til å finne min balanse i hverdagen så jeg kan få mest mulig utbytte av dagene uten å gå rett i veggen igjen. Men, behandlingen er personlig så hva jeg gjør og hva andre gjør kan være veldig forskjellig. Jeg har veldig godt utbytte av det. Jeg har mindre stress i kroppen, klarer å gå mere og begynner å kjenne grenser så jeg kan øve meg på å sette de. Anonymkode: e15e7...c85
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 TS her, takk for så mange svar :) Ser det er litt delte meninger, men sånn er det vel om alle slags ting. Hvordan foregår massasjen? Jeg er ikke så glad i å bli berørt av andre som jeg ikke er trygg på. Og hva går praten i? Er det mye snakk om fortid eller er det mest nåtid? Anonymkode: dce1b...1be
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS her, takk for så mange svar Ser det er litt delte meninger, men sånn er det vel om alle slags ting. Hvordan foregår massasjen? Jeg er ikke så glad i å bli berørt av andre som jeg ikke er trygg på. Og hva går praten i? Er det mye snakk om fortid eller er det mest nåtid? Anonymkode: dce1b...1be De prøver å finne noe grums de kan legge de kroppslige "signalene" på... Så de prøver å få en samtale om alt fra du leverte i barnehagen til du ble dratt over gulvet etter håret av din mor og hvordan du puster, hvrodan kroppen er i samtalen osv. Man kommer like langt om ikke lenger med yoga men noen liker jo å velte seg i gammel dritt men man kommer jo ikke videre om man bare skal rulle rundt i gjørma. Anonymkode: 353f3...628
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå