Gå til innhold

Rutiner for husarbeid i stort hus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om alle synes det er er bra tips. Men jeg liker å ha en roteskuff og et roterom/bod. 

Først av alt må man lage plass til det man har. Sortere. Et skap til klær, en skuff til batterier/lyspærer/ledninger, en kurv til hansker og luer osv. 

Men av og til vet man ikke hvor noe skal plasseres eller man må ta vare på noe "i tilfelle". Noen ganger trenger jeg det, andre ganger ikke. Ha jevnlig opprydning og kast/gi bort det man ikke har fått bruk for innen en viss tid. Mener ikke at man trenger et fukt roterom, men greit å ha et sted man kan stue vekk ting midlertidig. 

Ellers...ha en plan. Tørk av bord etter matlaging. Sett inn i oppvaskmaskinen etter hvert. Vask klær når korgen er full. Støvsug ved behov. Ha en fast dag hver uke / annenhver / hver måned for når støv tørkes, dusj vaskes, klor i do osv.

Anonymkode: d5cd9...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jobber 80%. Og har små barn.

Med gode rutiner, og rengjøring ofte, så tar det ikke så lang tid.

Tok mye mer innsats og tid tidligere, når jeg hadde husrengjøring fast kun 1 dag i uken.

Anonymkode: 0bff2...3f9

Samme erfaringen har jeg gjort også. Hadde det ganske rotete å slikt før da jeg bodde i mindre hus, nå bor jeg i mye større hus. Fått inn slike rutiner som du har.  Bruker faktisk mindre tid hver dag en hva jeg gjorde når jeg tok husvask en dag i uka. Bruker også en del våtservietter på badet flere ganger i uka, det gjør at badet aldri blir møkkete. Ser alltid nyvasket ut. Tar også to sekunder. 
Vasker også kjøkkenet etter middag, slik at det er klart til neste dag. I stede for å slenge meg på sofaen som jeg gjorde før;) Vasker alt utenatt pannene mine i oppvaskmaskinen, så starter en maskin hver dag. Tar ut av den før middag dagen etter. Har robotstøvsuger som kan gå mens vi er på jobb og skole. Kommer alltid hjem til et rent og pent hus. 

Skrevet

Jeg har mange møter, og mengder med telefonsamtaler gjennom en arbeidsdag, og gode muligheter for hjemmekontor. 

Så tar unna alt av klesvask, støvtørk, vasking, rydding, med mer, mens jeg prater i telefonen.Ting som støvsuging og oppvaskmaskin tar jeg i møter der jeg primært hører inn, og kan mute meg selv. Finnes knapt en ting jeg ikke har gjort under møte, særlig etter korona traff og det til og med ble legitimt å gå tur mens man er i møte. 

Uansett, jeg opplevde det å flytte fra mindre til stort slik at det ble enklere å  holde det rent og ryddig. Man har jo mye bedre plass til å lage gode systemer. Og når man går fra ett toalett til tre, er det jo ikke slik at toalettene må vaskes like hyppig. Det å ha separat og stort vaskerom gjorde at problemet med støv på bad ble eliminert. Og så videre. 

Anonymkode: a422e...233

• Liker 1
Skrevet

Vi har vaskehjelp. Vi er to voksne som jobber 100% og to barn under 4 år. Vi har såppass lite tid sammen med barna at vi ønsker ikke å bruke den tiden på å vaske, hverdagen er hektisk nok som det er. 

Anonymkode: ed2df...8e4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...