Gå til innhold

Rutiner for husarbeid i stort hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere med stort hus alt av vasking, støvtørk, rydding osv? Hva er dine beste tips for å ikke måtte ta et stressende skippertak før besøk? Har du vaskehjelp?

Flyttet nylig fra en liten, lettstelt leilighet til et stort hus med to bad og så mange rom og flater at en vaskedag i uka for å ta alt ikke fungerer lengre.

Robotstøvsuger går i de mest brukte sonene daglig (pga svær, røytende hund). Oppvask og vask av flater på kjøkkenet tas daglig, men ellers trenger jeg sårt inspirasjon. 🙏

Anonymkode: ab676...8d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå høres jeg sikkert skikkelig nerd ut, og det er jeg nok også 😛

Jeg har bodd alene i mange år tidligere, og jeg er verdens lateste menneske på huslige ting, samtidig som jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg hele tiden

Det jeg gjorde en gang, som faktisk fungerte, dog bare en stund 😛 Var at jeg satte opp en liste slik at jeg gjorde litt hver dag. Hadde jeg god tid kunne jeg godt ta et par dager i samme slengen, men om ikke så klarte jeg det på 15-20 min innsats hver dag. Det har man som regel alltid tid til. Så da begynte jeg med det rett etter jobb hver dag, mens jeg f eks hadde middagen i ovnen eller hva enn, før jeg reiste ut igjen på andre ting.

Man - Støvsuge hele 1. etg - 
Tirs - Vaske gulver og tørke støv 1. etg
Ons - Støvsuge hele 2. etg - 
Tors - Vaske gulv og tørke støv hele 2. etg
Fre - Vaske badet
Lør - Ikkenoe spesielt (dog hende det hele uka ble skippertak lørdag morgen 😛 )
Søndag - Skifte på sengen

Klesvask og oppvaskmaskin forsøkte jeg å ta fortløpende når jeg så det var en full vask, samt da å tømme maskinene når de var ferdige. Gressklipping og andre ting tok jeg når jeg hadde tid, evt var liksom helgene til sånt "ekstra" i mitt hode.

Og når jeg nå skriver dette innlegget så drar jeg meg selv mentalt i ørene og tenker at jeg må ta meg sammen og bli flinkere igjen, til å gjøre litt hver dag, istedenfor å føle at det er dugnad hver helg som det gjerne blir nå 😮 Så for meg hvertfall så ligger nøkkelen så enkelt som i "litt hver dag" uavhengig av hvordan man løser det.

Anonymkode: aaae5...a7f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har bodd alene i mange år tidligere, og jeg er verdens lateste menneske på huslige ting, samtidig som jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg hele tiden. 

Det jeg gjorde en gang, som faktisk fungerte, dog bare en stund 😛 Var at jeg satte opp en liste slik at jeg gjorde litt hver dag. Hadde jeg god tid kunne jeg godt ta et par dager i samme slengen, men om ikke så klarte jeg det på 15-20 min innsats hver dag. Det har man som regel alltid tid til. I tillegg til at jeg prøvde å være flink til å ikke rote og la ting og klær bli liggende, men å heller legge ting på plass med en gang. Så da begynte jeg med det rett etter jobb hver dag, mens jeg f eks hadde middagen i ovnen eller hva enn, før jeg reiste ut igjen på andre ting. På denne måten ble alt tatt en g ang i uken og det var rent og ryddig stort sett hele tiden (og jeg er på ingen måte på nazi at det er helt strøkent til enhver tid, for DET skjer ikke... Som sagt, jeg er egentlig veldig lat)  

Fre - Vaske badet

Klesvask og oppvaskmaskin forsøkte jeg å ta fortløpende når jeg så det var en full vask, samt da å tømme maskinene når de var ferdige. Gressklipping og andre ting tok jeg når jeg hadde tid, evt var liksom helgene til sånt "ekstra" i mitt hode.

Og når jeg nå skriver dette innlegget så drar jeg meg selv mentalt i ørene og tenker at jeg må ta meg sammen og bli flinkere igjen, til å gjøre litt hver dag, istedenfor å føle at det er dugnad hver helg som det gjerne blir nå 😮 Så for meg hvertfall så ligger nøkkelen så enkelt som i "litt hver dag" uavhengig av hvordan man løser det.

Skrevet

Men hunden røyter vel ikke mer nå enn før? Det kan hjelpe å bytte fortype om det er mye røyking og ellers passe på å børste utendørs. Hva med å ha en børste i utenfor så kan du børste kjapt hver gang dere har vært ute? Ellers er det bare å venne seg til å tåle noen hårdotter når man har dyr.

Robotstøvsugere er jeg ikke særlig glad i. Jeg synes de er lite effektive (og bråkete) og å ta en skikkelig runde med en god støvsuger en gang i uka er vel så bra. Da får du støvsuget skikkelig i møbler, krinkler og kroker der støvet gjerne gjemmer seg før det virvles rundt i huset. Jeg tar heller en ekstra runde med støvsugeren enn å ha en robotstøvsuger summende rundt i timesvis hver dag...  Ellers synes jeg en godt oppvridd mopp tar det verste på gulvet, da er det gjerne helst kjøkken, bad og inngang. 

Rydding prøver jeg å unngå, dvs jeg prøver å få lagt ting på plass etterhvert heller. Støvtørking ved behov, jeg tar det meste med støvsugeren. 

Anonymkode: b6141...6e4

Skrevet

Min mor sitter også alene på et stort hus. Kudos at dere orker!! Hun tar alt nå, men det blir ikke mange årene til hun må ha vaskehjelp. 

Hun har løst det med å ikke ha så mange ting/nips, slik at det rett og slett ikke samler seg så mye støv. Hun har kun tepper der hun må, og ellers sier hun at hun ser på vaskingen som trening. Er 67 år, og holder seg i god form. Men håper hun møter en mann, slik at de kan dele på det:) evt spleise på vaskehjelp om han ikke har helse. 

Anonymkode: 3e854...812

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd alene i mange år tidligere, og jeg er verdens lateste menneske på huslige ting, samtidig som jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg hele tiden

Det jeg gjorde en gang, som faktisk fungerte, dog bare en stund 😛 Var at jeg satte opp en liste slik at jeg gjorde litt hver dag. Hadde jeg god tid kunne jeg godt ta et par dager i samme slengen, men om ikke så klarte jeg det på 15-20 min innsats hver dag. Det har man som regel alltid tid til. Så da begynte jeg med det rett etter jobb hver dag, mens jeg f eks hadde middagen i ovnen eller hva enn, før jeg reiste ut igjen på andre ting.

Fre - Vaske badet

Gode tipa der! Jeg forsøkte det en stund, men følte hver dag bare ble husarbeid. Jeg brukte langt mer enn 15-20 min, så jeg skal prøve den vrien og ta en lengre økt én gang i uken om jeg ikke har rukket over alt.

Takk for tips!

Skrevet

Hadde jeg hatt råd til stort hus, hadde jeg tatt meg råd til vaskehjelp. Vokste opp med vaskehjelp og ser ikke noe problem med det. Man skaper jo også arbeidsplasser og man kan bruke tiden sin på noe mer givende. 

Anonymkode: f9298...4a5

• Liker 3
Skrevet

I de mest hektiske årene hadde vi vaskehjelp èn dag i uka.  Det rakk til kjøkken og stuer.  Resten tok vi selv, men fordelt ut over dager og uker og når det passet oss. 
Rot har aldri vært et problem, for huset er praktisk og alt har sin plass.  Vi er også vant med å sette på plass det tar vi bruker. Men støv og skitt blir det uansett i et hus.  Støvsugeren brukes ofte.  

Nå er vi pensjonister og har tid til å holde huset slik vi vil.  Satser på mange år som hus- og hageeiere enda, og kommer til å leie både vaskehjelp og hjelp til hagen når det blir nødvendig.  Jeg skal i alle fall ikke inn i noen lettvint leilighet!  Da er jeg sikker på at både helse og livsglede vil rammes :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har vaskehjelp. De er to som kommer annenhver uke og tar en skikkelig vask. Støvtørking, støvsuging, lister, kontakter, kjøkkeninnredning, stekeovn, ventilator om det trengs, støvsuger møbler, vanner planter, skifter sengetøy, vasker badene, vasker gulv osv. Utenom det bare vasker vi badene, støvsuger gulv og tar et raskt støvtørk. 

Anonymkode: 3eab8...5ad

• Liker 1
Skrevet

Støvsuger hovedetasje hver morgen etter frokost. Vasker i tillegg ca 5 dager i uken.

Tørker litt støv hver dag.

Rydder kjøkken etter hvert bruk/måltid, samt vasker over kjøkkenbenk og vask.

Vasker/klorer hovedbad ca 2 ganger i uken. Badekar vaskes etter hvert bruk.

Vasker klær ca annenhver dag. 

Vasker spisebord etter hvert bruk.

Støvsuger kjelleretasje, Samt vasker bad i kjelleretasje ca 1 gang i uken el. ved behov.

soverom støvsuges og vaskes 4 ganger i uken. Nytt sengtøy ikke sjeldnere enn hver 14 dag.

Har en regel om at jeg aldri går til sengs før kjøkken er rent og ryddig. Men er jeg skikkelig sliten så kan godt lekene til barnet mitt ligge strødd til neste dag. Så lenge huset er rent, og kjøkken er ryddig☺️

Ved å ta rengjøringen så ofte går alt mye lettere, og huset er alltid klar for gjester. 

Anonymkode: 0bff2...3f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men hunden røyter vel ikke mer nå enn før? Det kan hjelpe å bytte fortype om det er mye røyking og ellers passe på å børste utendørs. Hva med å ha en børste i utenfor så kan du børste kjapt hver gang dere har vært ute? Ellers er det bare å venne seg til å tåle noen hårdotter når man har dyr.

Robotstøvsugere er jeg ikke særlig glad i. Jeg synes de er lite effektive (og bråkete) og å ta en skikkelig runde med en god støvsuger en gang i uka er vel så bra. Da får du støvsuget skikkelig i møbler, krinkler og kroker der støvet gjerne gjemmer seg før det virvles rundt i huset. Jeg tar heller en ekstra runde med støvsugeren enn å ha en robotstøvsuger summende rundt i timesvis hver dag...  Ellers synes jeg en godt oppvridd mopp tar det verste på gulvet, da er det gjerne helst kjøkken, bad og inngang. 

Rydding prøver jeg å unngå, dvs jeg prøver å få lagt ting på plass etterhvert heller. Støvtørking ved behov, jeg tar det meste med støvsugeren. 

Regner med at du ikke bor i  ett 2-3 etasjes hus.

Hørtes lurt ut slik som i #2 men det var det med å klare å holde rutinen i gang da 😅

Ta hovedetasjen og bad, også får en støvsuge og vaske de øvrige rommene når en trenger det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Støvsuger hovedetasje hver morgen etter frokost. Vasker i tillegg ca 5 dager i uken.

Tørker litt støv hver dag.

Rydder kjøkken etter hvert bruk/måltid, samt vasker over kjøkkenbenk og vask.

Vasker/klorer hovedbad ca 2 ganger i uken. Badekar vaskes etter hvert bruk.

Vasker klær ca annenhver dag. 

Vasker spisebord etter hvert bruk.

Støvsuger kjelleretasje, Samt vasker bad i kjelleretasje ca 1 gang i uken el. ved behov.

soverom støvsuges og vaskes 4 ganger i uken. Nytt sengtøy ikke sjeldnere enn hver 14 dag.

Har en regel om at jeg aldri går til sengs før kjøkken er rent og ryddig. Men er jeg skikkelig sliten så kan godt lekene til barnet mitt ligge strødd til neste dag. Så lenge huset er rent, og kjøkken er ryddig☺️

Ved å ta rengjøringen så ofte går alt mye lettere, og huset er alltid klar for gjester. 

Hjelp... Det var mye vasking! Jobber du?

Anonymkode: f0fcb...e66

• Liker 6
Skrevet
On 2/11/2021 at 1:38 PM, AnonymBruker said:

Hunden røyter nok ikke mer, men det sier seg selv at det blir mer husarbeid når pels, grus og dritt spres utover noen hundre kvadratmeter over flere etasjer nå. Det var ganske mye enklere å sveipe over 45kvm før.

Robotstøvsugerene kunne jeg ikke klart meg uten, de kjører systematisk og tar hver krik og krok. Hadde det ikke vært for dem måtte jeg hatt hushjelp, tror jeg.

Skrevet
9 hours ago, Mt3 said:

Regner med at du ikke bor i  ett 2-3 etasjes hus.

Hørtes lurt ut slik som i #2 men det var det med å klare å holde rutinen i gang da 😅

Ta hovedetasjen og bad, også får en støvsuge og vaske de øvrige rommene når en trenger det.

Ja, det var sette med å innarbeide gode rutiner som ikke sklir ut.. Her er planløsningen sånn at begge etasjene brukes mye, man går gjennom ene for å komme til de mest brukte sonene. Utenom gjesterom og boder føler jeg alt må tas ukentlig, og jeg blir utslitt av tanken.

Skrevet

Tenker at vaskehjelp er praktisk! Hvor mye betaler dere før det? Dere som har vaskehjelp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tviler hun gjør det...de færreste hadde orket det der med vanlig jobb i tillegg! 

Anonymkode: 6cea7...dfa

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2021 den 17.07):

Jobber 80%. Og har små barn.

Med gode rutiner, og rengjøring ofte, så tar det ikke så lang tid.

Tok mye mer innsats og tid tidligere, når jeg hadde husrengjøring fast kun 1 dag i uken.

• Liker 1
Skrevet

Det enkleste er å lage en liten plan for hva man ønsker å få gjort i løpet av uken. Man kan feks vaske badet hver onsdag og søndag (vasker man ofte tar det kortere tid å gjøre rent ettersom det ikke rekker å bli skikkelig grisete), støvsuge stue og kjøkken på andre dager og ta støvtørking, skifting av sengetøy og en skikkelig nedvask der det trengs i løpet av helgen. Hvis du bor alene så tilpasser du bare vakseplanen etter egne preferanser og timeplan, og bor du med kjæreste/barn så kan oppgaven fint fordeles og når alle tar i et tak hver så blir det plutselig ikke så mye som skal til før man har det ryddig og rent. Også er det selvsagt helt normalt at det sklir ut innimellom 

Skrevet

Her bor jeg i et to etasjes rekkehus, her gjør jeg husarbeid litt etter litt. I dag ble badet, vaskerom og toalettrom vasket. Som regel støvsuger jeg ganske ofte.

Anonymkode: 3e032...e92

Skrevet

Jeg har kun leilighet, men jeg jobber på en stor omsorgsbolig hvor det er vi personalet som også rydder og vasker fra tak til gulv. Jeg er dyr vaskehjelp:P Men uansett; Hos oss har vi faste dager hvor vi gjør faste ting(nå gjør vi også en del ting ved behov men som ikke er så aktuelt i et standard hjem). Og siden det er stort er det kanskje flere som kan hjelpe til og få sin egen "ukeplan?" Om man f.eks. bytter alt sengetøy hver søndag, så er det også greit å vaske sengeklær på søndag. Samt forventninger til hva man må gjøre selv; legge skittentøy i skittentøysdunk for eksempel fremfor at mamma skal løpe huset rundt for å finne en sokk her og en truse der:P Sette kopper og fat i oppvaskmaskinen etc.
Personlig har jeg vel bare sengetøyskift som fast oppdrag hver søndag, men som sagt, leilighet og bor alene. Har alarm på mobilen om å bytte batterier i brannvaslere og bytte tannbørste:P

Anonymkode: a8ab1...b6d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...