Gå til innhold

Hund viser aggressiv adferd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Var en tur i hundeparken i dag og fikk se en ny side av hunden min som jeg aldrig har sett før. 

Hunden min er snart 3 år og kastrert. Han er glad i alle mennesker og hunder, om de er tispe eller hannhunda har ikke hatt noe å si. 

Men i dag kom det en hund som han absolutt ikke likte. Hadde han ikke vært i bånd sa hadde han angrepet. Min hund på 18 kg vs en på 45 kg. 

Etter en stund kom det en hannhunda nr 2 som viste samme adferd som min, mot den store hunden. 

Eieren til hund nr 2 kan fortelle at tispen hennes (som ikke var med idag) har også vist den samme adferden. 

Hva kan det være med den hunden som utløser agresjon/kamplyst hos andre individ? Noen som har opplevd noe lignende? Nå er denne hunden stor og Black and tan. Kan farge ha noe å si? 

Anonymkode: 173bc...d9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig viser den noe i sitt språk dere ikke får med dere/ser.

Eventuelt/Eller også en hund med dårlig forståelse for hundespråket.

Anonymkode: 00397...ca6

• Liker 2
Skrevet

Det er umulig å svare på uten å ha sett hva som skjedde og kroppspråket til dem begge. Men det er ikke uvanlig at hunder ikke liker alle hunder. Det kan man heller ikke forvente. Litt som oss - vi liker ikke alle vi møter, vi heller.

• Liker 4
Skrevet

Min tispe liker også 'alle' hunder. Hun er 11kg,og leker gjerne med store rottweilere og viltre boxere. Men, så kan vi nå og da møte på en hund som hun absolutt hater. Fra det jeg har forstått, de hundene hun ikke liker er typiske bøller som viser/ikke viser de rette signalene, og ikke bryr seg om signalene til andre hunder. Hun identifiserer disse på avstand, så da kan jeg ta henne ut av situasjonen før hun må forholde seg til hunden hun ikke liker. Vi har møtt på 3 slike hunder hun har reagert på, 2 har vært huskyer og den tredje var en husky-lignende hund jeg ikke vet rasen på. (hun har også fint lekt med andre huskyer, så hun har ikke noe imot rasen i seg selv). 

Vil tro at hunden din reagerte på adferden til den hunden, og ble defensiv

Anonymkode: 21b26...e87

Skrevet

Min hann kan reagere kraftig på enkelte andre hunder. Hunder med litt framoverlent holdning, stående ører og stirrende blikk. Han oppfatter dem som provoserende og/eller truende. Så han vil helst ha dem vekk, og utagerer kraftig.

Kanskje din (og de andre) reagerte på hundens utseende eller holdning, at de ikke helt klarte å lese den. 

Måten vi har avlet så mange ulike utseender på, gjør noen ganger kommunikasjon veldig vanskelig mellom hunder. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan også være spesiell lukt. Hunden min, snilleste hund, en gang prøvde å angripe en annen hund, på grunn av den var behandlet med salve, og det er lukten min hund reagerte på. 

Anonymkode: 9b6a5...f16

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...