AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #61 Skrevet 15. februar 2021 Ann Mo skrev (34 minutter siden): Hva skjer med arverettigheten når slikt skjer? Dersom en farskapstest viser at den sosiale far ikke er biologisk far mister barnet naturlig nok arverettigheter. Han kan dog velge å føre opp barnet i sitt testamente, men barnet vil da først arve ham etter at hans biologiske barn har fått sin rettmessige arv. Anonymkode: f7cda...248 2 1
Ann Mo Skrevet 15. februar 2021 #62 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir som adopsjon. Anonymkode: b7e83...9b5 Man kan vel ikke miste rettighet til å arve sin biologiske far? 2
tanteFiolett Skrevet 15. februar 2021 #63 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 20.58): Siden vi har flere forfedre enn mennesker som har eksistert Oj. Nå eksploderte hjernen min litt. Kan du forklare hvordan dette kan gå an? Mener du det? 🤔 kan jo ikke ha flere forfedre enn antall mennesker som har eksistert vel? Dette ble mindfuck for min del 😱 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #64 Skrevet 15. februar 2021 Ann Mo skrev (5 timer siden): Man kan vel ikke miste rettighet til å arve sin biologiske far? Dette er juss! Ikke føleri. Anonymkode: b7e83...9b5
Ann Mo Skrevet 16. februar 2021 #65 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er juss! Ikke føleri. Anonymkode: b7e83...9b5 Ja. Spør om juss 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #66 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dersom en farskapstest viser at den sosiale far ikke er biologisk far mister barnet naturlig nok arverettigheter. Han kan dog velge å føre opp barnet i sitt testamente, men barnet vil da først arve ham etter at hans biologiske barn har fått sin rettmessige arv. Anonymkode: f7cda...248 Det er ikke så enkelt. Hvis faren har signert på papirene som far, så må han be om å bli fjernet som oppført far og vise til testen. Hvis han ikke gjør dette etter at han får informasjon om dna-testen, så står han fortsatt oppført som juridisk far, og barnet har arverett. Anonymkode: f935c...c40 7 1
ElectricScum Skrevet 16. februar 2021 #67 Skrevet 16. februar 2021 tanteFiolett skrev (19 timer siden): Oj. Nå eksploderte hjernen min litt. Kan du forklare hvordan dette kan gå an? Mener du det? 🤔 kan jo ikke ha flere forfedre enn antall mennesker som har eksistert vel? Dette ble mindfuck for min del 😱 Uten at jeg har satt meg inn i saken, tror jeg vedkommende må ha ment at vi har flere forfedre enn hva som eksisterer av mennesker på jorda på nåværende tidspunkt. Det som faktisk står er jo bare tøys. Vi kan seff ikke ha hatt flere forfedre enn mennesker som har eksistert på jorda uten å bli veldig kreativ med tellinga. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #68 Skrevet 18. februar 2021 Nightcrawler skrev (På 10.2.2021 den 21.27): Apple har fingeravtrykket mitt, ser hvor jeg befinner meg til enhver tid. Tipper også myndighetene har ganske grei kontroll på folk. Hvis Myheritage vil gjøre noe faenskap med DNA er mitt det minst artige de kan bruke, iallfall. Du bør lese deg opp. Leder i Bioteknologirådet Kristin Halvorsen: – Husk at DNA`et ditt er det bare du som har. Det er ikke mulig å anonymisere det. Den tidligere kunnskapsministeren presierer at testen du sender fra deg faktisk blir liggende i en database i USA og kan brukes til forskning, med mindre du aktivt tilbakekaller den. Anonymkode: 74f19...471 3
Khadira Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #69 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Den tidligere kunnskapsministeren presierer at testen du sender fra deg faktisk blir liggende i en database i USA og kan brukes til forskning, med mindre du aktivt tilbakekaller den. Ja, det er grusomt. Tenk å bidra til forskning. 4
Pipaluk Skrevet 7. juli 2022 #70 Skrevet 7. juli 2022 Hmm 97,2 prosent skandinavisk. Resten er fra et land Sør-europa. Hvor mange personer fra sør må ha vært i slektslinja for at det nærmer seg 3 prosent,? Vil da mine søsken få nogenlunde like resultater?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #71 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 14.2.2021 den 13.40): Er det bare jeg som er skeptisk til å sende fra meg mitt eget dna uten å vite hvor det havner til slutt? Med dagens teknologi kan de få fram en fullverdig profil ved hjelp av en celle... Og hva kan teknologien brukes til om 10, 20, 30, 40 år? Neitakk, mitt dna får de ikke. Anonymkode: b8d23...4ef Nei, Forbrukerrådet er også det: https://www.nrk.no/norge/forbrukerradet-mener-dna-testen-til-myheritage-bryter-norsk-lov-1.14930379 Sitat Men Forbrukerrådet viser til en annen setning lenger ned i vilkårene, som tilsynelatende sier det motsatte: «MyHeritage kommer aldri til å oppgi noen av dine persondata med unntak av i svært begrensede tilfeller som nevnt nedenfor», etterfulgt av fire avsnitt med unntak som spenner vidt. – Disse brukervilkårene er bare rot, og man kan rett og slett ikke stole på hva det står, mener Blyverket. Anonymkode: 5722d...22d 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #72 Skrevet 7. juli 2022 Khadira skrev (På 18.2.2021 den 22.30): Ja, det er grusomt. Tenk å bidra til forskning. Spesiell kommentar. Naiv å tro at betydningen av DNA på ville veier ikke har noe å si. Du vet det kan misbrukes? All forskning er ikke synonymt med etisk og god forskning. I tillegg skaper det et produkt av ditt DNA som blant annet Big Pharma og skumle aktører ønsker å få tak i. Du gir fra deg opplysninger om hele familien din, og DNA kan aldri fornyes. Anonymkode: 5722d...22d 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #73 Skrevet 7. juli 2022 Hvis myheritage i fremtiden skulle finne på å klone meg, så er nok det verst for dem. Jeg synes det er litt spennende. Det har hjulpet meg litt i slektsforskningen. Anonymkode: 22ab5...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #74 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis myheritage i fremtiden skulle finne på å klone meg, så er nok det verst for dem. Jeg synes det er litt spennende. Det har hjulpet meg litt i slektsforskningen. Anonymkode: 22ab5...d8f Var det så langt man fikk til å tenke? 🧠🤔 Anonymkode: 5722d...22d 2
Curiousine Skrevet 7. juli 2022 #75 Skrevet 7. juli 2022 Khadira skrev (På 10.2.2021 den 20.39): Bestilte nylig DNA-test fra Myheritage, og har sendt "prøven" tilbake for 5-6 dager siden. Er veldig spent på resultatet! Noen som har erfaring med DNA-test fra Myheritage? F.eks. tok det lang tid før svaret kom? Var svarene oversiktlige? Den type ting. Jeg tok, tok vel ca 6- 7 uker før jeg fikk svar. Svaret var veldig oversiktlig
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #76 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Spesiell kommentar. Naiv å tro at betydningen av DNA på ville veier ikke har noe å si. Du vet det kan misbrukes? All forskning er ikke synonymt med etisk og god forskning. I tillegg skaper det et produkt av ditt DNA som blant annet Big Pharma og skumle aktører ønsker å få tak i. Du gir fra deg opplysninger om hele familien din, og DNA kan aldri fornyes. Anonymkode: 5722d...22d Folk som bruker «Big Pharma» i argumentasjonen sin er etter min erfaring konspirasjonsteoretikere som ikke er verd å lytte til. Men om legemiddelindustrien kunne brukt mitt dna til noe, så værsågod! Anonymkode: a9195...bfa 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #77 Skrevet 7. juli 2022 Jeg fikk en oppvekker da jeg hørte en podcast med to svenske forsvarsadvokater som diskuterte blant annet myheritage. De advarte folk på det sterkeste å dele sin DNA. Det kan misbrukes. Man kan teoretisk havne i en situasjon der eget barn eller barnebarn kan dømmes i en sak grunnet foreldres DNA ligger lagret. Noe annet de også påpekte er at verden plutselig kan snus på hodet. Og DNA kan brukes mot befolkningen. Se for dere 2. verdenskrig og hva Hitler gjorde. Anonymkode: ca5fe...363 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #78 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan teoretisk havne i en situasjon der eget barn eller barnebarn kan dømmes i en sak grunnet foreldres DNA ligger lagret Så bra! Er de kriminelle skal de dømmes, uavhengig av om de er mitt eller andres barnebarn. Anonymkode: a9195...bfa
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #79 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så bra! Er de kriminelle skal de dømmes, uavhengig av om de er mitt eller andres barnebarn. Anonymkode: a9195...bfa Lett for oss å si nå. Men tenker det stiller seg annerledes når man står i en slik situasjon. Når man er grunnen til at eget kjøtt og blod dømmes, ikke politiarbeidet. Men for all del kjør på! Her har alle i husholdningen fått forbud. Skal se om jeg finner podcasten jeg kan linke til. De hadde ekstremt mange gode poenger jeg aldri hadde tenkt på. Anonymkode: ca5fe...363 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #80 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Folk som bruker «Big Pharma» i argumentasjonen sin er etter min erfaring konspirasjonsteoretikere som ikke er verd å lytte til. Men om legemiddelindustrien kunne brukt mitt dna til noe, så værsågod! Anonymkode: a9195...bfa Da er vel Forbrukerrådet og alle som nevner dette som et varsko konspiratoriske. Det svaret tyder bare på svært begrenset tankekapasitet vil jeg heller si. Stråmenn osv. Ikke sjokkerende at enkelte inne her ikke tenker lenger, beklageligvis. Anonymkode: 5722d...22d 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå