Gå til innhold

Til dere som bruker kontanter

Fremhevede innlegg

Skrevet

En avsporing, men husker en episode fra da jeg satt i kassen for mange år siden. En litt sær kunde skulle betale. Han var sannsynligvis utviklingshemmet, uten at jeg vet det med sikkerhet, men han hadde i alle fall tissa på seg. Buksa var tydelig våt og det luktet skikkelig urin av ham 😞  Så skal han betale da... Han stikker hånda godt nedi bukselommen og drar opp en fuktig 200 lapp og gir meg. Da kjente jeg at det vrengte seg i magen og jeg ønsket inderlig at han betalte med kort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betaler med kontanter for å få brukt de. Gjør det innimellom, men oftest bruker jeg kort. Jeg bruker da munnbind, så slikker ikke på fingre før jeg betaler, hoster på pengene gjør jeg heller ikke. Det er ikke forbudt å betale med kontanter og det er mange fordeler med det. F.eks om det skulle skje noe med nettverket og banken er nede, eller man mister bankkortet, eller det knekker eller lignende. 

Hva med alle som knotter på bankterminalen, den blir ikke sprita mellom hver kunde. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg irriterer meg over butikkansatte som skuler og blir tydelig sure hvis man bruker kontanter, helt uakseptabelt spør du meg. 
Jeg har kontanter innimellom av ulike årsaker ( barna har fått, jeg får dem og overfører samme sum til deres bankkort..jeg rekker som regel aldri banken, jeg har mistet lommeboken min, en gang reiste mannen på jobb med mitt kort i lomma, jeg har fått kontanter) og jeg har aldri verken slikket meg på fingrene eller hostet på pengene, da snur jeg meg bort og spriter hendene før jeg tar på noe som helst. 
Men jeg liker ikke å bruke kontanter, men det er penger det også. 
Du vet jo ikke grunnen til at noen bruker kontanter så hvorfor skal du kunne si at det er greit for en 80-åring men ikke en 50-åring feks? 
At det irriterer deg er helt greit og en utblåsning er også greit, det er skikkelig kjipt å irriterer seg over noe uten å få utløp for frustrasjonen og det er bedre å gjøre det her enn på jobb, så får vi bare krysse fingrene for et kontantfritt samfunn i tiden som kommer.

• Liker 4
Gjest Trudelutt1
Skrevet

Skjønner deg veldig godt jeg, ts! Har omtrent ikke rørt kontanter på ett år. Kun to ganger og begge ganger har jeg fått kontanter tilbake fra butikken, ikke brukt det selv. 

Skrevet
miztyia skrev (59 minutter siden):

Hva med alle som knotter på bankterminalen, den blir ikke sprita mellom hver kunde. 

Hos oss så trenger man ikke å trykke på noe så lenge beløp er maks 500,-, så det kan gå ganske lang tid mellom hver gang noen har vært borti knappene. Uansett spriter vi den hvert 15. minutt, og ellers ved behov (f.eks. etter en kunde som er tydelig forkjølt). Mange kunder taster også kode med nøkler, hjørnet på kortet etc. 

Skrevet (endret)
Apollonia skrev (2 timer siden):

Kontanter er et større problem i forhold til vanlige bakterier, ikke virus, og alle som jobber med kontanter bør ha god håndhygiene fra før. På min jobb har vi alltid hatt hånddesinfeksjon lett tilgjengelig, og jeg har alltid vasket hendene regelmessig. 

Jeg er enig i at det burde være slik, men som kunde tror jeg nesten ikke jeg har sett at butikkpersonale (typ. matbutikker) har spritet seg etter at personen foran meg har betalt kontant. Har for noen uker siden opplevd at en ungdom foran meg i køen spiste smågodt samtidig som han telte myntene sine (= mulig smitte på mynten som følge av at fingrene nettopp har vært i/nær munnen), og da synes jeg det var kjipt å være neste kunde og få dette kladdet utover mine matvarer (via personen i kassen). 

--

Edit: Selv om man kan passe på seg selv, så er jeg mer opptatt av poenget med å ta hensyn til folk rundt seg i en pandemi, selv om kontanter er lovlig.  Jeg er ikke i risikogruppe selv, men tenk om det var en sårbar person som kom i kassen etter smågodt-personen. F.eks. en eldre person som klør seg i nesa/retter på munnbindet mens han pakker varene eller bruker hansker på feil måte og risikerer å smitte seg selv. Det er derfor jeg synes man burde minimere bruk av kontanter mens corona og mutantvirus fremdeles er et problem. 

Endret av i123
Skrevet

Jeg har ikke betalt noe med kontanter det siste året overhodet. Har aldri kontanter, alt betales med kort. 

Når jeg tenker etter, må det være flere år siden siste jeg dro opp en seddel for å betale noe.

• Liker 1
Skrevet

Det verste er barneskole og ungdomsskole elever som skal snope EN ting og alle kompisene blir med. Kontanter bruker de også, men det bryr jeg meg ikke om fordi det er mye verre smittevernsregler som blir brutt hver dag  inne på butikken.

Skrevet
Tunique skrev (23 timer siden):

Bruker kontanter for å kvitte meg med kontanter 😄

Jeg også. Ungene får stadig kontanter i bursdagsgave og julegave. Jeg setter inn penger på kontoene deres, og bruker kontantene for å bli kvitt dem. Har ikke tid til å gå i banken. Nytter ikke å si til enkelte at de kan vippse gaver, de vil gi CASH. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker fortsatt kontanter av og til. De ligger ofte lenge i en skuff eller i lommeboka så ev. virus vil være borte. 

Irriterer meg mer at man noen steder må taste inn pin-kode når man bruker kort. 

• Liker 1
  • Opprett ny...