AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Hei! Tok en standard blodprøve for noen dager siden, verdiene kom tilbake normale, jeg er forresten mann. Men hemoglobin-verdien min kom på 16.9, jeg tok prøven rundt kl 8-9, og hadde ikke drukket/spist noe 10-11 timer før. Kan det gi utslag på prøven? Tok samme standard prøve noen mnd tilbake litt utpå dagen og da var min hemoglobin 16.3. Flere opplevd det samme? Anonymkode: fd093...c05
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Tok en standard blodprøve for noen dager siden, verdiene kom tilbake normale, jeg er forresten mann. Men hemoglobin-verdien min kom på 16.9, jeg tok prøven rundt kl 8-9, og hadde ikke drukket/spist noe 10-11 timer før. Kan det gi utslag på prøven? Tok samme standard prøve noen mnd tilbake litt utpå dagen og da var min hemoglobin 16.3. Flere opplevd det samme? Anonymkode: fd093...c05 16.7*. Anonymkode: fd093...c05
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Nei. HB har ingenting å si om du drikker eller ikke før prøve. Den har heller ikke "økt" etter det du skriver. 0.2 i økning er ikke å øke. Normalt det svinger med noen 0. i verdier Anonymkode: d6fba...28a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Hb kan bli forhøyet ved dehydrering, men vil normalisere seg igjen ved væsketilførsel Anonymkode: 32a46...753 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. HB har ingenting å si om du drikker eller ikke før prøve. Den har heller ikke "økt" etter det du skriver. 0.2 i økning er ikke å øke. Normalt det svinger med noen 0. i verdier Anonymkode: d6fba...28a It is common to see in the same patient a morning hemoglobin concentration that appears slightly elevated and an afternoon concentration that is normal. Having no fluids for 8 hours overnight reduces plasma volume slightly; the lower hemoglobin value in the afternoon is the result of better hydration. In the morning, you are slightly dehydrated from sleeping all night and not taking in any fluids. When there is less water in the body, the hemoglobin will be elevated. The first thing we should do (although most of us do not) is drink a glass of water when we wake up before doing anything else (including eating or drinking anything else). This comparative increase in hemoglobin in the morning is totally normal. Er du sikker på det? Anonymkode: fd093...c05
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hb kan bli forhøyet ved dehydrering, men vil normalisere seg igjen ved væsketilførsel Anonymkode: 32a46...753 Ja, jeg leser at verdiene på HB kan øke bittelit om en tar prøven på morningen. Men hvor mye punkter snakker vi da? Anonymkode: fd093...c05
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 «Ved inntørking (dehydrering, lite væske i kroppen) blir hemoglobin relativt forhøyet. Den høye verdien vil normalisere seg ved tilstrekkelig væsketilførsel og gjenoppretting av væskebalansen. Lungesykdom - ved nedsatt lungefunksjon vil kroppen kompensere dette ved å øke produksjonen av røde blodceller.» kilde:NHI Men du er jo innenfor normalområdet? Anonymkode: 0bb3e...e3f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «Ved inntørking (dehydrering, lite væske i kroppen) blir hemoglobin relativt forhøyet. Den høye verdien vil normalisere seg ved tilstrekkelig væsketilførsel og gjenoppretting av væskebalansen. Lungesykdom - ved nedsatt lungefunksjon vil kroppen kompensere dette ved å øke produksjonen av røde blodceller.» kilde:NHI Men du er jo innenfor normalområdet? Anonymkode: 0bb3e...e3f Takk for svar Men er man dehydrert på morningen da? Tok som sagt prøven ganske tidlig, rundt kl 8-9 og drakk/spiste ikke på ihvertfall 8-9 timer. Anonymkode: fd093...c05 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 Normal hb og liten forskjell mellom forrige prøve er også normalt. Dehydrering og overvæsking kan påvirke, men da er det snakk om noe helt annet enn bare fastende hb. Anonymkode: a5bbe...d38
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg leser at verdiene på HB kan øke bittelit om en tar prøven på morningen. Men hvor mye punkter snakker vi da? Anonymkode: fd093...c05 Akkurat hvor mye den øker vil bok avhenge av totalt blodvolum, så det kan jeg ikke svare på. Men variasjonen du viser til er uansett ikke av betydning, annet enn at den er litt over referansenivå. Antar legen din hadde gjort videre utredning om det var grunn til det. Anonymkode: 32a46...753
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 Beklager, leste nå at du er mann. Da er det helt normalt. Anonymkode: 32a46...753
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 Ang væskeinntak, jeg leste nylig i denne artikkelen (som riktignok er gammel) at dersom man hadde høy hb (over 17) skulle man passe på å drikke mye og ta det noe rolig siden man var mer utsatt for blodpropp. Der står det også at væskeintak før prøven kan virke inn. Jeg har selv hatt høy hb i flere år, ligger rundt 17-18 (er mann). Anonymkode: 084bb...fa8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ang væskeinntak, jeg leste nylig i denne artikkelen (som riktignok er gammel) at dersom man hadde høy hb (over 17) skulle man passe på å drikke mye og ta det noe rolig siden man var mer utsatt for blodpropp. Der står det også at væskeintak før prøven kan virke inn. Jeg har selv hatt høy hb i flere år, ligger rundt 17-18 (er mann). Anonymkode: 084bb...fa8 Har du pleid å ta prøvene dine tidlig eller om ettermiddagen? Anonymkode: fd093...c05
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 Prøvene dine er helt fine TS. Hva er det du er bekymret for? Anonymkode: 1f5bf...db6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Prøvene dine er helt fine TS. Hva er det du er bekymret for? Anonymkode: 1f5bf...db6 Ingenting, var bare nysgjerrig om det å ta prøver på morgenen gjør at utslaget på prøven blir høyere enn den virkelig er. Jeg tipper at verdien min er nærmere 16 enn 17, om jeg tar prøven på ettermiddag. Anonymkode: fd093...c05
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ingenting, var bare nysgjerrig om det å ta prøver på morgenen gjør at utslaget på prøven blir høyere enn den virkelig er. Jeg tipper at verdien min er nærmere 16 enn 17, om jeg tar prøven på ettermiddag. Anonymkode: fd093...c05 Hvis du skal finne ut av det må du ta to blodprøver på samme dag. Det har uansett ingen praktisk betydning. Anonymkode: a5bbe...d38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå