Gå til innhold

Kamera i gave


Mararn

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe kamera i 30-årsgave til samboer, men kan ingenting om hva som er bra/dårlig. Noen som har tips til et bra kamera? 
Vi skal ha barn i april, så det skal hovedsakelig brukes til hverdagsbilder, feriebilder, turbilder, o.l. 

Kompakt eller speilrefleks? Speilløst?

Tenker makspris på ca 5000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått for speilløst, det er mye å lære om speilrefleks for enkelt hverdagsbruk. 

Anonymkode: 4c9ef...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt speilrefleks. Det blir en helt annen kvalitet på bilder tatt med speilrefleks. Best blir det jo hvis man har peiling og kan fikle med instillinger, men det blir bra bilder i auto også.

Anonymkode: 6a502...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ut speilrefleksen med et speilløst systemkamera, for noen år siden. Nå har jeg har et  Sony A6000m har hatt det i 3-4 år. Kjempefornøyd. Mitt kamera er mye brukt. Det har veldig god autofokus, men er også veldig enkelt å stille fokus, iso osv. selv.  Jeg har også et par ekstra linser. I tillegg er kameraet lett og lite og enkelt å ha med på tur. Da bruker jeg bare et lite gorillastativ. Det er også supert med appen som gjør at du kan ta bildene rett inn på telefon, nettbrett osv.  Du kan også fjernstyre kameraet med appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter bruken. Hva tenker han å bruke det til? Ett kompaktkamera er mere anvendelig i forskjellige settinger enn et systemkamera. Et systemkamera tar bedre bilder, men er større og mindre anvendelig på turer f.eks. Et superzoomkamera gir deg middelveien, men ingen perfekte bilder da mye zoom ødelegger litt kvaliteten. Hybridkamera kan være løsningen her. 

Superzoomkamera ville jeg gått for ett Panasonic.

Et kompaktkamera bør du lese litt tester og føle deg frem. Masse på youtube også.

Et hybridkamera ville jeg gått for Sony.

Et systemkamera ville jeg gått for Sony. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...