MiominMio Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Dere som sliter med migrene - opplever dere at kulda nå er en trigger her?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Har du stramme muskler i nakke/skuldre? Om du strammer disse fordi du fryser, kan det nok forverre migrene. Anonymkode: 23be0...959
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Nei. Men varme, særlig de første virkelig varme sommerdagene, er ille. Da ligger jeg inne bak mørke gardiner. Mulig det har noe med det skarpe sollyset å gjøre. Men kulde kan jo føre til at man knyter musklene i nakken mer, og dermed trigge migrene? Anonymkode: ae4d9...163 1
Million Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Skarpt sollys om våren trigger gjerne migrene hos meg. Etter en lang mørketid tar det en stund før øynene (og hodet) blir vant til stikkende solskinn, så da har jeg som regel en del ekstra migrenanfall om våren. Heldigvis går det over utover vår og sommer. Men jeg kan ikke si jeg har bitt meg merke i at kulde kan gi migrene. Det skal jeg prøve og se om det er noen sammenheng nå fremover. Men jeg har som regel jakkens dunhette på hodet, så jeg blir ikke kald på hodet utendørs. Endret 10. februar 2021 av Million 1
dillyduzit Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Kulden er faktisk en av synderne til at vi velger å flytte til mannens hjemland når visumet er i boks. De siste ukene har migrenen fått kjørt seg,
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 Kulde er positivt for min migrene. Jeg tåler ikke varme. Men, sollyset på sommeren er "mildere" enn årstidene ellers (annet enn sollys på hvite husvegger og vannrefleksjoner), særlig om det er snø eller våt asfalt. Det er helt forferdelig, og trigger veldig. Enhver årstid har fordeler og ulemper... Anonymkode: d0fca...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Ikke kulden i seg selv, men jeg tåler veldig dårlig å gå fra varmt-kaldt-varmt, så må passe på å alltid ha på varm lue når jeg går ut, selv om det bare er en kort tur. Hvis ikke smeller det når jeg kommer inn igjen i varmen. Men sliter du med spenninger så kan selvsagt kulden forverre dette og dermed forverre migrenen og. Viktig å holde seg varm og god :) Anonymkode: 62d51...cd3 1
Splittbinders Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 Jeg syns ofte at det "presser" i hodet når jeg ute i kulda, men jeg får ikke akkurat migrene av det heller. Jeg har egentlig tenkt at det kuldetrykket er noe alle kjenner, men har i det siste hørt at kulde kan være en trigger. Veldig skarpt sollys samme med snø kan være en trigger (men går stort sett bra om jeg bruker vanlige solbriller). Ellers er ekstrem varme verre for meg enn kulda. Og alkohol, søvnmangel, stress, feil mat, kakao, menstruasjon, for mye trening, for lite trening - de er alle verre triggere enn kulda.
Kalevala Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 Kulde er bra for meg, jeg blir verre av varme. Men dette er jo individuelt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 Kulde er ingen trigger for meg, men å bli kald på ørene er det, så jeg bruker alltid lue. I tillegg tåler jeg varme dårlig, og om vinteren med mye vedfyring blir det fort «for varmt» for meg. Andre triggere er vind, kunstig søtning, lyden av støvsuger og lignende, å sovne i stigende rus (eller drikke for mye, men det gjør jeg vanligvis ikke), konstant bakgrunnsstøy og hva som gir trykk bak ørene. Gleder meg helt sykt mye til vi slipper å bruke munnbind på jobb, for sånn det er nå har jeg migrene nesten hver dag. Anonymkode: 3d841...ff4
Jolene Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 Kalevala skrev (På 10.2.2021 den 9.28): Kulde er bra for meg, jeg blir verre av varme. Men dette er jo individuelt. Samme her
MiominMio Skrevet 11. februar 2021 Forfatter #12 Skrevet 11. februar 2021 Takk for svar Er ikke jeg som har migrene, men barnet. Har aldri vært så ille som nå når det har vært kaldt.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 For min del er det ikke kulda, men solskinn mot snø (som det ofte er når det er bitende kaldt). Jeg har investert i ordentlige solbriller som tar bort mye av skarpheten. Anonymkode: f146b...87c
Kalevala Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 (endret) MiominMio skrev (25 minutter siden): Takk for svar Er ikke jeg som har migrene, men barnet. Har aldri vært så ille som nå når det har vært kaldt. Ja det kan godt spille inn, men migrene er også en sykdom som varierer både i intensitet og hyppighet. Det kan gjøre det litt vanskelig å vurdere hva som er hva. Er det kulda/varmen/lyset/stresset/maten/søvnen eller er det bare naturlige svingninger i sykdommen? Uansett er det viktig å huske på at migrene er en nevrologisk hjernesykdom som kommer med anfall. Det er ikke din skyld. Du kan være så flink du bare vil til å unngå triggere for barnet ditt, men migreneanfallene vil allikevel komme. Det ligger nok i den menneskelige naturen å se seg om etter årsaker. Jeg må ofte ta meg i det selv. Tenker automatisk "hva har jeg gjort nå" når anfallene kommer. Må minne meg selv på dette om igjen og om igjen. De faktorene vi kan gjøre noe med, er god forebyggende behandling (hvis 3 eller flere hodepinedager pr. måned) og god anfallsbehandling, og ellers utøve egenomsorg, omsorg og forståelse for den som er syk, enten det er barnet eller seg selv. Pårørende til barn med hodepinesykdom Endret 11. februar 2021 av Kalevala la til lenke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå