Gå til innhold

Hannkatt vs. hunnkatt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi tenker på å skaffe oss katt igjen etter at vår forrige pus døde for en stund siden. Har kun erfaring med hunnkatt, og lurer på å skaffe oss hannkatt (selvsagt kastrert). 

Ingen barn i hus, eier ingen andre dyr, og bor i et lite nabolag med noen andre nabokatter. Vi hadde en mindre god erfaring med vår forrige da hun dessverre ble angrepet over en lang periode av andre katter, som førte til flere veterinærbesøk. Det kan selvsagt være tilfeldig, men lurer på om det er annerledes med kastrerte hannkatter og slåssing? Vil gjerne høre folks erfaringer med hann- og hunnkatt, og hva folk tenker :) Er det slik at kastrerte hanner ofte slåss, og i tillegg stikker av rett som det er? 

Anonymkode: ab3f2...999

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare hatt hannkatter, både kastrerte og ukastrerte. Stor forskjell.

De som var kastrerte var langt roligere enn de som ikke er det. Holdt seg i nærheten av hjemmet og var mer enn gjerne inne, holdt seg unna trøbbel. Og om de skulle havne i bråk var det om de kom ut for en som ikke var kastrert.

De ukastrerte var stadig på rek, kunne være lange perioder borte og stadig i slåsskamp.

Anonymkode: 51929...2be

Skrevet

Jeg har bare hatt hankatter. De kan være veldig kosete. Den første ble kastert da den var 2 år, men den slåss like mye som før. Den siste hannkatten var ikke kastrert og jeg hadde et sterkt bånd til den. Den løp alltid til meg når den så meg og elsket meg høyt. Ropte jeg på den da den var ute kom den alltid løpende. Den kunne rope på meg utenfor vinduet når den ville inn, om jeg var på kjøkkenet, soverommet, badet eller stua. Den visste hvor jeg var. 

Jeg har aldri hatt et Så spesielt bånd til en katt før. Den pratet mye med meg, og den var ute hver natt og kom inn hver morgen. Den var svært intelligent. Den hadde 100% tillit til meg. Og lå alltid i nærheten av meg. Det var svært trist da den døde på nyåret... 

Anonymkode: a9c70...68c

Skrevet

Har erfaring med begge. Samma for meg om det er hann eller hunnkatt i hus, begge kjønn er like herlige. 
Jeg har hatt tre hannkatter: to var KJEMPEKOSETE, skrek etter oppmerksomhet og var oppå meg hele tiden. Fikk ikke nok kos. Den tredje er kosete, men 100% på sine premisser. Vil han ikke ha kos og jeg koser med han, går han sin vei. Men alle tre har vært helt fantastiske puser. Alle har blitt såpass skadet i kamp at de måtte til veterinær. Alle var selvfølgelig kastrert. 2/3 elsket magekos. 1 liker magekos kanskje 30% av gangene.

Har hatt 4 hannkatter. Kastrerte. MYE mindre slåssing, aldri vært til veterinær på grunn av det faktisk. 1 var superkosete. 1 var kosete på sine premisser, men det var ofte. 1 likte litt hodekos i ny og ne. 1 liker ikke kos i det hele tatt. 2 av de synes magekos var skikkelig digg. Hunnkattene var mer ufordragelige(sagt med et glimt i øyet), men samtidig mye smartere enn hannkattene. Guttene mine fikk jo ikke opp en dør som stod på gløtt en gang😂 Hunnkattene mine hadde/har ganske mye mer mellom øra. Så var de generelt mer lekne, selv om den ene hannen også er ganske leken.

Anonymkode: 01e14...fbf

Skrevet

Ville revurdert katt om det er kranglete katter i nabolaget. Da vil katten din bli bølla uansett hvor snill den er, dessverre. Det er ikke gøy for en katt å ha et liv der den hele tiden blir angrepet. Katter kan også bli mer ulykkelig og irritable av det. Man merker at de er preget i hverdagen

Anonymkode: 80808...5ec

• Liker 1
Skrevet

Hannkatter som er kastrerte kan være kjempekosete og jeg liker at de er litt store og «monsete». Hadde gått for en gutt. Har bare hatt hannkatter selv. Den siste jeg hadde ble sterilisert og ble til et matvrak etterpå uansett hva slags mat vi ga den anbefalt fra veterinær. Den var  konstant sulten. 

Anonymkode: 85914...e47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hannkatter som er kastrerte kan være kjempekosete og jeg liker at de er litt store og «monsete». Hadde gått for en gutt. Har bare hatt hannkatter selv. Den siste jeg hadde ble sterilisert og ble til et matvrak etterpå uansett hva slags mat vi ga den anbefalt fra veterinær. Den var  konstant sulten. 

Jeg mente jeg har bare hatt hannkatter. 

Skrevet

Takk for innspill, dere! :)

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ville revurdert katt om det er kranglete katter i nabolaget. Da vil katten din bli bølla uansett hvor snill den er, dessverre. Det er ikke gøy for en katt å ha et liv der den hele tiden blir angrepet. Katter kan også bli mer ulykkelig og irritable av det. Man merker at de er preget i hverdagen

Anonymkode: 80808...5ec

Dette er jeg veldig enig i, for katter skal ha det trygt og bra der de bor. Men ser jeg glemte å få med i innlegget mitt at det er mye færre katter her nå enn før, og de "bøllene" som var her den perioden er borte. Dessuten mistenker vi at flere av dem var villkatter, i og med at de var svært aggressive og så ikke ut til å ha det bra. Men nå ser vi bare noen få (snille) nabokatter innimellom :) 

Anonymkode: ab3f2...999

Gjest Smeltemann
Skrevet

Anbefaler deg og gå til anskaffelse av en hann katt maincoon, gi den mye rått kjøtt når den er kattunge og videre når den blir stor. Kaztrer den når den er nesten året. Du vil få den største katta i gata å vil garantert gi mere juling eller den vil motta juling.

Skrevet

Hadde en hannkatt der jeg bodde før. Kastrert når den var moden for det. Der bodde også to andre hanner, også kastrert som ung. Og, de tre pusene var kjempekompiser! Lekte med hverandre, vaska hverandre og lå på rekke i utemøblene til eieren av den ene. Han var verdens snilleste og koseligste katt. Dessverre ble han påkjørt og måtte avlives. Har nå en hokatt, og hun er mye mer kattete 😁 skikkelig dronning! Så jeg ville hatt hannkatt, hvis jeg skulle hatt ny. Men, kastrert før den blir kjønnsmoden.

Skrevet

Jeg har en jente og en gutt, hvor begge er ganske typiske for sitt kjønn.

Jenten er veldig intelligent og har klare egne meninger. Så en tidligere hadde beskrevet det som kattete, som passer godt.  Hun sørger for at de har mat, og setter grenser tydelige grenser for hvilken adferd hun aksepterer, og forholder seg kun til regler hun er «enig» med. Hun er problemløsende og kjærlig, hengiven og grenseløst omsorgsfull. Samtidig som hun finner på morsomme ting. Hun er også mer gi og ta type i relasjonen mellom seg selv og sine nærmeste. Veldig knyttet til de hun er glad i og ikke så interessert i gjester

Gutten er ikke så smart, og sulter forran matskålene før han begynner å se etter løsninger. Han forstår ikke hvordan han åpner dører, ber om mat, bruke aktivitetsmatskål etc. Han elsker alle som kan gi han kos, og er veldig sjarmerende. Helt grenseløs og aksepterer å bli herjet med uten å protestere eller se ut til å mislike det. 

Mulig at det skinner gjennom at jeg syns at jentpuser er best, siden jeg setter pris på kreativitet, intelligens og empati. Flere oppdrettere jeg har snakket med har bekreftet dette, som gir menig i ett evolusjonistisk perspektiv. Hunner har ansvaret for at kattungene skal vokse opp, mens for hannene holder det å være sjarmerende☺️

Men dersom vi hadde hatt mindre barn, ville en hann passe bedre, siden de ofte «aksepterer» mer.?

Anonymkode: 3ddc2...ed9

Skrevet

Vi har hannkatt huskatt, kastrert såklart, og en ekstremt bedagelig drog av en pus. Ekstremt snill og tålmodig med barn og elendig jeger. Han blir erta litt av nabokattene, men går ikke i konflikt med noen. Elsker kos og veldig tillitsfull mot nye folk. Tolererer å bli løfta og vært rundt på. Ligger mest og ruller rundt på gulvet og er alltid der vi er. 

Gamlepus var også kastrert hannkatt husjatt, men han var gatas skrekk,var borte i ukesvis og sloss ofte med katter, og drepte ganske flere store dyr (skogsdue,kråke, voksen kanin, store rotter, mm). Han var også glad i kos, men kun fra en person, han likte ikke andre og klorte ofte. Han var ekstremt søt og sjarmerende ved middagstider, ellers holdt han seg for seg selv. 

Så jeg tenker jo basert på mine erfaringer at det er personligheten oh ikke kjønn som er avgjørende. Med nummer to var vi på besøk før vi overtok ham,og selv som kattunge var han veldig chill og grei. Anbefaler å adoptere katt fra en dyrevernsorganisasjon, de vet litt om personligheten til dyra og vil.prøve å finne et hjem de matcher med. 

Anonymkode: d57c4...9d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gutten er ikke så smart,

Typisk for sitt kjønn? Den desidert smarteste katten jeg noen gang har hatt var en kastrert hannkatt. Dette var en nydelig langhåret svart katt med hvite poter og snute. Selv om jeg prøver å være så glad jeg klarer i den kastrerte hunkatten jeg har nå så er savnet etter forrige pusen fortsatt stort. Den nye katten (4 år) er ekstremt usosial.. Den har heller ikke intelligens nok til å si fra når den for eksempel må ut på do. Den bare begynner å snuse rundt og bevege seg utålmodig. Den forrige pusen satte seg med døren og mjauet, eller kom og hentet oss med et par mjau, for så og gå med oss til døren... Hvis adferden hos katter er kjønnsbasert kommer jeg aldri en gang til å vurdere å ha en hokatt igjen...  

Anonymkode: 1b289...c16

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Typisk for sitt kjønn? Den desidert smarteste katten jeg noen gang har hatt var en kastrert hannkatt. Dette var en nydelig langhåret svart katt med hvite poter og snute. Selv om jeg prøver å være så glad jeg klarer i den kastrerte hunkatten jeg har nå så er savnet etter forrige pusen fortsatt stort. Den nye katten (4 år) er ekstremt usosial.. Den har heller ikke intelligens nok til å si fra når den for eksempel må ut på do. Den bare begynner å snuse rundt og bevege seg utålmodig. Den forrige pusen satte seg med døren og mjauet, eller kom og hentet oss med et par mjau, for så og gå med oss til døren... Hvis adferden hos katter er kjønnsbasert kommer jeg aldri en gang til å vurdere å ha en hokatt igjen...  

Anonymkode: 1b289...c16

Om det ikke kom frem så er det selvsagt unntak! Og brukte bare mine som eksempel, siden begge har de typiske kjønnsteriotopiene som følger hannkatter og hunnkatter. Noe som også er beskrevet fra oppdretter.

Barndomshannkatten vår var også smart, men han hadde også ett mer utfordrende liv før han fikk ett hjem.

Anonymkode: 3ddc2...ed9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...