AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #61 Skrevet 12. februar 2021 16 hours ago, PetterKanin said: Forhåpentligvis påvirker det noen noe. Hvordan da? Anonymkode: 3eff5...710
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #62 Skrevet 12. februar 2021 Kontakt Fredrik Solvang på Insta når ha ber om tips til debatt-tema. Altfor lenge siden uføresituasjonen har vært i media. Anonymkode: 20679...499 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #63 Skrevet 12. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er fordi de aller fleste som ønsker å diskutere uføre går rett på individet, ikke systemet, og det brukes en retorikk som ikke er særlig konstruktiv mtp saklig diskusjon. Hadde noen startet en tråd om systemet ville ikke så mange gått i forsvar. Forslag til tråd: "Hvordan kan arbeidslivet tilpasses mennesker med variabel eller nedsatt arbeidsevne?" Et annet forslag: "Hvordan kan helsevesenet bedres for å redusere antall nye uføre?" Et tredje forslag: "Er borgerlønn et godt alternativ til uføretrygd?" Anonymkode: 98180...761 Bra! Jeg har flere. -Hvordan kan systemet endres slik at varig uføretrygd ikke er eneste alternativ for de som er for syke til å jobbe der og da, men som på sikt kunne klart å være i arbeid med riktig hjelp og støtte? -Hvordan kan veien ut av uføretrygden gjøres enklere og tryggere enn den er nå? -Hvordan kan samfunnet tilrettelegge for at så mange som mulig skal ha en reell sjanse til å klare å jobbe? -Hvordan kan vi som vanlige innbyggere være med på å inkludere de som har falt utenfor så de kommer seg tilbake til arbeidslivet? -Hvordan kan jeg på en konstruktiv måte bidra til en endring når det kommer til å antall uføre? -Hvor kan jeg lære mer om velferdsstatens oppbygning og historie, og hva som fører til at så mange blir uføre? -Til dere uføre: Kunne samfunnet gjort noe for å unngå at dere falt utenfor arbeidslivet? Anonymkode: 3eff5...710
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #64 Skrevet 12. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (10 timer siden): Forbanner ingen jeg, vi må jo være ærlige. Vi er verdens mest uføre og syke i verdens beste land. 30%ish større sannsynlighet for å bli ufør hvis foreldre er det, synd men sant Du vet vi er verdens mest syke og uføre i dette landet fordi andre land ikke har uføretrygd, ja? Fordi veldig mange av landene i verden ikke måler sykdom på denne måten? I de andre landene jeg snakker om kalles de ikke uføre. Men husløse, tiggere, hjemmeværende osv. Og når Norge har laget et fint system for å hjelpe f.eks fødende og de som nylig har fått barn med permisjon osv, hjelper uføre til å kunne ha et (økonomisk ) liv, hjelper syke til å kunne få sykemelding..... Så er det heller ikke det i andre land ? ( Noen få har.. de fleste ikke!) Det er faktisk en gode Norge gjør som kommer folket til gode. Tenk å være misunnelig på uføre?! Regner med du benytter muligheten til permisjon om du får barn selv? Benytter du lege? For man betaler bare egenandel.. men du syns kanskje dette er ille du, så du betaler fult istedet? Særlig... Anonymkode: 128b4...068 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #65 Skrevet 12. februar 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Kontakt Fredrik Solvang på Insta når ha ber om tips til debatt-tema. Altfor lenge siden uføresituasjonen har vært i media. Anonymkode: 20679...499 Ja, og si fra til ham at kvinneguiden er full av eksperter på området. Kanskje dere får taletid på tv! Anonymkode: 3eff5...710 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #66 Skrevet 12. februar 2021 Så lenge det er profitt i å importere billig arbeidskraft og ignorere halvsyke mennesker er det absolutt ingenting man kan gjøre. Profitt > ta vare på egen befolkning. Så lenge vi ikke har et holdningsskift der bedrifter kan tjene på at folk vet de ansetter halvsyke som trekker mer kunder og cred så er det ingenting man kan gjøre. Halvsyke vil bli dyttet ut Anonymkode: fa1d0...88b 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #67 Skrevet 12. februar 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, og si fra til ham at kvinneguiden er full av eksperter på området. Kanskje dere får taletid på tv! Anonymkode: 3eff5...710 lol Anonymkode: fa1d0...88b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #68 Skrevet 12. februar 2021 Virker som mange tror det bare er å snu på de uføre og sette i gang å jobbe? Vet dere egentlig hvilke sykdommer uføre får godkjent sin alvorlighetsgrad som er grunnen for det? Kan være alt fra scizofreni til cp, fra kreft til trafikkskader... for ikke å nevne alvorlig diabetes og giktskader... Så, er det da bedre at disse jobber? De aller fleste av de som kan jobbe jobber det de klarer utenom trygden. Føles som stigmatiseringen av å hakke på syke uføre blir verre, nesten som en nasjonal dugnad «Vi vil ha alle ut i jobb»! Det er noe med hetsen, utfrysning av det sosiale av uføre mennesker og bare ordet uføre skal være noe negativt er med på å dra syke mennesker enda lengre ned. Få heller til ett fellesskap med inkludering av de uføre og som står utenfor, plutselig kan det gjelde dere andre også å bli ufør, og da er dere glad for at vi har ett trygdesystem. Anonymkode: 24e8c...359 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #69 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bra! Jeg har flere. -Hvordan kan systemet endres slik at varig uføretrygd ikke er eneste alternativ for de som er for syke til å jobbe der og da, men som på sikt kunne klart å være i arbeid med riktig hjelp og støtte? -Hvordan kan veien ut av uføretrygden gjøres enklere og tryggere enn den er nå? -Hvordan kan samfunnet tilrettelegge for at så mange som mulig skal ha en reell sjanse til å klare å jobbe? -Hvordan kan vi som vanlige innbyggere være med på å inkludere de som har falt utenfor så de kommer seg tilbake til arbeidslivet? -Hvordan kan jeg på en konstruktiv måte bidra til en endring når det kommer til å antall uføre? -Hvor kan jeg lære mer om velferdsstatens oppbygning og historie, og hva som fører til at så mange blir uføre? -Til dere uføre: Kunne samfunnet gjort noe for å unngå at dere falt utenfor arbeidslivet? Anonymkode: 3eff5...710 Lag en ny tråd der du legger ut dette, så skal vi se om det blir så mye bedre. Hylerne dukker nok opp der også. Og bytterne. Anonymkode: bd1e5...616
Enmanelskeråhate Skrevet 12. februar 2021 #70 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet vi er verdens mest syke og uføre i dette landet fordi andre land ikke har uføretrygd, ja? Fordi veldig mange av landene i verden ikke måler sykdom på denne måten? I de andre landene jeg snakker om kalles de ikke uføre. Men husløse, tiggere, hjemmeværende osv. Og når Norge har laget et fint system for å hjelpe f.eks fødende og de som nylig har fått barn med permisjon osv, hjelper uføre til å kunne ha et (økonomisk ) liv, hjelper syke til å kunne få sykemelding..... Så er det heller ikke det i andre land ? ( Noen få har.. de fleste ikke!) Det er faktisk en gode Norge gjør som kommer folket til gode. Tenk å være misunnelig på uføre?! Regner med du benytter muligheten til permisjon om du får barn selv? Benytter du lege? For man betaler bare egenandel.. men du syns kanskje dette er ille du, så du betaler fult istedet? Særlig... Anonymkode: 128b4...068 Altså når forskerne sier dette så er det selvfølgelig sammenlignet med andre land som har samme ordninger da, såpass bør du forstå 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #71 Skrevet 12. februar 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Lag en ny tråd der du legger ut dette, så skal vi se om det blir så mye bedre. Hylerne dukker nok opp der også. Og bytterne. Anonymkode: bd1e5...616 Hvem er hylerne og bytterne? Jeg ser på Kvinneguiden som et lite konstruktivt sted å diskutere slike ting, så som nevnt tidligere i tråden tar jeg heller relevant utdanning for å arbeide med det på systemnivå. Altså å faktisk prøve å gjøre en forskjell, istedenfor å bare sitte og snakke om det anonymt på et forum. Anonymkode: 3eff5...710
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #72 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem er hylerne og bytterne? Jeg ser på Kvinneguiden som et lite konstruktivt sted å diskutere slike ting, så som nevnt tidligere i tråden tar jeg heller relevant utdanning for å arbeide med det på systemnivå. Altså å faktisk prøve å gjøre en forskjell, istedenfor å bare sitte og snakke om det anonymt på et forum. Anonymkode: 3eff5...710 Hylerne er dem som legger ut her om hvor syke de er, hvor fælt de har hatt det, hvor mye de fortjener trygden sin og at folk ustanselig hetser dem. Bytterne er dem som legger ut her om at de vil bytte sine lidelser med andre friske her inne. Anonymkode: bd1e5...616 1
PetterKanin Skrevet 12. februar 2021 #73 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan da? Anonymkode: 3eff5...710 På den måten debatt ofte påvirker, først og fremst ved at folk begynner å tenke over problemstillingen.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #74 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hylerne er dem som legger ut her om hvor syke de er, hvor fælt de har hatt det, hvor mye de fortjener trygden sin og at folk ustanselig hetser dem. Bytterne er dem som legger ut her om at de vil bytte sine lidelser med andre friske her inne. Anonymkode: bd1e5...616 Fysj så skammelig kommentar. Følelser er tydelig mangelvare i samfunnet. Ikke rart folk sliter psykisk når de ikke engang kan få være i fred med den minste ytelsen som finnes i Norge, MED kroniske lidelser. Ingen har bedt om å bli syke. Anonymkode: 24e8c...359 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #75 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fysj så skammelig kommentar. Følelser er tydelig mangelvare i samfunnet. Ikke rart folk sliter psykisk når de ikke engang kan få være i fred med den minste ytelsen som finnes i Norge, MED kroniske lidelser. Ingen har bedt om å bli syke. Anonymkode: 24e8c...359 Hva er skammelig med det? Trådene er fulle av folk som skal overgå hverandre i sine lidelser, uten at det bringer det døyt til tråden og dens hensikt. På hver 10ende hyler kommer det en som skal bytte lidelsene sine med en frisk. Uten at det heller bringer det døyt konstruktivt til tråden. Anonymkode: bd1e5...616 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #76 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hylerne er dem som legger ut her om hvor syke de er, hvor fælt de har hatt det, hvor mye de fortjener trygden sin og at folk ustanselig hetser dem. Bytterne er dem som legger ut her om at de vil bytte sine lidelser med andre friske her inne. Anonymkode: bd1e5...616 Du glemte martyrene. Er i jobb med vondter, ligger rett ut på sofaen etter arbeid, klarer ikke husarbeid eller familiene. Men å gå til lege for utredning blir ikke aktuelt, mens Anna på jobben har søkt om ufør, og alt er bare bittert. Er jo ikke Anna, men jeg som skulle søkt om det. Anna er jo aktiv, sosial og smiler. Anonymkode: 20679...499
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #77 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 18.51): Hva med alle utlendingene som har bodd her i mange år, ikke en gang lært seg norsk og ikke bidratt i det hele tatt? Irriterer du deg ikke over dem? Anonymkode: ef9ce...d18 800 000 innvandrere totalt, da med barn og pensjonister. 364 000 ufør. Tror sistnevte kommer dårligst ut når det gjelder hvem som bidrar mest. Anonymkode: e04bd...228
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #78 Skrevet 16. februar 2021 Kan bare snakke for meg selv, men jeg er 24 og på nav. Ikke uføretrygd, men arbeidsavklaringspenger. Jeg har rosacea som gjør at ansiktet mitt svir konstant/har et rødt utslett og øynene klør og er knallrøde. Det er ingenting jeg heller ville enn å fungere sosialt, ha kjæreste, ha jobb, osv osv. Men dette problemet gjør at jeg holder meg inne 24/7, vil ikke møte folk, og er blitt veldig deprimert. De gangene jeg drar ut sminker jeg over det og later som ingenting, men huden reagerer på sminken og det blir enda verre neste dag. Så jeg har det så dårlig med meg selv at de gangene jeg har vært ut i arbeidstrening så har jeg sett så trist ut at jeg har fått beskjed om å sette meg på lageret. Man vet aldri hva folk sliter med. Men som regel har de arbeidsløse det veldig vanskelig med seg selv på ett eller annet vis som gjør at de ikke fungerer sosialt. Det er ikke det at de ikke vil «jobbe.» Jeg elsker å være aktiv, er masse på tur med hunden, opptatt av mote og interiør osv. Skulle virkelig ønske at jeg fikk selvtillit til å jobbe med noe slikt. Anonymkode: ae3c0...b8f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #79 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kan bare snakke for meg selv, men jeg er 24 og på nav. Ikke uføretrygd, men arbeidsavklaringspenger. Jeg har rosacea som gjør at ansiktet mitt svir konstant/har et rødt utslett og øynene klør og er knallrøde. Det er ingenting jeg heller ville enn å fungere sosialt, ha kjæreste, ha jobb, osv osv. Men dette problemet gjør at jeg holder meg inne 24/7, vil ikke møte folk, og er blitt veldig deprimert. De gangene jeg drar ut sminker jeg over det og later som ingenting, men huden reagerer på sminken og det blir enda verre neste dag. Så jeg har det så dårlig med meg selv at de gangene jeg har vært ut i arbeidstrening så har jeg sett så trist ut at jeg har fått beskjed om å sette meg på lageret. Man vet aldri hva folk sliter med. Men som regel har de arbeidsløse det veldig vanskelig med seg selv på ett eller annet vis som gjør at de ikke fungerer sosialt. Det er ikke det at de ikke vil «jobbe.» Jeg elsker å være aktiv, er masse på tur med hunden, opptatt av mote og interiør osv. Skulle virkelig ønske at jeg fikk selvtillit til å jobbe med noe slikt. Anonymkode: ae3c0...b8f Oi! Kan jeg bare spørre. Får du ikke noe behandling for dette problemet? Høres ikke bra ut for deg, og jeg trodde det var kommet flere metoder for å behandle rosacea nå. Anonymkode: fbc81...3af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå