Gå til innhold

Uføre og offermentalitet.

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 hours ago, PetterKanin said:

Hvorfor ikke diskutere det her i likhet med andre utfordringer?

Hva har dere oppnådd ved å diskutere det her? Har dere kommet noen vei med det?

Anonymkode: 3eff5...710

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har dere oppnådd ved å diskutere det her? Har dere kommet noen vei med det?

Fokus. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med det hatet du føler mot uføre så er det noe som sier meg at du må være svært misfornøyd med eget liv og jobben du står i. Det er min erfaring med dem som har mye imot uføre, de hater jobben sin og skulle ønske de kunne slippe. Virker som de glemmer at uføre faktisk er syke og derfor ikke i jobb. 

Anonymkode: ef9ce...d18

Et glitrende eksempel på akkurat det TS setter fingeren på.

Anonymkode: bd1e5...616

• Liker 2
Skrevet

denne personen er det ikke noe vits i å diskutere med. når en person er så nedlatende, ser alt svart hvitt og har manglende empati kommer man ingen vei. hadde derimot denne personen som skriker og hyler om de uføre fått levd ett slik liv selv hadde nok tonen vært noe annet. da hadde nok det meste vært forferdelig for denne personen, og ingen andre kunne ha mer vondt enn denne. og det må jo alle forstå, gjør de ikke det skal det vel hamres inn, akkurat som du gjør nå når du ikke får så mye gehør. finn noen andre å plage enn de som ligger lengst nede, ta deg sammen. 

Anonymkode: 38a6c...14a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

denne personen er det ikke noe vits i å diskutere med. når en person er så nedlatende, ser alt svart hvitt og har manglende empati kommer man ingen vei. hadde derimot denne personen som skriker og hyler om de uføre fått levd ett slik liv selv hadde nok tonen vært noe annet. da hadde nok det meste vært forferdelig for denne personen, og ingen andre kunne ha mer vondt enn denne. og det må jo alle forstå, gjør de ikke det skal det vel hamres inn, akkurat som du gjør nå når du ikke får så mye gehør. finn noen andre å plage enn de som ligger lengst nede, ta deg sammen. 

Anonymkode: 38a6c...14a

TS kunne vel kritisert det samme om selv om h*n var ufør selv?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 18.51):

Hva med alle utlendingene som har bodd her i mange år, ikke en gang lært seg norsk og ikke bidratt i det hele tatt? Irriterer du deg ikke over dem? 

Anonymkode: ef9ce...d18

Jo. 

Anonymkode: a7f7a...6cd

• Liker 1
Skrevet

TS , istedet for at du klager på de uføre at de ikke bidrar med noe. Hvorfor prøver du heller ikke å hjelpe noen uføre i din omkrets eller nærmiljø til å få bidratt med noe? Det kan hende mange trenger hjelp til å bare komme i gang med et frivillig arbeid eller annet lønnet arbeid.

Anonymkode: 1fd3c...1bc

• Liker 5
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

TS det er dødfødt. Dessverre evner de fleste ikke å ta innover seg at Norge ikke har råd til å fortsette og utbetale avsindige summer til et stadig økende antall uføre. Over 100 milliarder i året bruker vi nå, og det stiger år for år. Det går ikke inn hos folk at det ikke er bærekraftig, uansett hvor mye man forteller det.

Anonymkode: 16fb3...c4e

Det gjør nok dessverre ikke det. Mitt eneste håp er kanskje at dersom dette voksende problemet belyses ofte nok så blir det mer tydelig og politikerene kan gjøre noe med denne ordningen (som ikke fungerer) og kan bremse den nok til at det ikke går for mye ut over samfunnet for øvrig. Selvfølgelig vil det skje en endring, alle som har hatt matte på barneskolen skjønner at dette ikke går. Jeg håper bare det ikke kommer for sent. 

Anonymkode: 5e364...966

• Liker 2
Skrevet
17 hours ago, PetterKanin said:

Fokus. 

Aha, fokus ja. Kjempebra jobba. Problemet er sikkert blitt mindre allerede. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet blir illefall ikke mindre ved å ikke fokusere på det. Men det syns du sikkert er helt ok.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet blir illefall ikke mindre ved å ikke fokusere på det. Men det syns du sikkert er helt ok.

Jeg savner en saklig debatt. Jeg er ufør på vei ut av det, og ser masse problemer med systemet slik det er nå, både på vei inn i uføretrygden og på vei ut. Hadde det vært andre alternativer hadde jeg kunnet unngå varig uføretrygd, og jeg kunne vært raskere ute av det. Men debattene på kvinneguiden går mest i fordommer og kunnskapsløshet, og derfor velger jeg heller å bruke det jeg har av kapasitet nå til å ta en relevant utdanning som gjør at jeg kan jobbe med problemet på systemnivå. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg savner en saklig debatt. Jeg er ufør på vei ut av det, og ser masse problemer med systemet slik det er nå, både på vei inn i uføretrygden og på vei ut. Hadde det vært andre alternativer hadde jeg kunnet unngå varig uføretrygd, og jeg kunne vært raskere ute av det. Men debattene på kvinneguiden går mest i fordommer og kunnskapsløshet, og derfor velger jeg heller å bruke det jeg har av kapasitet nå til å ta en relevant utdanning som gjør at jeg kan jobbe med problemet på systemnivå. 

Denne tråden retter fokuset på problemer med saklighet. Og se: Tråden er full av usakligheter likevel.

Folk evner ikke å diskutere dette uten å gå i akkurat de fellene TS setter fokus på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forhåpentligvis påvirker det noen noe.

Skrevet

Litt utenkt å mene at uføre skal bidra når de faktisk er «uføre». Vil også påstå at de uføre som kan bidra litt også gjør det ofte av fri vilje. Hva med å forstå og sette deg litt mer inn i samfunnet og det som skjer, før du dømmer og mener uføre lever ett latmannsliv? Rundt meg her jeg bor så jobber minst 50% av de uføre på vernet bedrift, noen prosent jobber frivillig og resten sitter hjemme fordi hverdagen er for vanskelig. Man bør vite hvordan det er å sitte med en kronisk sykdom før du påstår de er late og snylter på staten ... Og heller jobbe for/ha en stemme på at helse Norge skal kurere desse syke menneskene, det er jo syke folk staten har gitt opp... 

Anonymkode: 24e8c...359

• Liker 3
Skrevet
PetterKanin skrev (4 timer siden):

Forhåpentligvis påvirker det noen noe.

Når den alminnelige forakt mot uføre ikke forhindrer at mennesker blir uføre, - så tenkte du at litt mer forakt skulle påvirke?

Hvorfor tenkte du det? Har du også forakt mot uføre mennesker, er det derfor du tenkte at det vil bli færre uføre dersom vi øker forakten enda litt til?

• Liker 6
Skrevet
waco skrev (40 minutter siden):

Når den alminnelige forakt mot uføre ikke forhindrer at mennesker blir uføre, - så tenkte du at litt mer forakt skulle påvirke?

Hvorfor tenkte du det? Har du også forakt mot uføre mennesker, er det derfor du tenkte at det vil bli færre uføre dersom vi øker forakten enda litt til?

Jeg snakker ikke om forakt mot uføre.

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (På 10.2.2021 den 19.42):

Neida, litt tøff barndom, uføre foreldre osv er ikke mer som skal til

Jeg hadde en fantastisk barndom, og ingen andre i familien er ufør. Begge mine foreldre jobbet til de var nærmere 70 år. 

Vi uføre er ikke like. Vi har hver vår historie, som alle andre. 

Du kan også ende opp med å bli ufør. Det er "bare" å bli syk eller skader nok det. Skal ikke mer til enn det. 😜

Jeg hadde aldri trodd dette for få år siden. Så våknet jeg opp på sykehuset. Fra ene dagen til andre snudde livet helt. 

Det kan skje deg også. Da tror jeg ikke at du forbanner systemet lenger. Eller de uføre. Hvem som helst kan faktisk ende opp som ufør. Bli syk. Bli skadet. Det skjer! 

Anonymkode: 165f3...9b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde en fantastisk barndom, og ingen andre i familien er ufør. Begge mine foreldre jobbet til de var nærmere 70 år. 

Vi uføre er ikke like. Vi har hver vår historie, som alle andre. 

Du kan også ende opp med å bli ufør. Det er "bare" å bli syk eller skader nok det. Skal ikke mer til enn det. 😜

Jeg hadde aldri trodd dette for få år siden. Så våknet jeg opp på sykehuset. Fra ene dagen til andre snudde livet helt. 

Det kan skje deg også. Da tror jeg ikke at du forbanner systemet lenger. Eller de uføre. Hvem som helst kan faktisk ende opp som ufør. Bli syk. Bli skadet. Det skjer! 

Anonymkode: 165f3...9b5

Forbanner ingen jeg, vi må jo være ærlige. Vi er verdens mest uføre og syke i verdens beste land. 30%ish større sannsynlighet for å bli ufør hvis foreldre er det, synd men sant

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Denne tråden retter fokuset på problemer med saklighet. Og se: Tråden er full av usakligheter likevel.

Folk evner ikke å diskutere dette uten å gå i akkurat de fellene TS setter fokus på.

Åja, du synes oppriktig at ts la opp til saklig debatt?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 18.43):

I hver eneste tråd der uføre skal diskuteres, så hopper uføre direkte i forsvarsposisjon og kaller innleggene for hets.

Anonymkode: 7a735...226

Det er fordi de aller fleste som ønsker å diskutere uføre går rett på individet, ikke systemet, og det brukes en retorikk som ikke er særlig konstruktiv mtp saklig diskusjon.

Hadde noen startet en tråd om systemet ville ikke så mange gått i forsvar.

Forslag til tråd:  "Hvordan kan arbeidslivet tilpasses mennesker med variabel eller nedsatt arbeidsevne?"
Et annet forslag: "Hvordan kan helsevesenet bedres for å redusere antall nye uføre?"
Et tredje forslag: "Er borgerlønn et godt alternativ til uføretrygd?"

Anonymkode: 98180...761

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...