Gå til innhold

Uføre og offermentalitet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med det hatet du føler mot uføre så er det noe som sier meg at du må være svært misfornøyd med eget liv og jobben du står i. Det er min erfaring med dem som har mye imot uføre, de hater jobben sin og skulle ønske de kunne slippe. Virker som de glemmer at uføre faktisk er syke og derfor ikke i jobb. 

Anonymkode: ef9ce...d18

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det slått deg at de fleste uføre har jobbet i mange år og har skattet av de kronene de har tjent? De har vært med å betale for at vi fortsatt har de godene våre forfedre har slåss for?

Anonymkode: 442cd...c80

Vært med å betale for de godene våre forfedre har slåss for ? 
De BRUKER godene . Vi andre betaler for det. 
Norge AS blir sterkt subsidiert av oljepenger . Skatten vi betaler hadde ikke rukket langt . 

Anonymkode: 38d0c...64f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 18.43):

I hver eneste tråd der uføre skal diskuteres, så hopper uføre direkte i forsvarsposisjon og kaller innleggene for hets. Det er å misbruke begrepet hets, det er en hån mot alle som virkelig har opplevd hets at dere holder på med dette i trådene. Dere burde faktisk ønske strengere krav så det blir vanskeligere å søke ufør og snylte. Dere starter alltid med dette i hver eneste tråd.

Og hver gang noen foreslår at dere kan gjøre noe for samfunnet, så er det å sette seg på bakbeina og spille det loslitte offerkortet nok en gang. Ja, for alle er jo ute etter dere hele tiden. Uføre tar seg nær av at ordningen diskuteres, og det skal alltid være personlig alt sammen. Hvis noen diskuterer snylting, så er plutselig alle uføre raskt fremme og må poengtere at dette ikke gjelder dere, osv. De som ikke har noe å skjule vil heller ikke rammes av strengere kontroll, men strengere kontroll må vi ha siden tallene og utgiftene stadig går oppover.

Vi kan ikke lenger sitte og se på at trygdeytelsene stiger år for år uten at arbeid blir skapt fra disse individene. Da får de bidra etter evne og søke seg til frivillig arbeid eller kanskje deltidsarbeid alt ettersom. Det er et faktum at uføre bidrar med null, vi må se på mulighetene for å få disse menneskene mer produktive. Da er det beleilig å skyve plagene ekstra hardt fremfor seg for å nekte å se på mulighetene som tross alt må finnes der ute. 

Anonymkode: 7a735...226

Det er strenge krav, og trygdeytelsene blir stadig kuttet slik at syke bare får det verre og verre. I tillegg kommer disse fordommene på toppen av det hele, fra folk som ikke har peiling i det hele tatt. Hva er lukurativt med dette?

Anonymkode: eb6bf...0ee

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføre burde produsere noe tilbake til samfunnet, som de suger penger ut av.

Uføre eller ikke - alle kan bidra. 

Kjenner feks en mann som er uføre pga utslitte kne etter en jobb. Han shopper planter, planter like ivrig som en gartner. Passer barnebarn som ei barnehagetante. Går på kafe hver dag. Kjører rundt på familie og venner. 

Denne mannen kunne da fint ha jobbet med noe som ikke belastet knærne i lengden...

Anonymkode: f64c9...1ce

Gå og finn på noe mer produktivt en å spionere på andre. Utslitte knær ved å arbeide og dermed betale skatt til samfunnet er ikke gjort på få år. Og «barnehagetanter» du liksom....

Anonymkode: 36058...3dd

• Liker 4
Skrevet

Jeg mente mye det samme som deg. Før. Til beina ble sparket vekk under meg, og jeg ble syk. Karma is a bitch.         

Vi er i en sårbar posisjon, derfor. Jeg føler meg allerede til last for samfunnet om ikke folk skal fordømme meg. Enkelte tror at flesteparten av oss svindler til oss uføretrygd. Det er ikke sånt.

Jeg gjør endel frivillig arbeid, og jeg er glad for jeg klarer det. Så jeg vil påstå at jeg er samfunnsnyttig. Men det gjør vondt når man blir kritisert for det også. Da har man en «komme og gå som man vil jobb» Men finner ikke en arbeidsgiver som hadde syntest at det er greit. 
Så mitt forslag til oss uføre; let frem noen frivillighetsorganisasjoner, si hva du kan hjelpe til med og gjør det. Om det så bare er å drikke kaffe med noen som trenger selskap. Da kan ingen komme å si at man ikke er samfunnsnyttige. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har det slått deg at de fleste uføre har jobbet i mange år og har skattet av de kronene de har tjent? De har vært med å betale for at vi fortsatt har de godene våre forfedre har slåss for?

De fleste unge uføre har nok ikke jobbet noe særlig, men ja godt voksne uføre har jobbet og bidratt ingen tvil om det

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vært med å betale for de godene våre forfedre har slåss for ? 
De BRUKER godene . Vi andre betaler for det. 
Norge AS blir sterkt subsidiert av oljepenger . Skatten vi betaler hadde ikke rukket langt . 

Hahaha. De har vært i lønnet arbeid fra de var unge. De har betalt mer i skatt enn det du har så langt. En blir ikke født ufør. Det kan ta mange år i arbeidslivet før en blir ufør.

Så du bruker ikke skole, helsevesen, politi, brannvesenet, rettsvesenet.

Du vil heller betale for disse godene da, eller?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er strenge krav, og trygdeytelsene blir stadig kuttet slik at syke bare får det verre og verre. I tillegg kommer disse fordommene på toppen av det hele, fra folk som ikke har peiling i det hele tatt. Hva er lukurativt med dette?

Neida, litt tøff barndom, uføre foreldre osv er ikke mer som skal til

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Neida, litt tøff barndom, uføre foreldre osv er ikke mer som skal til

En blir ikke ufør fordi en har uføre foreldre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En blir ikke ufør fordi en har uføre foreldre.

Klart man gjør det, derfor forskerne sier at uføretrygd går i arv. Har du ikke fått med deg det en gang?

Skrevet

TS det er dødfødt. Dessverre evner de fleste ikke å ta innover seg at Norge ikke har råd til å fortsette og utbetale avsindige summer til et stadig økende antall uføre. Over 100 milliarder i året bruker vi nå, og det stiger år for år. Det går ikke inn hos folk at det ikke er bærekraftig, uansett hvor mye man forteller det.

Anonymkode: 16fb3...c4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hahaha. De har vært i lønnet arbeid fra de var unge. De har betalt mer i skatt enn det du har så langt. En blir ikke født ufør. Det kan ta mange år i arbeidslivet før en blir ufør.

Så du bruker ikke skole, helsevesen, politi, brannvesenet, rettsvesenet.

Du vil heller betale for disse godene da, eller?

Tja den er vel litt differensiert . Ung ufør har neppe betalt noe som helst , mens de som har jobbet noen år har betalt litt av det de får igjen . Resten betaler oljepengene og de andre. 

spenstig av deg å anta hva jeg betaler i skatt men ifjor betalte jeg ca 1 mill i skatt så bidrar med mitt 
Alle bruker godene i Norge på en eller annen måte . Jeg betaler indirekte dette via skatteseddelen .  Usikker på hva poenget ditt var med dette . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du må sette deg inn i ting. Trygdeytelser øker ihh til KPI hvert år.

Det er nok hos deg peilingen mangler.

Anonymkode: 8d481...280

• Liker 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (49 minutter siden):

Klart man gjør det, derfor forskerne sier at uføretrygd går i arv. Har du ikke fått med deg det en gang?

Det er tull.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tja den er vel litt differensiert . Ung ufør har neppe betalt noe som helst , mens de som har jobbet noen år har betalt litt av det de får igjen . Resten betaler oljepengene og de andre. 

spenstig av deg å anta hva jeg betaler i skatt men ifjor betalte jeg ca 1 mill i skatt så bidrar med mitt 
Alle bruker godene i Norge på en eller annen måte . Jeg betaler indirekte dette via skatteseddelen .  Usikker på hva poenget ditt var med dette . 

På ett år har jeg betalt nærmer 4 000 000 i skatter og avgifter og jeg i tillegg barn av uføre foreldre, men er ikke ufør selv. Har egen bedrift.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er tull.

Nei det er ikke det nei,
For barn som har en uføretrygdet mor eller far, øker sannsynligheten med hele 29 prosent for sønner og 21 prosent for døtre. 

https://forskning.no/samfunnsmedisin-barn-og-ungdom-arbeid/uforetrygd-gar-i-arv/1133109

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo hets mye av det som står her på KG, og det er mennesker og skjebner man ikke burde unne sin verste fiende som like ofte mistenkeliggjøres og treffes av det som hevdes. 

Det er en stor sorg å bli veldig syk. Det er en veldig stor sorg å måtte gi slipp på jobb, jobbmiljø, det å klare seg selv og det å leve et normalt liv. 

Dere som heter uføre respekterer på ingen måte at det ofte er tunge skjebner bak det å bli ufør. 

Noen skal dø ung, noen vil ikke kunne gå, puste og gjøre ting på egenhånd. 

Dere tenker for kort. På noen dere mistenker for å utnytte systemet, og glemmer at de harde ordene også rammer dem som er i dyp sorg over at livet som det skulle blitt er slutt. Kanskje livet totalt sett også snart. 

Anonymkode: 165f3...9b5

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uføre burde produsere noe tilbake til samfunnet, som de suger penger ut av.

Uføre eller ikke - alle kan bidra. 

Kjenner feks en mann som er uføre pga utslitte kne etter en jobb. Han shopper planter, planter like ivrig som en gartner. Passer barnebarn som ei barnehagetante. Går på kafe hver dag. Kjører rundt på familie og venner. 

Denne mannen kunne da fint ha jobbet med noe som ikke belastet knærne i lengden...

Anonymkode: f64c9...1ce

Vel, du ser han når han er ute. Han ser kanskje frisk ut. Men du ser ikke hvordan han er hjemme.

Jeg er ikke ufør, men er dessverre på vei dit. Ser du meg på en kafé, så ser du ikke at jeg brukte 3-4 dager i sengen før og 4-5 dager i sengen etterpå, kun fordi jeg dro på kafé. Det koster meg dyrt, men det gir meg glede. Det er sjeldent det skjer, for når jeg først er ute av huset er det apotek og legebesøk som er prioritert. Lite tid til å leve på altså. Mest tid går til smerte og utmattelse.

Jeg skulle gjerne ha bidratt mer, tro meg. Men jeg er sengeliggende stort sett hele tiden, og resten er jeg på sofaen. Når jeg sliter med nok energi til å dusje, og ikke kan lage min egen mat, så sier det seg selv at jeg dessverre ikke kan bidra. Jeg bidrar i huset ved å planlegge mat og slikt, men jeg kan ikke dra ut og handle. 

Har du et godt forslag til hvordan jeg kan bidra, så vurderer jeg det veldig gjerne. I tillegg til å være sengeliggende har jeg hjernetåke, og har maks 20 min om dagen til å ordne praktiske ting som å ringe legen, betale regninger etc. Derfor går f.eks telefonstøtte til andre ut, telefonen sliter meg helt ut. PC skjerm går greit en time og to om dagen, men ikke til noe som krever konsentrasjon. Jeg vil så gjerne bidra, men jeg vet ikke hvor, og jeg har så få krefter at de få jeg har syns jeg at jeg fortjener å gjøre noe lite for meg selv, for å få bedre dager. Det er råtøft å leve slik.

Anonymkode: 1f835...6d4

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En blir ikke født ufør.

Noen blir jo dessverre det, da.

Anonymkode: 04943...b52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...