Gå til innhold

Fellesord for poteter, pasta og ris?

stan

Anbefalte innlegg

"Billig vomfyll som gjør oss sultne kort tid etter og ikke gir oss vitaminer og mineraler"

Anonymkode: fddd3...27d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"Billig vomfyll som gjør oss sultne kort tid etter og ikke gir oss vitaminer og mineraler"

Nei. Poteter holder da oss mette lenge, og inneholder både vitaminer og mineraler. 

Ris og pasta har mindre vitaminer og mineraler, men likevel mye stivelse som bør gjøre oss mette en stund. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (28 minutter siden):

Her i heimen har det alltid hett stivelse.

Det er kanskje noe slikt som er det beste. Stivelse-mat? Stivelse-rett? 

Hovedretten kan da være proteinrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedrett er vel vanligvis hele middagen? Siden vi ikke har forrett og dessert. Pleier å tenke at middagen består av feks fisk, potet og grønnsaker. Eller protein, karbohydrat og vitamin om du vil. Føler det blir veldig feil å kalle spaghettien «tilbehør» når jeg spiser pasta carbonara...

Anonymkode: 04aa8...025

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir upresist å definere pasta inn i det samme som poteter og ris. Pasta er en integrert del av retten, mens ris og poteter normalt serveres som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (28 minutter siden):

Basismatvarer er noe helt annet. Det er de vanligste/viktigste matvarene en person eller befolkningsgruppe har i sitt kosthold. Dette vil variere noe fra person til person, og mye fra region til region.

Basismatvarer eller staple food, betyr mat som inneholder mye energi /stivelse, utgjør en stor del av kostholdet, men som ikke inneholder alle næringsstoffer. 

Poteter her i nord, pasta lenger sør. Ris i østen, mais i Amerika. Banan i Afrika? 

Bare nå har vi blitt så internasjonale at vi kan velge mellom alt. Så basismatvarer kunne brukes, kanskje bedre basismat eller basisrett. 

Men jeg liker ikke klangen, det høres litt negativt ut. 

Hensikten med poteter, pasta og ris er jo at det skal mette. Hva med mette-rett? Eller mette-mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Eventuelt: Det som har holdt liv i store deler av verdens befolkning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (3 minutter siden):

Basismatvarer eller staple food, betyr mat som inneholder mye energi /stivelse, utgjør en stor del av kostholdet, men som ikke inneholder alle næringsstoffer. 

Poteter her i nord, pasta lenger sør. Ris i østen, mais i Amerika. Banan i Afrika? 

Bare nå har vi blitt så internasjonale at vi kan velge mellom alt. Så basismatvarer kunne brukes, kanskje bedre basismat eller basisrett. 

Men jeg liker ikke klangen, det høres litt negativt ut. 

Hensikten med poteter, pasta og ris er jo at det skal mette. Hva med mette-rett? Eller mette-mat? 

Din definisjon er jeg ikke enig i. I normal dagligtale er basisvarer det man normalt har i kjøkkenskapet. Mel, hermetiske tomater, oljer, bønner, mais, sukker, smør m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Din definisjon er jeg ikke enig i. I normal dagligtale er basisvarer det man normalt har i kjøkkenskapet. Mel, hermetiske tomater, oljer, bønner, mais, sukker, smør m.m.

Det er jo det som gjør språk så spennende, at vi legger gjerne ulike ting inn i ordene.

Jeg brukte wikipedias definisjon: https://no.wikipedia.org/wiki/Basismatvare

Men den tror jeg er et forsøk på å oversette det engelske staple food, kanskje ikke helt vellykket. Det eneste andre språket wikipedia har som jeg skjønner, er ikke mye til hjelp. Oversatt fra kinesisk til norsk blir det "herre"-mat.  Det er høres flott ut med funker dårlig på poteter :)

Andre oversettelser av staple food er sikringskost og hovednæringsmiddel. Det siste er kanskje den beste?

Brunello skrev (2 timer siden):

Eventuelt: Det som har holdt liv i store deler av verdens befolkning.

Ja, maten som metter. I Kina er ris noe man spiser for å bli mett. Til oss "rikinger fra vesten" settes ris aldri fram på restauranter. 

Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Metningsgarnityr.

Jeg liker det!

Metningsmat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt en industrikokk om det samme, det heter metningsgarnityr. Som nevnt over. 

Anonymkode: 006ea...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier «tilbehør». Saus har allerede et fellesord, nemlig «saus». Det finnes tross alt mange typer saus, alt fra sjokoladesaus til soppsaus. 

Anonymkode: c34f0...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...