Gå til innhold

Fellesord for poteter, pasta og ris?

stan

Anbefalte innlegg

Hva er et greit felles ord for poteter, pasta og ris?

I en typisk middag har man gjerne hovedrett. grønnsaker og poteter. pasta eller ris.

Isteden for de fire siste ordene i forrige setning kunne jeg ønske meg ett ord, et fellesord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Takk for svar, men:

Tilbehør, hvordan skjønner folk at man da ikke tenker på småretter ved siden av eller f.eks. sauser. Jeg føler tilbehør er et videre begrep.

Karbohydrater, joda, men det er det jo i grønnsaker, bløtkaker og godteri, blir ikke avgrenset til poteter, pasta og ris.

Stivelsesrike eller varianten stivelse-rett er favoritten. Men det klinger ikke helt bra, men kanskje det bare er fordi det er nytt.

På engelsk finnes begrepet staple food, basismat(vare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (19 timer siden):

Isteden for de fire siste ordene i forrige setning kunne jeg ønske meg ett ord, et fellesord.

Hvorfor ønsker du et fellesord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenMinstelønn skrev (2 timer siden):

Hvorfor ønsker du et fellesord?

Vet ikke. Jeg bare føler det mangler. Her har vi muligens sjansen til å gjøre et nybrottsarbeid 🙂

Ser at tallerkenmodellen noen ganger bruker begrepet basismatvarer. Kanskje det bare må bli litt mer alment brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det for karbohydrater. Passer egentlig nokså bra når man planlegger middag og vil legge den litt opp mot tallerkenmodellen 

Anonymkode: 591fe...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer for "carbs".

(JA, jeg vet at basically alle matvarer inneholder carbs, men jeg tror 9/10 vil skjønne hva du mener. 1/10 skjønner aldri noe uansett... 😂)

Anonymkode: 3ebda...2b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jeg lærte om tallerkenmodellen på skolen, så ble disse tingene definert som karbohydrater. På samme måte som "kjøttet" var proteiner. (Og så mener jeg den siste var grønnsaker) 

Skal ris/poteter/pasta serveres ved siden av maten, i egne boller, er det tilbehør eller sideretter. (Pommes frites er f.eks. ganske vanlig som siderett.) 

Anonymkode: b7585...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
stan skrev (16 timer siden):

Takk for svar, men:

Tilbehør, hvordan skjønner folk at man da ikke tenker på småretter ved siden av eller f.eks. sauser. Jeg føler tilbehør er et videre begrep.

Karbohydrater, joda, men det er det jo i grønnsaker, bløtkaker og godteri, blir ikke avgrenset til poteter, pasta og ris.

Stivelsesrike eller varianten stivelse-rett er favoritten. Men det klinger ikke helt bra, men kanskje det bare er fordi det er nytt.

Tilbehør er alt man har ved siden av hoveddelen av måltidet, og for de fleste er kjøtt/fisk hoveddelen. (Vegetarianere får garantert fnatt nå.)

Jeg er helt enig i at "karbohydrater" er for vidt. Karbohydrater er sukker, stivelse og fiber, og finnes i alt av plantemat.

Stivelse er et godt, innarbeidet og velkjent begrep, som ikke bare betegner den andelen av karbohydrat som verken er næringsstoffene fiber eller sukker, men også er dekkende for matvarene ris, pasta, potet, søtpotet, brød osv.

stan skrev (2 minutter siden):

Vet ikke. Jeg bare føler det mangler. Her har vi muligens sjansen til å gjøre et nybrottsarbeid 🙂

Ser at tallerkenmodellen noen ganger bruker begrepet basismatvarer. Kanskje det bare må bli litt mer alment brukt. 

Basismatvarer er noe helt annet. Det er de vanligste/viktigste matvarene en person eller befolkningsgruppe har i sitt kosthold. Dette vil variere noe fra person til person, og mye fra region til region.

Litt på siden er tallerkenmodellen - den er grei, men blir ofte misbrukt - man skal velge en av tre varianter, avhengig av om vekta bør opp, ned eller vedlikeholdes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (16 timer siden):

Takk for svar, men:

I den konteksten du beskriver i hi innlegget er karbohydrater den riktige beskrivelsen.  Lærte du aldri tallerkenmodellen?

Anonymkode: 9d574...5aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, jeg har ikke noe ord for disse ordene og er enig i at karbohydrater og eller tilbehør er ikke dekkende. Alle disse matvarene er en viktig del av husholdningsøkonomien, da de er billige og bidrar til å holde matkostnadene nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...