AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Har tenkt til å amme og vet det ikke er anbefalt å bruke smokk i starten før amming er i orden. Men samtidig hører jeg om mange som bruker smokk på barsel og har god hjelp i dette. Hadde du med smokk og fikk du bruk for det? Anonymkode: 50792...5c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde med smokk til første, men fikk ikke bruk for det. Hadde ikke med til de to neste. Jeg fant ut at barnet må prøve seg frem til hvilken smokk det liker, og det etter sugingen er stabil. Anonymkode: dc343...7de
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har tenkt til å amme og vet det ikke er anbefalt å bruke smokk i starten før amming er i orden. Men samtidig hører jeg om mange som bruker smokk på barsel og har god hjelp i dette. Hadde du med smokk og fikk du bruk for det? Anonymkode: 50792...5c0 Jeg er ikke anti smokk eller anti flaske bare så dette er forklart. Men jeg ville ikke ha brukt smokk de første dagene på sykehuset uansett at det "hjelper" litt. Det er så utrolig viktig at spedbarn får bryst så mye de vil de første dagene slik de stimulerer kroppen til å begynne å virkelig produsere melk. Noen ganger går det greit med smokk uansett når det er introdusert. Andre ganger sliter mann VELDIG for å etablerer ammingen da ungen har blitt vant til smokken og foreldrene bruker den mer når barnet burde får bryst mer. Blir nok slaktet fra folk her inne, fordi folk er hårsåre, men ser en del som sliter med å få ammingen til å fungere bruker smokken hyppig og. Anonymkode: 89c65...c25 18
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Jeg fikk smokk på barsel pga det skulle tas ultralyd av babyen og smokken fikk henne til å ligge dønn stille. Da var det gjort og smokken ble med hjem. Men, det ødela ikke ammingen min. Det som ødela ammingen var helsesøsters evige mas, melken stoppet hver gang hun ringte Anonymkode: 384c3...85c 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Jeg fikk kjeft på sykehuset for å spørre om smokk «Sånt gjør vi ikke her». Blabla. Uansett; barnet hadde helt ekstremt sugebehov og elsket smokken - så han fikk. Anonymkode: f354a...a67 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Med eldstemann begynte vi med smokk på sykehuset. Ammingen gikk greit fra begynnelsen da, og jeg hadde mer enn nok melk. Med nr 2 hadde jeg også tenkt å begynne med smokk, men hun nektet, og bare brakk seg når hun fikk den i munnen, så hun ble aldri smokkebarn. Nå er jeg gravid med nr 3, og ser gjerne heller at han kommer til å bruke smokk istedenfor slik nr 2 gjorde det, nemlig å brukte meg til smokk... Anonymkode: 35d66...52b 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Ta gjerne med, barn er forskjellige. Vi hadde med, her steriliserte barnepleier smokken og ga den til frøkna da hun så hvordan behovet var, og at hun tok brystet helt fint. Det var på dag 2 etter fødsel. Anonymkode: f9492...aec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Hadde ikke med og savnet heller ikke. Han fikk sukkervann og en finger å sutte på under blodprøve og undersøkelser. Anonymkode: b54ed...560
Furstina Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Jag har aldrig sett behovet att stressa med smokk. En del barn har behov, andra inte. Själv har jag aldrig pushat smokk för mina barn, jag förstod inte riktigt när den skulle tryckas in i munnen och försteman sög aldrig tag i den. Så vi lät bli. Min erfarenhet av två barn som inte haft smokk är att de varit nöjda ändå, och vi har sluppit jaga smokkk på natten, i vagnen eller hålla på med avvänjning. Personligen tycker jag att det är trevligt att se BARNET och inte smokken när de väl sitter i vagnen senare. Jag är dock för bruk av smokk hos babyer, men inte hos 2-åringar. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde med smokk til eldste når han ble født for 10 år siden og fikk kjeft av ei sykepleier for det.. Med yngste ble jeg oppfordret til å t amed smokk i fødebagen, og igjen oppfordret til å se om han ville ta den dagen etter fødsel, 2 år siden.. Begge mine brukte smokk og jeg hadde ingen problem med amming Anonymkode: 4e006...4b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Vi hadde med smokk «sånn i tilfelle», for det kunne jo hende det ble behov - man vet jo faktisk aldri hvordan mor får det fysisk og ellers, heller. 🤷🏼♀️ Vi hadde satt oss godt inn i alt om både sugeforvirring og sterilisering, og tok en helt informert avgjørelse om at det må være lov for mor å kunne tisse uten å ha ungen på puppen på do. Fordi at min kropp, mitt valg, enkelt og greit. Fikk regelrett skjenn av en barnepleier som stjal smokken under en kontroll og tok seg den friheten å kaste den. Ungen ble levert tilbake uten, og vi ble strengt talt til rette av Moralens Vokter. DA klikket jeg - de skulle faen meg ikke først få overlate oss til oss selv 24/7 og nekte å hjelpe til med noe som helst uansett hvor ødelagt jeg var, og så etterpå komme der og stjele eiendelene våre i tillegg. Konfiskere ting og ta avgjørelser som om vi var to små drittunger, ikke to høyst oppegående voksne som bare rett og slett hadde fått en unge som skulle suge døgnet rundt. Jeg ble så rasende at jeg glatt dro opp kvitteringen for den (svindyre) naturgummismokken og krevde å få den refundert. Damen lo litt først, men skjønte fort at jeg slett ikke hadde tenkt å gi meg da jeg spaserte inn på vaktrommet og annonserte at jeg ønsket å varsle om både tyveri og respektløs behandling. Og den ammingen de var så hysteriske for? Den gikk helt fint da vi bare kom oss ut av det regimet på barsel. Anonymkode: c5748...b16 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Lurt å ha med en. Barnepleierne anbefalte å ha den med under undersøkelser som ultralyd av hofter og blodprøver, babyen roet seg veldig fint med den da. Anonymkode: 65267...d95 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 For meg ble smokken en avlastning, da hun var lenker til puppen fra sekundet hun kom ut. Jeg var reine kua når det kom til melk, så smokken for meg var gull verdt på barsel. Står i notatene fra sykehuset «Mor valgte å benytte smokk etter eget ønsket». Hehe, spørs om barnepleierne og jordmødrene var så begeistret. Men hva sa? Den var til hjelp for meg når jeg trengte å avlaste brystvortene mine Btw. Det samme med ammeskjold. Jeg ble kjeeempe sår på brystvortene grunnet den hyppige sugingen fra start. Så ammeskjold for meg var også gull den første måneden. Anonymkode: 1bc05...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi hadde med smokk «sånn i tilfelle», for det kunne jo hende det ble behov - man vet jo faktisk aldri hvordan mor får det fysisk og ellers, heller. 🤷🏼♀️ Vi hadde satt oss godt inn i alt om både sugeforvirring og sterilisering, og tok en helt informert avgjørelse om at det må være lov for mor å kunne tisse uten å ha ungen på puppen på do. Fordi at min kropp, mitt valg, enkelt og greit. Fikk regelrett skjenn av en barnepleier som stjal smokken under en kontroll og tok seg den friheten å kaste den. Ungen ble levert tilbake uten, og vi ble strengt talt til rette av Moralens Vokter. DA klikket jeg - de skulle faen meg ikke først få overlate oss til oss selv 24/7 og nekte å hjelpe til med noe som helst uansett hvor ødelagt jeg var, og så etterpå komme der og stjele eiendelene våre i tillegg. Konfiskere ting og ta avgjørelser som om vi var to små drittunger, ikke to høyst oppegående voksne som bare rett og slett hadde fått en unge som skulle suge døgnet rundt. Jeg ble så rasende at jeg glatt dro opp kvitteringen for den (svindyre) naturgummismokken og krevde å få den refundert. Damen lo litt først, men skjønte fort at jeg slett ikke hadde tenkt å gi meg da jeg spaserte inn på vaktrommet og annonserte at jeg ønsket å varsle om både tyveri og respektløs behandling. Og den ammingen de var så hysteriske for? Den gikk helt fint da vi bare kom oss ut av det regimet på barsel. Anonymkode: c5748...b16 Sjarmerende. Anonymkode: f2fa7...9ca 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Sjarmerende. Anonymkode: f2fa7...9ca Ja, det var ekstremt god stemning på barsel. 😅 Jeg har aldri vært noen tilhenger av helsepersonell av den formynderske sorten, så da jeg innså at jeg hadde et klokkeklart lovbrudd å gå på bestemte jeg meg for å statuere et eksempel. Det fungerte overraskende bra, da jeg først fikk inn en ekstern leder, og jeg tror ærlig talt ikke at noen noensinne hadde satt ned foten overfor den ukulturen der før. Største fighten jeg har satt igang over 200kr noensinne. Anonymkode: c5748...b16 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det var ekstremt god stemning på barsel. 😅 Jeg har aldri vært noen tilhenger av helsepersonell av den formynderske sorten, så da jeg innså at jeg hadde et klokkeklart lovbrudd å gå på bestemte jeg meg for å statuere et eksempel. Det fungerte overraskende bra, da jeg først fikk inn en ekstern leder, og jeg tror ærlig talt ikke at noen noensinne hadde satt ned foten overfor den ukulturen der før. Største fighten jeg har satt igang over 200kr noensinne. Anonymkode: c5748...b16 Elsker det 👍 Kan ikke fordra usjarmerende og småsure "kjerringer" som burde valgt en helt annen karriere. Anonymkode: f2fa7...9ca 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 Forstår ikke vitsen med å introdusere smokk før ammingen er etablert når man får beskjed om at det ikke er anbefalt. Ønsker man ikke å amme så er det jo en annen sak. Anonymkode: bc726...d77 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har tenkt til å amme og vet det ikke er anbefalt å bruke smokk i starten før amming er i orden. Men samtidig hører jeg om mange som bruker smokk på barsel og har god hjelp i dette. Hadde du med smokk og fikk du bruk for det? Anonymkode: 50792...5c0 Jeg hadde ikke med smokk, men begge barna mine fikk det på barsel. De mente det var bedre med narresmokk, enn at de hang i brystet mitt 24/7. (noe begge av mine gjorde) Ingen av dem hadde problemer med ammingen. Anonymkode: e8065...f01 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår ikke vitsen med å introdusere smokk før ammingen er etablert når man får beskjed om at det ikke er anbefalt. Ønsker man ikke å amme så er det jo en annen sak. Anonymkode: bc726...d77 Det er ikke sånn at personalet som kommer med anbefalingene kjenner kvinnen og barnet personlig, eller ved noe som helst om faktorer som påvirker den enkelte barselkvinnens behov. Man kommer inn, får tildelt en pleier som skal ha en på listen, og hen har ofte ikke engang fått info om noe som helst om forløpet før og under forløsningen med mindre det var komplikasjoner og intervensjoner som påvirker det kliniske forløpet på barsel. De VET INGENTING OM DEG, utover en kjapp sjekkliste. Det finnes mange grunner til at det kan være mest bærekraftig å introdusere smokk tidlig selv om mor har tenkt å amme. Først og fremst kan vi se på de fleste av dem som ulike varianter av «faktorer som påvirker mors mulighet til hvile og opplevelse av trygghet», hvilket kort og godt kan beskrives som ting som gir mor fnatt/følelse av å bli utslettet/overveldet/spist opp/whatever. Ved å introdusere smokk kan man ØKE sannsynligheten for vellykket ammeforløp fordi man hindrer mor i å få hetta, rett og slett. I tillegg har man de tilfellene der veldig veldig sugeintensive barn ender opp med å ikke spise effektivt, fordi de ikke skiller på pupp til kos og pupp til mat. Såre brystvorter i en sånn situasjon er ET RENT HELVETE. Så det er MYE mer nyansert enn de svart-hvite anbefalingene. Gode ammeveiledere vet det, men sykehuspolicy kan hindre dem i å være gode. Anonymkode: c5748...b16 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 Jeg tror jeg hadde begynt med smokk om jeg hadde visst bedre i dag. Var helt EKSTRRRREMT sugebehov på ungen. Han fikk mer melk enn han trengte pga. det. Anonymkode: 33d5a...309 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå