Gå til innhold

Hjemmeavlivning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har ei pus som desverre har fått jurkreft. 

Hun er 11 år gammel og etter samtale med vetrinær ble vi enige om at avliving kansje ville være det beste alternativet for pus med tanke på hennes alder og fare for tilbakefall. 

Hun er ei sær dame som kun liker meg her i huset,det er iallefall kun jeg som for ha henne på fanget og holde henne. Vi er mor, far, barn på 10 år og barn på 2 år.

Hun hater bur og har aldri vært komfortabel hos vetrinær, så jeg tenker at vetrinær får komme hit, jeg lurer da på om jeg skal være alene i huset med henne når dette skal skje, eller om alle skal være her, hele familien og spesielt 10 åringen er veldig glad i henne. Men med tanke på at pus holder seg langt unna barna så lenge dem er våken så tenker jeg kansje det ville vært best for pus om kun jeg var der? 

Hva ville andre valgt? 

Anonymkode: 85f86...b29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får som oftest en dose med bedøvelse først. 

Kanskje bare deg, til bedøvelsen er satt... Også kan barna og resten komme inn når den siste sprøyta settes? Så slipper hun å bli stresset på sitt siste. 

❤️ 

Skrevet
2 minutter siden, Karkta said:

Kanskje bare deg, til bedøvelsen er satt... Også kan barna og resten komme inn når den siste sprøyta settes? Så slipper hun å bli stresset på sitt siste. 

❤️

Takk for svar, tenker dette er best også. Vet du hvordan slikt foregår?  jeg har aldri vært med på dette før. 

Jeg vet vetrinær forklarte, men jeg husker ikke noe av hva som ble sagt

Skrevet

Jeg ville valgt å skyte katten hjemme. 

Anonymkode: 0448a...fc3

• Liker 2
Skrevet
Karkta skrev (6 timer siden):

❤️

Dersom katten får dødskramper med tilhørende dødsskrik, så er det ikke en god idé å la ungene se dette. Da er det bedre at barna sier farvel til katten før eller rett etter første sprøyte er satt. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo fortelle barna i forkant at katten skal avlives en dag, så kan eldste barnet ta farvel en dag i forveien. Da kan vetrinær komme og avlive mens barna ikke er hjemme. Jo mindre stress for katten jo bedre 💛

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar, tenker dette er best også. Vet du hvordan slikt foregår?  jeg har aldri vært med på dette før. 

Jeg vet vetrinær forklarte, men jeg husker ikke noe av hva som ble sagt

Katten kan ligge på fanget ditt eller der hen selv foretrekker mens sprøyten blir satt, når katten er død kan det hende du får spørsmål om du vil begrave i Hagen, hvis ikke tar dyrlegen med seg katten og kremerer med eller uten urne.

Anonymkode: 87c77...be5

Skrevet

Vi gjorde det hjemme ute i hagen med familiehunden da jeg vokste opp. Veterinæren var flink til å forklare, alt var rolig, og det var godt å være i trygge omgivelser både for hunden og oss. Mye mindre stress .

Jeg syns barna kan være med. Det er ikke en dramatisk kamp mot døden. Dyret får beroligende først. Så det fremstår som søvn.

Kanskje ekstra viktig å be om å ha det hjemme nå  for tiden, når mange veterinærer har begrensninger på om man får være med inn.

Viktig at alle får tatt farvel. Trist å høre at du må gjennom dette, føler med deg!

Anonymkode: 923a3...459

• Liker 1
Skrevet

Min katt gikk rundt i flere minutter før dedøvelsen kikket inn. Så fikk den kramper før den sovnet inn. Jeg er glad for at barna ikke var der. Vi avlivet hjemme og for meg syns jeg det var grusomt å se på. Pusen stresset veldig. Aldri opplevd avliving som noe verdig for det. Uansett om det skjer hos dyrlegen eller hjemme. 

Anonymkode: 3d544...1e9

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Min katt gikk rundt i flere minutter før dedøvelsen kikket inn. Så fikk den kramper før den sovnet inn. Jeg er glad for at barna ikke var der. Vi avlivet hjemme og for meg syns jeg det var grusomt å se på. Pusen stresset veldig. Aldri opplevd avliving som noe verdig for det. Uansett om det skjer hos dyrlegen eller hjemme. 

Ånei 😢 jeg hadde ikke engang tenkt over at det kunne skje, forferdelig trist og synd det ble slik I deres tilfelle 💔

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uff så tragisk, da burde den fått mer bedøvelse. Kramper kan også komme etter døden

Anonymkode: 87c77...be5

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville valgt å skyte katten hjemme. 

Det er ikke et alternativ

Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Dersom katten får dødskramper med tilhørende dødsskrik, så er det ikke en god idé å la ungene se dette. Da er det bedre at barna sier farvel til katten før eller rett etter første sprøyte er satt. 

Som frivillig i Dyrebeskyttelsen har jeg vært med når mang en katt har endt sine dager. Har aldri vært med på dødskramper og tilsvarende dødsskrik som det du beskriver her. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Utrolig lite innsikt i hvordan en bedøvelsessprøyte påvirker dyr, her inne.. 

Det siste dyret opplever i bevisst tilstand er stress i kroppen når bedøvelsen virker. Det er ikke noe jeg vil utsette mine for når de skal dø allikevel. 

Nei har nok erfaring med bedøvelses sprøyter og hvordan disse virker på dyr. 

Skrevet
Karkta skrev (4 minutter siden):

Som frivillig i Dyrebeskyttelsen har jeg vært med når mang en katt har endt sine dager. Har aldri vært med på dødskramper og tilsvarende dødsskrik som det du beskriver her. 

Nei har nok erfaring med bedøvelses sprøyter og hvordan disse virker på dyr. 

Jeg har opplevd dette. Både hund og katt. Derfor jeg advarer mot å la barna se siste sprøyte. Har kjørt flere hjemløse dyr for dyrevernsorganisasjoner til veterinæren, så jeg har fått med meg noen avlivinger. Desverre 😔

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare én erfaring med avlivning av katt, og det er lenge siden. Det ble gjort hjemme i huset der vi bodde (jeg var voksen tenåring da). Pus fikk en bedøvelse/beroligende først, og den ble hun urolig av, skvatt ned av fanget mitt og vimsa litt rundt, fikk bittelitt kramper, før jeg tok henne opp i fanget igjen (dette var en katt som da hun var frisk og seg selv var helt manisk glad i å ligge i fanget og få kos). Så fikk hun sprøyte nummer to og da døde hun veldig fort. 

Jeg syns det er litt vanskelig å vite om 10-åringer bør være med eller ikke. Det kommer an på tiåringen og det kommer an på forholdet til katten. Og det kommer an på om hun egentlig vil eller ikke. Hun bør i alle fall forberedes grundig på det som skal skje, og at det _kan_ skje ting som ser litt ekkelt/skummelt ut? Og at hun nårsomhelst kan velge å gå ut av rommet. Og forberedes på at voksne kommer til å bli lei seg - det kan nok være vel så voldsomt å se mamma/pappa gråte så tårene renner. Vi har ikke katt nå, og min eldste er 8 år, men jeg vet i alle fall at hun måtte ha vært GODT forberedt på at mammaen kom til knekke helt sammen dersom vi skulle avlivet et dyr nå... 

(Altså, det er nesten 20 år siden nevnte katt ble avlivet og jeg kan fortsatt begynne å gråte når jeg tenker på den pusen...)

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Her kommer det veldig an på 10-åringen tenker jeg. For noen er det viktig med en avslutning og få lov til å være med, og om døden er brutal vil ikke det være traumatiserende om det er en slik avskjed som er nødvendig for dette barnet. Døden er jo brutal, og det er bra å ha et realistisk forhold til det. Dersom minnene er det viktigste for dette barnet, kan det være det er best å ikke være med. (Jeg har ikke hørt om urolige dyr etter første sprøyte, men her er det tydeligvis folk med andre erfaringer.)

Anonymkode: 86122...04a

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Her kommer det veldig an på 10-åringen tenker jeg. For noen er det viktig med en avslutning og få lov til å være med, og om døden er brutal vil ikke det være traumatiserende om det er en slik avskjed som er nødvendig for dette barnet. Døden er jo brutal, og det er bra å ha et realistisk forhold til det. Dersom minnene er det viktigste for dette barnet, kan det være det er best å ikke være med. (Jeg har ikke hørt om urolige dyr etter første sprøyte, men her er det tydeligvis folk med andre erfaringer.)

Anonymkode: 86122...04a

Jeg er helt enig, vi har snakket mye om dette sammen og han ønsker selv å være med sier han, selvom han ikke har fått vært så veldig innpå pus så er han skikkelig glad i henne. Men samtidig så blir jo dette faktisk det aller første dødsfallet han opplever, så jeg er noe skeptisk, men tenker samtidig at det kan være godt for han å være der i pus sin siste stund, so. Jeg han selv sier for å vise henne at han er glad i henne og at hun ikke skal være redd. 

Men på den annen side så har vi pus,, hun har alltid hatt litt tillitsproblemer og var ei kattunge i et kull som ble funnet ute av naboen for lenge siden. Med masse tid og tålmodighet knyttet hun seg til meg og kun meg og holder seg unna alle andre i huset. Derfor lurer jeg på om kansje bare jeg skal være der for hennes skyld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...