Olaug Olsen Skrevet 8. februar 2021 #1 Del Skrevet 8. februar 2021 (endret) Jffr: https://www.nrk.no/nordland/innlagt-pa-nordlandssykehuset-med-rabdomyolyse-etter-trening-1.15364712 Jeg har løpt i to år, tre ganger i uken. Men noe skjedde. I slutten av november følte jeg at det ble for mye søle ute. Senere kom frosten, og nå trives jeg på sofaen. Er det farlig å starte der man slapp, dvs starte med samme distanse som da jeg slapp opp i november? Jeg løper vanligvis 45 min og avslutter med ca 20 min styrke. De som får rabdomylose, er vel gjerne utrente folk som plutselig gir alt i en timeslang styrkeøkt? Eller er de hobbyløpere som jeg selv, som har innvilget seg to måneder på sofaen, med halvliter i hånden, og som plutselig skal starte der de slapp. Jeg ønsker ikke nyresvikt. Nå som jeg har ligget i ro i åtte uker og vel så det, er jeg å regne som en utrent person? Jeg hadde tenkt å begynne å trene igjen snart, men nå etter å ha lest denne saken, vurderer jeg faktisk å bruke enda en måned på planlegging med alkohol... Endret 8. februar 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Del Skrevet 8. februar 2021 Tror det skal ekstremt mye til. De fleste er ikke nærheten av å presse seg når de trener. CrossFit er vel også en ganske spesiell treningsform som er omstridt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heihola Skrevet 8. februar 2021 #3 Del Skrevet 8. februar 2021 Vanskelig å svare på spørsmålene dine, da jeg ikke er noen lege, men det jeg leste av artikkelen var at 3 stykker hadde blitt lagt inn og én hadde oppsøkt lege pga. den SAMME treningsøkta/timen. Så dette høres ut som det kan være en time på treningssenteret som er laaangt hardere enn hva som er greit til å være ei treningsøkt. Å trene er sunt for de fleste, men man må jo ikke gå all in med alt man har (evt. ikke har), når man ikke er en toppidrettsutøver. Og kanskje er man litt mer utsatt også jo eldre man blir, og jo hardere man trener. Personlig tenker jeg at det er en viss risiko ved alt, men å tilpasse treningsøkt etter fysisk form, alder og dagsform er vel egentlig ganske lurt generelt sett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Del Skrevet 8. februar 2021 Tviler på at du trenger å bekymre deg. Anonymkode: 92596...e34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Del Skrevet 8. februar 2021 Du trenger ikke bekymret deg. Stort sett alle pasientene jeg har hatt med rhabdo har kommet etter en time med personlig trenger på crossfit, og er blitt presset for hardt (som regel i pull up) og ofte etter at de har sagt fra at de ikke klarer mer. Starter du å jobbe rolig opp igjen så er det neppe noen fare. Anonymkode: bad37...d3c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 8. februar 2021 #6 Del Skrevet 8. februar 2021 Rabdomyolyse er vel mest knyttet til styrketrening der man har hatt alt for høy belastning/for mange repetisjoner under en økt? Og da snakker vi gjerne ikke om å bare pushe seg litt ekstra, men å trene ekstremt hardt, gjerne uten å ha de fysiske forutsetningene på plass. CrossFit og liknende treningsmetoder har vært en gjenganger. Jeg anser det som høyst usannsynlig at du vil få rabdo om du begynner å løpe tre dager i uka igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 9. februar 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 9. februar 2021 (endret) OK. Takker for innspill. Da starter jeg opp igjen med trening uten frykt. Tar vanligvis bare etpar pulls før jeg jogger rolig hjem. Jeg trives bedre som litt muskuløs, og ser nå fram til å få somerkroppen tilbake på plass igjen. Endret 9. februar 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Del Skrevet 9. februar 2021 Men obs obs, det kan godt ramme veltrente også, Vibeke Skofterud fikk det i sine glansdager. Men ikke av løping da. Anonymkode: e54f8...d20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Del Skrevet 9. februar 2021 Det ser er et resultat av personer som ikke er kvalifisert til å planlegge en crossfitøkt har tenkt at det er noe alle kan og har kjørt deltagerne gjennom en sinnsyk økt sin ingen crossfitbox med kvalifiserte trenere ville funnet på å kjøre for en gjeng nybegynnere til sporten. Det har ingenting med crossfit å gjøre, men med enorm uvitenhet som da dessverre får alvorlige konsekvenser for dem det gjelder. Anonymkode: ff2d3...b10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Del Skrevet 9. februar 2021 Jogging gir sjelden rhabdomyolyse, det er vanligst ved høyintensitet styrketrening som CrossFit med mange repetisjoner. En god regel er å starte forsiktig å trappe langsomt opp. Treningsindusert rhabdo har god prognose hvis man har friske nyrer fra før, veldig sjelden at det gir nyresvikt. Rhabdo av andre årsaker er farligere. Litt rhabdomyolyse har man sannsynligvis etter en hard treningsøkt uansett! Anonymkode: b47a7...4e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jogging gir sjelden rhabdomyolyse, det er vanligst ved høyintensitet styrketrening som CrossFit med mange repetisjoner. En god regel er å starte forsiktig å trappe langsomt opp. Treningsindusert rhabdo har god prognose hvis man har friske nyrer fra før, veldig sjelden at det gir nyresvikt. Rhabdo av andre årsaker er farligere. Litt rhabdomyolyse har man sannsynligvis etter en hard treningsøkt uansett! Anonymkode: b47a7...4e4 Så lenge mann ikke er mann 40+ som skal løpe maraton uten nok trening. Vanligste årsak til besøk på legevakta under Oslo maraton hvert eneste år er menn som har pådratt seg rabdomyolyse under løpet. Anonymkode: ff2d3...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 10. februar 2021 Kan man kutte treningen før Oslo maraton hvis man er kvinne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Del Skrevet 11. februar 2021 Rabdomyolyse kommer jo av å presse seg altfor hardt, og er mer vanlig blant nybegynnere hos uerfarne PT folk som ikke kjenner sine grenser. Du vil nok merke det om du må roe ned når du er vant med å jogge. Rabdomyolyse er også ekstremt smertefullt og har klare indikatorer på at noe er galt så har du det merker du det fort. Det viktigste er å komme seg til lege kjapt slik at man ikke ender opp på dialyse. Anonymkode: 1af0d...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #14 Del Skrevet 12. februar 2021 En klassisk kandidat er en som er 35+, men tror fortsatt de er like topptrent som når de var 25. Og pusher deretter. Anonymkode: 35dcb...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #15 Del Skrevet 12. februar 2021 Ja, det bør man absolutt. Anonymkode: 18036...634 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 13. februar 2021 #16 Del Skrevet 13. februar 2021 Generelt sett kan nok dei aller fleste ta det heilt med ro når det gjeld rabdomyolyse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå