Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Må bare lufte litt frustrasjon. Er så sykt utålmodig, har kjøpt mitt første hus og skal overta boligen 15.03.21. Er hjemme pga korona, er student og har digital undervisning. Bruker mye tid på å drømme om huset vi skal pusse opp og møblere. Kjenner jeg blir gal, gleder meg sånn til å flytte! Huset er virkelig drømmehuset, et nydelig oppussingsprosjekt med stor tomt, som vi skal gjøre om til et lite småbruk. 

Er liksom begrenset hva jeg kan ta meg til mens jeg venter også. Jeg baker, lager mat, går tur/trener med hundene, gjør oppgaver og ser på forelesninger. Er så rastløs!

Noen som har tips til å få tiden til å gå, eller som er/har vært i samme situasjon? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What! Halve jobben - og gleden - med oppussing og nye møbler er jo selve planleggingen først 😃

Pusset opp litt sist jeg kjøpte, tror det ble mange flere "arbeidstimer" på laptopen enn med malerkosten og hammeren.

Du har kanskje ikke alle mål og slikt, men du kan jo bla gjennom tonnevis med inspirasjon og lagre på pinterest og få for deg hva du ønsker deg og trenger, og mye av det kan du jo begynne å handle inn eller bygge nå.  

Anonymkode: 1c4e9...992

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

What! Halve jobben - og gleden - med oppussing og nye møbler er jo selve planleggingen først 😃

Pusset opp litt sist jeg kjøpte, tror det ble mange flere "arbeidstimer" på laptopen enn med malerkosten og hammeren.

Du har kanskje ikke alle mål og slikt, men du kan jo bla gjennom tonnevis med inspirasjon og lagre på pinterest og få for deg hva du ønsker deg og trenger, og mye av det kan du jo begynne å handle inn eller bygge nå.  

Anonymkode: 1c4e9...992

Det er sant, har blitt mange timer fremfor laptopen allerede. Hvor jeg drømmer meg bort i inspobilder og fargevalg. Problemet er at vi bor i en bitteliten leilighet nå, så det er lite fysisk vi får gjort før vi kan overta huset. Får laste ned pintrest da 😃!

Skrevet

Nei, det er jo bare å begynne å pakke ned :) Pakk ned, kvitt deg med gjenstander du ikke vil ha i huset, og spar masse penger til møblene du skal kjøpe. Det blir hektisk fort nok, og det er jo bare litt over en måned til :) 

Anonymkode: 842f3...ffb

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer!!! 😃

Høres ut som om du kommer til å få en fin vår!

Du kan jo begynne å leke deg med tegningene da, se for deg hvor ting skal stå inne, og hva du tenker på ute.

Det er et oppussingsobjekt sier du, men er det også et eldre hus? Altså fra 60-tallet eller tidligere liksom? For da er det gjerne endel som skal tenkes på utenom bare "fasaden" og det kan jo være noe å lese litt på så dere er forberedt -da slipper du mange overraskelser og kan lettere få tenkt deg frem til hva du kan gjøre ut i fra hvilket hus du har å gjøre med.

"De" sier også at nedpakking av det man flytter i fra kan være en "kreativ prosess", men jeg vet ikke helt om jeg er enig i det. Likevel, jeg prøver meg i allefall på å selge litt på finn.no nå når jeg rydder i mine ting (for å flytte resten), og jeg er glad for at jeg har begynt litt tidlig merker jeg. Hadde nok flyttet med meg mer enn det jeg egentlig ønsker å eie om jeg hadde gjort ting i siste liten, (og helt sikkert typisk solgt noe jeg ikke ville selge). Vet ikke med dere, om alt skal med men om ikke så er det jo noe å sette fingrene i. :)

Ellers så er det jo å sitte å se på alt mulig rart på Pinterest da som du sier :) Du kan jo lage en innflytningsgave til dere selv også, finner mye DIY greier der!

Anonymkode: 2126c...e88

• Liker 2
Skrevet

Du er heldig!! Jeg har kjøpt hus som jeg overtar 1/5... 🙈😭 

synes det er uendelig lenge til 😬Klarer nesten ikke å vente.. men vente må jeg.. 

vente vente vente... blir gaaal 🤯🙈 

Sorry- ingen tips, men fikk luftet min egen glede og frustrasjon 😅

Anonymkode: 254c2...748

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gratulerer!!! 😃

Høres ut som om du kommer til å få en fin vår!

Du kan jo begynne å leke deg med tegningene da, se for deg hvor ting skal stå inne, og hva du tenker på ute.

Det er et oppussingsobjekt sier du, men er det også et eldre hus? Altså fra 60-tallet eller tidligere liksom? For da er det gjerne endel som skal tenkes på utenom bare "fasaden" og det kan jo være noe å lese litt på så dere er forberedt -da slipper du mange overraskelser og kan lettere få tenkt deg frem til hva du kan gjøre ut i fra hvilket hus du har å gjøre med.

"De" sier også at nedpakking av det man flytter i fra kan være en "kreativ prosess", men jeg vet ikke helt om jeg er enig i det. Likevel, jeg prøver meg i allefall på å selge litt på finn.no nå når jeg rydder i mine ting (for å flytte resten), og jeg er glad for at jeg har begynt litt tidlig merker jeg. Hadde nok flyttet med meg mer enn det jeg egentlig ønsker å eie om jeg hadde gjort ting i siste liten, (og helt sikkert typisk solgt noe jeg ikke ville selge). Vet ikke med dere, om alt skal med men om ikke så er det jo noe å sette fingrene i. :)

Ellers så er det jo å sitte å se på alt mulig rart på Pinterest da som du sier :) Du kan jo lage en innflytningsgave til dere selv også, finner mye DIY greier der!

Takk! Ja, tror det blir en kjempefin vår 😍 

Huset er fra 1933, og krever mye kjærlighet. Både utskiftning av det elektriske, drenering, bytte av rør, endring av plantegning, maling, bytte av kledning, vinduer, dører osvosv.. Er så mye jeg gleeder meg til å begynne med! 😁 Får ikke flyttet inn før i mai/juni siden enkelte ting må gjøres før vi kan flytte.

Har lest prospekt, egenærklæring, el-rapport og tilstandsrapport mange ganger, og føler egentlig at jeg bare vil begynne nååå! Haha

Bor i en liten leilighet i byen for tiden, så ting har vi lite av.  Tok en opprenskning sist jeg var i karantene (noen mnd siden), og har nå egentlig bare det vi trenger. Hadde nesten vært bedre å ha noe slikt å henge fingrene i, får ta meg en tur til svigers og rydde der 😆

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er heldig!! Jeg har kjøpt hus som jeg overtar 1/5... 🙈😭 

synes det er uendelig lenge til 😬Klarer nesten ikke å vente.. men vente må jeg.. 

vente vente vente... blir gaaal 🤯🙈 

Sorry- ingen tips, men fikk luftet min egen glede og frustrasjon 😅

Anonymkode: 254c2...748

Åh, føler så sykt med deg! Har ventet på å kunne kjøpe huset siden november, fikk kjøpt for en uke siden, og føler meg såå ferdig med å vente! 

Skrevet

Åå kjenner meg så igjen! Vi tok over huset vi kjøpte nå forrige uke! Vi venta 4 måneder på overtakelsen. Det var så nervepirrende 😄 Kjørte opp dit flere ganger i uka, om ikke hver dag for å se! Dette var nybygg da så vi kunne få lov til å se på prosessen. Kjempe gøy. Er ikke lenge til mars nå for dere da! 😄 Kos dere og lykke til med boligkjøpet og prosjektet! 

Anonymkode: 1f23c...4d4

• Liker 1
Skrevet

Åååå, jeg brukte fint de 3 månedene til overtakelse på å planlegge oppussingen rom for rom. Jeg tok mål i alle rom og satt mange timer foran dataen på jakt etter farger og møbler. Det er ALLTID bra å ha god tid å planlegge oppussing. Jeg hadde en stor mappe på dataen hvor jeg samlet alt jeg likte. Jeg fikk flere tilbud og til slutt valgte firma, lagde plan slik at vi startet oppussingen dagen etter overtakelsen. Alt nødvendig var kjøpt inn på forhånd til oppussingen og da huset sto tomt og ferdigoppusset var det bare å fylle med møbler :) Vi tok med mange av våre, men byttet ut noen.

Jeg savner litt denne delen - eeelsker stresset med å planlegge oppussing :P Mannen min sier jeg har valgt feil yrke, at jeg burde drevet med oppussing, design og styling og sånt. Det ble skikkelig stillig hjemme og alle som kom på besøk mapte og spurte om jeg har hatt designer å lage alt. Nei, gjorde det selv, men brukte god tid. Kjøpte ikke veldig dyre møbler, men fikk likevel fram følelsen av at alt er dyrt ved å velge og style riktig.

Selvfølgelig måtte jeg ikke glemme at jeg har 3 små barn og tilpasset det deres behov, så helt interiørmagasin style ble det ikke :P  Man skal trives i eget hus og det skal være praktisk. 

Det beste er å gjøre alt FØR du flytter inn :) Bruk tiden, planlegg smart. 

• Liker 1
Skrevet

Husk også å ikle være for utålmodig selve overtakelsesdatoen. Sjekk alt nøye! Angrer masse på at vi bare ville ha det overstått, for det var så skittent og jævlig rett under overflaten at jeg brukte måneder på å få alt rent. Med en gang man har fått nøklene har man ingen rett til å klage lenger. 

Anonymkode: bd2de...5ae

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen :) Ville bare skrive noe igjen, for jeg bet meg merke i at du f.eks skriver at dere vil endre planløsning og bytte bekledning. Dette er to punkter dere må være veldig godt forberedte med kunnskap om før dere starter. Gamle hus er lagd slik de er lagd for å la huset kunne puste. Man bør f.eks ikke pusse opp kaldkjeller med indre bekledning har jeg lært, det kan føre til fukt og råte. Jeg så tidligere på et hus fra -47 og begynte å lese endel om eldre hus pga. det, fant mye info på f.eks byggogbevar.no. Nå ser jeg på et hus som er enda noen tiår eldre, så da blir det enda mer viktig å tenke på konstruksjonen av huset, blir mye å sette fingrene i om jeg får det :)  -og må også få fatt på fagfolk som kan eldre hus. Har også lært at en også bør vurdere å få fatt på f.eks vinduer fra samme periode/lagd på samme måte, ikke nye vinduer. Jeg elsker tanken på å ta fatt på et gammelt hus!!! Men har altså blitt inneforstått med at jeg må lese og lære masse, og aldri tenke at ting skal skje "fort og gæli", at man heller rett og slett må lære seg å skynde seg sakte med gamle hus. Puuh.. håper jeg ikke tar motet fra deg, jeg er så glad for å høre at flere velger å ta vare på gamle hus! Men, det betyr altså endel mer arbeid og forsiktighet..

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer! Da vi overtok huset vårt, som også var et oppussingsobjekt, hadde vi planene klare. Hvor vi skulle starte, og hvordan vi skulle jobbe. Alt var planlagt, og vi har gjort det meste selv. Ikke det elektriske, men alt det andre. 
Jeg gjorde ting som jeg aldri har gjort tidligere, og vi jobbet utrolig godt sammen. Ikke en eneste krangel.

• Liker 1
Skrevet

Var i samme situasjon og ga beskjed til megler om at jeg kunne overta tidligere dersom det ble aktuelt, fikk overta 2 uker før tiden.

Anonymkode: 10363...27f

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (7 timer siden):

Åååå, jeg brukte fint de 3 månedene til overtakelse på å planlegge oppussingen rom for rom. Jeg tok mål i alle rom og satt mange timer foran dataen på jakt etter farger og møbler. Det er ALLTID bra å ha god tid å planlegge oppussing. Jeg hadde en stor mappe på dataen hvor jeg samlet alt jeg likte. Jeg fikk flere tilbud og til slutt valgte firma, lagde plan slik at vi startet oppussingen dagen etter overtakelsen. Alt nødvendig var kjøpt inn på forhånd til oppussingen og da huset sto tomt og ferdigoppusset var det bare å fylle med møbler :) Vi tok med mange av våre, men byttet ut noen.

Jeg savner litt denne delen - eeelsker stresset med å planlegge oppussing :P Mannen min sier jeg har valgt feil yrke, at jeg burde drevet med oppussing, design og styling og sånt. Det ble skikkelig stillig hjemme og alle som kom på besøk mapte og spurte om jeg har hatt designer å lage alt. Nei, gjorde det selv, men brukte god tid. Kjøpte ikke veldig dyre møbler, men fikk likevel fram følelsen av at alt er dyrt ved å velge og style riktig.

Selvfølgelig måtte jeg ikke glemme at jeg har 3 små barn og tilpasset det deres behov, så helt interiørmagasin style ble det ikke :P  Man skal trives i eget hus og det skal være praktisk. 

Det beste er å gjøre alt FØR du flytter inn :) Bruk tiden, planlegg smart. 

Har planlagt siden november, men har dessverre ikke tilgang på huset. Så får ikke målt eller tatt bilder. Vi planlegger å gjøre alt vi kan selv, siden oppussing er dyrt og tidskrevende. Rør, våtrom og det elektriske ovs.. skal selvfølgelig fagfolk få ta seg av. Ikke kan vi kjøpe inn så mye heller, siden vi bor i en liten leilighet nå. Så vi gleder oss bare til å kunne begynne 😍

Så fint å høre om hvor bra det ble hos dere! 😃 Håper det blir like fint hos oss også 😄 Skal kjøpe så mye vi kan brukt, både pga økonomi og grunnet miljøet.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Husk også å ikle være for utålmodig selve overtakelsesdatoen. Sjekk alt nøye! Angrer masse på at vi bare ville ha det overstått, for det var så skittent og jævlig rett under overflaten at jeg brukte måneder på å få alt rent. Med en gang man har fått nøklene har man ingen rett til å klage lenger. 

Anonymkode: bd2de...5ae

Huset skal pusses opp fra vi overtar, så det kommer til å være arbeidsfolk som går ut-og-inn de første ukene, har ikke noe krav til selges ang nedvasking. Så det er ikke et problem her 😋

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei igjen :) Ville bare skrive noe igjen, for jeg bet meg merke i at du f.eks skriver at dere vil endre planløsning og bytte bekledning. Dette er to punkter dere må være veldig godt forberedte med kunnskap om før dere starter. Gamle hus er lagd slik de er lagd for å la huset kunne puste. Man bør f.eks ikke pusse opp kaldkjeller med indre bekledning har jeg lært, det kan føre til fukt og råte. Jeg så tidligere på et hus fra -47 og begynte å lese endel om eldre hus pga. det, fant mye info på f.eks byggogbevar.no. Nå ser jeg på et hus som er enda noen tiår eldre, så da blir det enda mer viktig å tenke på konstruksjonen av huset, blir mye å sette fingrene i om jeg får det :)  -og må også få fatt på fagfolk som kan eldre hus. Har også lært at en også bør vurdere å få fatt på f.eks vinduer fra samme periode/lagd på samme måte, ikke nye vinduer. Jeg elsker tanken på å ta fatt på et gammelt hus!!! Men har altså blitt inneforstått med at jeg må lese og lære masse, og aldri tenke at ting skal skje "fort og gæli", at man heller rett og slett må lære seg å skynde seg sakte med gamle hus. Puuh.. håper jeg ikke tar motet fra deg, jeg er så glad for å høre at flere velger å ta vare på gamle hus! Men, det betyr altså endel mer arbeid og forsiktighet..

Vi har brukt flere måneder på å lese oss opp på gamle hus, så det føler vi oss ganske klar for. Svigerfar er entreprenør og byggmester, så han skal være med i store deler av prosessen. Føler oss heldige som har den kompetansen tilgjengelig. Min samboer er også veldig handy og har hjulpet til mye i slike ting før, håper og tror vi er godt forberedt. Dette huset er et langtidsprosjekt, som kommer til å ta opp all fritid (utenom hundene da) en lang stund. Skal absolutt ikke forhast oss, og planen er å bevare husets karakter så godt vi kan. 😀

Kjelleren er av betong, og det skal dreneres rundt. Den kledningen jeg snakket om er den som er ute. Den må fornyes og isoleres på nytt, da tar vi også vinduer og dører. Skal kjøpe tidsriktige vinduer/dører, men de som er der nå er fra 1933 og er for lengst gått ut på dato. 

Thildamor skrev (41 minutter siden):

Gratulerer! Da vi overtok huset vårt, som også var et oppussingsobjekt, hadde vi planene klare. Hvor vi skulle starte, og hvordan vi skulle jobbe. Alt var planlagt, og vi har gjort det meste selv. Ikke det elektriske, men alt det andre. 
Jeg gjorde ting som jeg aldri har gjort tidligere, og vi jobbet utrolig godt sammen. Ikke en eneste krangel.

Takk! 😍 Håper vi også kommer til å samarbeide godt, har lagt flere planer og gleder oss så sykt til å begynne. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Var i samme situasjon og ga beskjed til megler om at jeg kunne overta tidligere dersom det ble aktuelt, fikk overta 2 uker før tiden.

Anonymkode: 10363...27f

Selger bor i Oslo, og kan ikke komme før pga korona. Har spurt om tidligere overtakelse, men fikk et nei. Det er også forbehold om forsenket overtakelse dersom selger ikke kan reise dit huset er innen 15.03. Krysser fingre og tær for at han kommer seg nordover innen den tid!

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om du har alt på stell :) Glad på dine vegne!

Så på byggogbevar.no i dag at noen har tenkt på å starte opp et Bygningsvernsenter, de skal holde til i trøndelag, men være et tilbud for hele landet. Kan bli spennende å følge med på! Her er linken: https://www.byggogbevar.no/inspirasjon/artikler/prestegaardslaana-bygningsvernsenter

Så heldig du er som har kompetanse i familien, det har ikke jeg. Men jeg har heldigvis noe mulig kompetanse blant bekjente, og jeg har en hel masse stå-på-vilje. Huset jeg ønsker å ta over er så gammelt at jeg skal søke tilskudd fra flere hold over tid for å få hjelp med det. Håper på noen positive år for prosjektet, -ja om jeg får det da. ;)

Jeg kom med et forslag langt nede i mitt første innlegg da, om hva du kunne bruke tida på nå. Du har jo alt på stell virker det som :D, så da er mitt forslag: Lag en innflytningsgave til dere selv! 😄 Jeg har lyst til å redesigne en lampe jeg eier som jeg ser kan passe perfekt inn i det nye huset, lampen må fikses, sprayes og males til nye farger. Sitter også og leter på nett etter ting jeg har behov for (el-sykkel blant annet).

Er kjempegøy å begynne å tenke på hva jeg har lyst til å gjøre med stedet, har begynt å tenke på hagen, på fjøset osv. (tenker på muligheten for å bygge om til en leilighet der som kan leies ut, i tillegg til at det vil bli mitt verksted)

Skriver masse jeg nå, er veldig engasjert i mitt eget prosjekt, er nok derfor. Ønsker deg bare lykke til jeg! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som om du har alt på stell :) Glad på dine vegne!

Så på byggogbevar.no i dag at noen har tenkt på å starte opp et Bygningsvernsenter, de skal holde til i trøndelag, men være et tilbud for hele landet. Kan bli spennende å følge med på! Her er linken: https://www.byggogbevar.no/inspirasjon/artikler/prestegaardslaana-bygningsvernsenter

Så heldig du er som har kompetanse i familien, det har ikke jeg. Men jeg har heldigvis noe mulig kompetanse blant bekjente, og jeg har en hel masse stå-på-vilje. Huset jeg ønsker å ta over er så gammelt at jeg skal søke tilskudd fra flere hold over tid for å få hjelp med det. Håper på noen positive år for prosjektet, -ja om jeg får det da. ;)

Jeg kom med et forslag langt nede i mitt første innlegg da, om hva du kunne bruke tida på nå. Du har jo alt på stell virker det som :D, så da er mitt forslag: Lag en innflytningsgave til dere selv! 😄 Jeg har lyst til å redesigne en lampe jeg eier som jeg ser kan passe perfekt inn i det nye huset, lampen må fikses, sprayes og males til nye farger. Sitter også og leter på nett etter ting jeg har behov for (el-sykkel blant annet).

Er kjempegøy å begynne å tenke på hva jeg har lyst til å gjøre med stedet, har begynt å tenke på hagen, på fjøset osv. (tenker på muligheten for å bygge om til en leilighet der som kan leies ut, i tillegg til at det vil bli mitt verksted)

Skriver masse jeg nå, er veldig engasjert i mitt eget prosjekt, er nok derfor. Ønsker deg bare lykke til jeg! :)

Håper det meste er på stell, siden vi er så unge (24 år begge to) så har vi ikke så stort kapital til oppussing akkurat nå. Har spart opp til det mest nødvendige i første omgang, men ellers må vi nok ta en ting om gangen, og spare en stund før vi kan gjøre mer. Håper på å øke verdien på huset underveis, slik at vi kan ta opp mer lån til oppussing. Sikkert mye vi ikke har tenkt på, så setter stor pris på råd og tips! 😁

Skal sjekke ut linken, takk! ☺️

Føler oss kjempeheldige, og setter stor pris på all den hjelpen vi har blitt tilbudt fra nære og kjære. Tror ditt prosjekt kommer til å bli bra også, høres ut som om du har endel kunnskap selv! 😄

Takk for forslag, sitter stadig og titter på gamle ting som kan passe inn i huset. Så jeg kommer sikkert til å prøve meg på noe lignende. 

Syns også det er gøy, vi skal bygge en liten driftsbygning på sikt. Så jeg sitter å ser på forskjellige hønseraser og kaninenr as we speak. I tillegg til forskjellige design på det lille fjøset vi skal bygge. Blir nok lenge til, men jeg gleder meg kjempemye! 😁 Planen akkurat nå er å ta kontakt med noen som skal skifte ut verpehønsbesettningen sin, og gi noen høner en verdig pensjonstid hos oss. 

Bare fint å høre at flere går rundt i "huståka", føler alle er litt lei av å høre på meg rable ivei om alt jeg vil gjøre, og hvordan det skal gjøres. 🙈

Tusen takk! lykke til du også! 😄

Endret av Scones
glemte noe
Skrevet

Jeg hadde tegnet planløsninger igjen og igjen, til jeg fant den optimale, og så hadde jeg planlagt farger, fliser, gulv, dører, vinduer og møblering. 

Det blir lite tid til slikt når dere setter i gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...