AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #21 Skrevet 9. februar 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Sant! 6 åringen her leser Harry Potter (1. klassing) Anonymkode: b5aa7...b56 Sånn er det her også. Seksåringen her har brukt litt tid på å våge å gå fra å lydere og til å lese ved å spontant dra sammen lydene langsmed veien, men leser nå lett høyeste nivå på leseleksene hun får fra skolen. Samtidig kan hun følge komplekse, flere hundre siders historier over mange timer, på lydbok eller når vi leser høyt, og husker narrativene i detalj året etterpå. Hun har klassekamerater som har våget seg utpå det for flere måneder siden, men som ikke får med seg noe som helst av innholdet ved første gangs gjennomlesing, og som ennå ikke har gått videre fra det stadiet i høytlesning da bøkene ikke kan overskride 20 tungt illustrerte sider. De klarer ikke å følge narrativ på lydbøker i det hele tatt. Jeg er overhodet ikke i tvil om at min datter har et mye enklere utgangspunkt for å bygge opp leseglede: Hun må bare bruke noen uker til på å tørre å slippe støttehjulene, og så hopper hun rett ut i alt fra Narnia til Nangijala. De som aldri har lært seg å ta imot litteratur og forholde seg til tekster har en veldig mye lenger vei å gå. Anonymkode: f0ba2...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #22 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er jo vel og bra.. Likevel mener jeg at da barna skulle starte på skolen et år før, skulle det være mye lek og ikke så mye skole? Jeg opplever at det er mer lekser og lenger skoledager, samt høyere krav nå enn hva jeg husker selv. Barna mine har begynt/begynner på skolen ved 5,5 år. Heldigvis stekte faglig sett, men kan se for meg at det kan være for rask progresjon for noen barn... Anonymkode: b5aa7...b56 Det er helt sprøtt. Mine søttenåringer hadde to turdager i uka i førsteklasse. Ti år etter var det fullt teoritrøkk fra første dag for han som er født 10 år etter.... Anonymkode: 0cd21...0d5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå