Gå til innhold

Dere med barn i 2.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom elevene har Damms leseunivers. Hvilket nivå ligger de på? Barnet mitt er på nivå 6 nå og vi synes tekstene er så informasjonstunge og litt lange for en 2. klassing. 

Anonymkode: 5278b...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår ligger på nivå 4, og jeg kan skjønne dine tanker rundt nivå 6.....😳

Skrevet

Jeg har en andreklassing på Steinerskolen. De er nettopp ferdig med å lære alfabetet. Og det er jeg jammen glad for 😅

Anonymkode: 2ee5a...7ac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har en andreklassing på Steinerskolen. De er nettopp ferdig med å lære alfabetet. Og det er jeg jammen glad for 😅

Henger de så etter der? Det er noe de fleste vanlige unger lærer i 5-årsalderen.

Anonymkode: 64dc9...e7f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Henger de så etter der? Det er noe de fleste vanlige unger lærer i 5-årsalderen.

De er usedvanlig treige på steinerskolen alt skal tas i barnets tempo... . Har en venninne som bare måtte ta barnet ut av skolen for de mente at hen kom til å lære å lese når hen var klar for det... Da gikk barnet i 3 klasse. Så etter et halvt år i normal skole så kunne barnet lese og gjøre matte på normalt nivå ikke barnehagenivå. Hadde aldri hatt barna mine i den "skolen" der. Venninna mi var ikke akkurat et unikt tilfelle har flere bekjente som sier det samme.

Anonymkode: 7bd08...fd1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De starter med bokstavinnlæring i andre klasse. I første klasse er det barnehagepedagogikk. Men nå kan kan alle bokstaver og har begynt å lese lettleste bøker. Det hadde aldri skjedd med like mye liv og lyst på samme tid i fjor. Han er en typisk gutt som var ganske umoden da han starta i første klasse. Han var mye mer klar for teoretisk innlæring da han starta i andre. 

Og Steinerskolen «henger ikke etter». De har en annen lærerplan som starter teoretisk opplæring det året barnet blir 7. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er usedvanlig treige på steinerskolen alt skal tas i barnets tempo... . Har en venninne som bare måtte ta barnet ut av skolen for de mente at hen kom til å lære å lese når hen var klar for det... Da gikk barnet i 3 klasse. Så etter et halvt år i normal skole så kunne barnet lese og gjøre matte på normalt nivå ikke barnehagenivå. Hadde aldri hatt barna mine i den "skolen" der. Venninna mi var ikke akkurat et unikt tilfelle har flere bekjente som sier det samme.

Jens Stoltenberg har gått på den «skolen» der. Han lærte ikke å lese før i femte klasse. Det handler mye om å ha tillit til at barnet kommer dit når det er klart. Har man ikke den tilliten kan man gjerne ta barnet inn i normal skole. Det meste kan tvinges inn, men lærelysten vil ikke bli den samme.

• Liker 3
Skrevet

Vår ligger på nivå 4, og skal snart opp på 5, og regnes som den nest beste leseren i klassen sin. Hele poenget med leseunivers er jo at det skal tilpasses individet, jeg vet det er noen som ligger på 2 enda i klassen.

Gir barnet utrykk for å slite med nivået, så må dere snakke med skolen rett og slett. 🤷‍♀️

Anonymkode: 6b702...c70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vår ligger på nivå 4, og skal snart opp på 5, og regnes som den nest beste leseren i klassen sin. Hele poenget med leseunivers er jo at det skal tilpasses individet, jeg vet det er noen som ligger på 2 enda i klassen.

Gir barnet utrykk for å slite med nivået, så må dere snakke med skolen rett og slett. 🤷‍♀️

Han sliter ikke med den tekniske lesinga, som leseflyt og lydering. Det er bare st innholdet er litt vel akademisk, så jeg mistenker vel at elevene som leser disse bøkene ofte går i 3. klasse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oj! Her er de beste jentene i klassen på nivå 7

Skrevet

Nå så har vår 2 klassing mengde lesing uten å kanskje få med seg innhold , fokuset er ikke innhold men at de leser rett . Senere skal de kunne lese og forstå  innhold i teksten . 

Anonymkode: 32285...1c9

Skrevet

Jeg skjønner ikke det der helt - blir elevene satt på nivåer uten at dere foreldre får oversikt over hvilke nivå som finnes, hva som kreves for de ulike, hvordan ditt barn må utvikle lesingen for å komme opp osv? 🤷🏼‍♀️ Det høres veldig rart ut at leseleksene innholdsmessig skal være så vanskelige. Er de ikke vant til å følge med fra tidligere? 

Vi har førsteklassing her, og hun er ferdig med førsteklasse-lesebok fra før seksårsreformen (altså for sjuåringer), pluss leseforståelses-oppgavene som vi har laget til den (type «hva følte Ara inni seg da...» osv), for å sjekke at hun får med seg narrativet osv. Kunne ikke falt henne inn å sitte der og lese noe uten å følge med på innhold - hvordan får dere i det hele tatt barna deres til å lese uten å lytte, slik flere her beskriver? 

Anonymkode: f0ba2...b1d

• Liker 1
Skrevet

Bruker ikke programmet og min går i 1. klasse. Likevel er jeg overrasket over hvor høyt lesenivået er/hva de kreves. Min kunne lese ved skolestart, men noen barn hadde ikke lært bokstav lydene og trekke sammen lyder til ord. Her har de hatt leselekser i lesebok siden oktober, ganske lange tekster... Jeg tilhører den generasjon som startet på skolen det året vi fylte 7 år, og kan ikke huske at vi hadde det så strengt..

Anonymkode: b5aa7...b56

• Liker 3
Skrevet

Studier viser at altfor mange barn går IT av skolen uten å kunne lese ordentlig. Det er vel derfor de har strammet litt inn på leseundervisningen tipper jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Studier viser at altfor mange barn går IT av skolen uten å kunne lese ordentlig. Det er vel derfor de har strammet litt inn på leseundervisningen tipper jeg. 

Ja, det er jo vel og bra.. Likevel mener jeg at da barna skulle starte på skolen et år før, skulle det være mye lek og ikke så mye skole? Jeg opplever at det er mer lekser og lenger skoledager, samt høyere krav nå enn hva jeg husker selv. Barna mine har begynt/begynner på skolen ved 5,5 år. Heldigvis stekte faglig sett, men kan se for meg at det kan være for rask progresjon for noen barn...

• Liker 4
Skrevet

Min jente er på nivå 7. Hun har lest siden hun var 5 år.

Anonymkode: 9c5df...ca4

• Liker 1
Skrevet

Skjønner hva du mener. 

Min sønn leste også godt, og fikk en bok på nivå 8 med tittelen "Hvordan ble jeg til" da han var på samme alder. 

Innholdet var ikke direkte fremmed for han i den forstand, men det var et litt merkelig tema i forbindelse med en høytlesningsøkt. 

Anonymkode: 41550...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mitt barn går på Steinerskolen, i 2. klasse, og der er de også akkurat ferdige med alfabetet. Det betyr selvsagt ikke at ingen kan lese, men at de som er umodne ikke presses til det. Hvis de fleste vanlige unger kan alfabetet når de er fem, betyr det at de kunne det før de begynte på skolen uansett, så det har jo ingenting med hvilken skole de går på å gjøre. Barnet mitt leser forøvrig helt fint.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Steinerskolen bruker lenger tid fordi de fokuserer på læreglede og å lære å tilegne seg kunnskap de første årene. Så de gjør det litt dårligere på nasjonale tester i 5. klasse, men bedre på nasjonale tester i 8. klasse.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han sliter ikke med den tekniske lesinga, som leseflyt og lydering. Det er bare st innholdet er litt vel akademisk, så jeg mistenker vel at elevene som leser disse bøkene ofte går i 3. klasse. 

Har du et eksempel? Jeg klarer ikke å se for meg en tekst som er passende for en tredjeklassing men for akademisk for en 2. klassing, med tanke på hvor varierende nivå det er på barn i samme klasse.

Jeg kjenner barn som leser godt teknisk sett men kun leser småbarnsbøker og ikke skjønner kompliserte tekster og ikke klarer å høre på kompliserte lydbøker, og andre barn som ikke har interesse av å lese selv enda men som elsker å høre f.eks. Harry Potter og bøkene William Wenton når de er 5-6 år.

Anonymkode: f46d2...f14

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mitt barn går på Steinerskolen, i 2. klasse, og der er de også akkurat ferdige med alfabetet. Det betyr selvsagt ikke at ingen kan lese, men at de som er umodne ikke presses til det. Hvis de fleste vanlige unger kan alfabetet når de er fem, betyr det at de kunne det før de begynte på skolen uansett, så det har jo ingenting med hvilken skole de går på å gjøre. Barnet mitt leser forøvrig helt fint.

Steinerskolen bruker lenger tid fordi de fokuserer på læreglede og å lære å tilegne seg kunnskap de første årene. Så de gjør det litt dårligere på nasjonale tester i 5. klasse, men bedre på nasjonale tester i 8. klasse.

Har du et eksempel? Jeg klarer ikke å se for meg en tekst som er passende for en tredjeklassing men for akademisk for en 2. klassing, med tanke på hvor varierende nivå det er på barn i samme klasse.

Jeg kjenner barn som leser godt teknisk sett men kun leser småbarnsbøker og ikke skjønner kompliserte tekster og ikke klarer å høre på kompliserte lydbøker, og andre barn som ikke har interesse av å lese selv enda men som elsker å høre f.eks. Harry Potter og bøkene William Wenton når de er 5-6 år.

Anonymkode: f46d2...f14

Sant! 6 åringen her leser Harry Potter (1. klassing)

Skrevet

Her i huset leste 7 åringen som igjennom Harry Potter bøker i julen.. 

Anonymkode: d3b38...7a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...