Gyda Skrevet 17. august 2005 #1 Skrevet 17. august 2005 Jobben skal til Tallin på seminar i begynnelsen av oktober. Lurer på hva det er verdt å bruke tid på - det blir lite tid utenom konferansesalen, så det hadde vært greit å vite hva man eventuelt skal gå etter eller la vær. Hvordan er prisnivået? Hva lønner seg å kjøpe - har hørt at krystall er billig. Noe annet?
Lillesøster Skrevet 18. august 2005 #2 Skrevet 18. august 2005 (endret) Tallin er en flott by(og da snakker vi primært om gamlebyen), men det var mitt inntrykk etter å ha vært der i sommer. Vi vandret gjennom gamlebyen og så på flott arkitektur. Vi kjøpe ingen krystall eller lin, som vi ble anbefalt. Men det er mest fordi vi ikke ønsket noe. VI handlet endel smijern i form av blomster oppheng som vi har på veggen samt navnskilt av naturprodukter. Vi handlet også noe sko og klær men det var ikke spesielt billig, men det var mye fint. Prisnivået er lavere, men ikke noe sjokkerende. Maten var ikke noe stor opplevelse, bare ikke gå på Old Hansa, en middelalderresturant, ikke noe spesielt god mat, men god stemning var det. Jeg handlet meg også noe klokker og smykker til en billig penge. Men jeg skal tilbake og handle litt lin når det blir tid til det. Endret 18. august 2005 av Lillesøster
tøydukke Anna Skrevet 18. august 2005 #3 Skrevet 18. august 2005 Enig i at det er gamlebyen som er fin. Vi tok trikk litt utover i byen og så på typiske boligstrøk og det er ganske så forfallent. Men det er jo i gamlebyen turistene stort sett holder seg! Prisvivået på typisk vestlige varer er ikke noe særlig billig. Så sko og klesshopping ble det ikke noe av for vår del. Helt enig med Lillesøster om at det er greit å holde seg unna Olde Hansa og et par til av de typiske turistfellene. Men det er veldig mulig å spise godt og hyggelig til en rimelig penge i Tallin. Byen er også kjent for å ha gode og rimelige Spa, men da må man visst litt ut av byen har jeg hørt. Ellers er det jo verdtå komme seg opp i tårnet på Olavskirken, byens høyeste punkt (tror jeg). Og det er også litt av en opplevelse å kikke inni den Russisk-Ortodokse kirken i byen også. Virkelig annerledes enn de kirkene vi er vant til... Ellers er det jo moro å gå på Rimi og se at de har egen sprit-avdeling, det skulle da jammen hatt her hjemme også.. Ha en god tur!!
Gjest 1111 Skrevet 18. august 2005 #4 Skrevet 18. august 2005 Helt enig i at gamlebyen er fin. Jeg var der ikke mer enn i to døgn fordi vi hadde en lengre tur til Finland, men det vi gjorde var å vandre rundt i gamlebyen og resten av byen. Vil anbefale Olde Hansa i gamlebyen som har temaet middelalderen. De har alle flotte kostymer, det er stearinlys og musikk fra den tiden der, dessuten er maten fra den tiden. Grusom mat, men hvis du liker maten, så ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skal anbefale resturanten. Er en opplevelse, ikke bare for å få magefyll.
Gyda Skrevet 18. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2005 Olde Hansa er vel ikke i et kloster?? Vi skal til et middelalderkloster å få smake på vin og spise noen kanapeer... Får håpe det ikke er det samme. Toppen av Olavskirken hadde kanskje vært noe - få et godt overblikk over byen. Vi skal ha en guidet tur på en to-tre timer rundt i byen, så kanskje kirkespiret er en del av denne turen? Flere tips taes imot med takk.
Smørblomsten Skrevet 18. august 2005 #6 Skrevet 18. august 2005 Gamlebyen er fin! Men d holder med maks 2 dgr i Tallinn etter min mening, vi hadde 3 netter/4 hele dager, det var for mye. Spes. siden været ikke var så bra, vi var der 1. juli, trodde d skulle være varmt da, men NEI, frøs! Gamlebyen er ikke særlig stor, så man kan lett orientere seg i løpet av 1-2 dgr. Anbefaler Lonely Planet-boka, bra kart spes. over Gamlebyen. Eneste kjøpesenteret jeg likte var Viru, som ligger i tilknytning til det store/høye Viru-hotellet. I Lonely P står det om Det Russiske Marked som visstnok skal være et MUST å få med seg når det gjelder billige merkevarekopier o.l. Så vi dro dit (ca 25 min med trikk), kom frem men der var det ikke noe russisk marked!!! Så ikke bruk tid på å finne det Hvis man er heldig m været på sommerstid anbefales det å dra ca 7 km utenfor sentrum, til badestranda...D fikk vi dessverre ikke gjort pga dårlig vær... Olde Hansa var vi ikke innom, virket ALTFOR kommers... God tur anyway!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2005 #7 Skrevet 19. august 2005 Var der for 2,5 år siden og hadde en kjempefin tur. Ønsker å dra tilbake. Jeg handlet ganske mye og det var en del billigere enn hjemme. Var bl.a på et kjøpesenter i utkanten av byen som het er noe lignende som Kristine Keskus. Vi var kjempefornøyd med restaurantene vi spiste, også Olde Hansa. Syntes at all mat vi spiste var kjempegodt og billig.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #8 Skrevet 24. august 2005 Jeg synest Olde Hansa var en fin plass, jeg! Greit nok at det var mye turister der, men stemningen var helt spesiell, maten var helt spesiell (hvor ofte spiser du bjørn, liksom?) og jeg likte meg godt der! Mye bedre enn en eller annen italiensk restaurant drevet av tyrkere!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2005 #9 Skrevet 25. august 2005 En ganske så kjedelig by.. Vi var der i 3 dager og holdt på å gå på veggen av kjedsomhet..
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2005 #10 Skrevet 26. august 2005 En av de gamle gatene i gamlebyen heter Pikk!!! (vel.. jeg syntes det var litt gøy å se iallefall... )
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2005 #11 Skrevet 26. august 2005 Tusen takk for respons på tråden. Ser ut som at man kan få noen fine dager der. Er det forresten noen som har peiling på vær/temperaturer i begynnelsen av oktober - det er jo sein høst her...
Smørblomsten Skrevet 26. august 2005 #12 Skrevet 26. august 2005 Tusen takk for respons på tråden. Ser ut som at man kan få noen fine dager der. Er det forresten noen som har peiling på vær/temperaturer i begynnelsen av oktober - det er jo sein høst her... ← Vel, bare å søke på nettet sikkert...Søk noen dgr før du drar, det gjør jeg alltid (og i New York er det nå 28 grader, dit skal jeg imorgen!)... Anyway: Tallinn var skikkelig surt og kaldt når vi var der i beg. av juli!!! Så nesten hele garderoben min kunne ikke brukes Så selv om det var varmt og godt her i Oslo på den tiden, så var det slett ikke det i Tallinn. Tipper oktober er ganske kaldt, så ta m nok varme klær, sur vind der. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #13 Skrevet 13. september 2005 Været i Tallinn er som høsten i Norge..er i tallinn nå og skal være her i 3 uker til, og det begynner å bli kjølig her nå. Ellers så syns jeg byen er veldig bra. Har vært på noen bra restauranter, f.eks Afrikan Kitchen, nydelig kyllingsuppe! ellers så er det en fin strandlinje, men det er jo litt kaldt i oktober, men fint å se på..
Lillesøster Skrevet 13. september 2005 #14 Skrevet 13. september 2005 Det er en fin smijernsbutikk i gamlebyen som jeg falt for, handlet mye der. Tror det lå i Lühike jalg. Billig var det og, angrer på mye jeg ikke kjøpte. Den russiske katedralen er et must. Vi var innom der to ganger, begge gangene var det messe, mye røkelse og kor. Utrolig stemmningfylt. Jeg kunne tenkt meg å dra dit på julehandel, da de har mye fin de lager av ulla. Et spa er ikke dumt å få med seg heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå