Gå til innhold

IP-telefoni/Skype

Anbefalte innlegg

Gjest besøkende
Skrevet

Hm, ja, prøver å skjønne meg på alt dette "nye", og må si at jeg føler meg litt grønn.. Er det akkurat det samme? Og hvis jeg ønsker å si opp fasttelefonabonnementet mitt, trenger jeg da en ny type telefon til dette bruket? Altså, må jeg ha en bredbåndstelefon eller headset?

Håper at noen kan forklare meg litt?

På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med ip-telefoni enda, men jeg kan hvertfall fortelle deg at du kan bruke en vanlig analog telefon til dette.

Skype er vel et selskap som tilbyr ip-telefoni, bestilles og lastes via nettet.

Skrevet

Jeg bruker skype, det eneste du trenger er en mikrofon. Så bare prater du med andre folk som har skype innstallert på sin PC. Gratis å laste ned.

Selve ip-telefoni greiene kjenner jeg ikke til.

Skrevet

Nei, det er ikke det samme. Med Skype er du avhengig av at den du ringer til enten har Skype-id eller telefonnummer (men det er idotisk hvis begge har Skype). Skype er helt gratis, så lenge den andre også har lastet det ned (som er gratis). Med Skype kan du også ringe vanlige numre, med siden Norge "ikke er med" må du betale tilsvarende takst som å ringe fra Danmark dersom du ringer et norsk nummer.

IP-telefoni - da betaler du du fast avgift til Telenor og lite /ingenting for å prate. Du betaler det nettlinja di koster.

Hvis du ikke prater veldig mye i telefonen, og de du prater mest med er villige til å laste ned Skype gratis (og du synes den bittelille forsinkelsen er ok), og du gidder å betale sånn ca 150 kr for et anstendig headset, da satser du på Skype kombinert med mobil. Hvis ikke, og du ringer mest i Norge, er fasttelefon bedre.

Så er det en annen sak hva nettlinjen din evt koster uten fastabonnement på telefon ... eller om du faktisk har bredbånd.

Jeg tekster mest med mine norske venner, og prater mest med mine amerikanske (bla fordi jeg bruker lengre tid på å stave på engelsk og dessuten treffer jeg dem ikke over en kaffe eller en øl i ny og ne): jeg er veldig glad for Skype .. men det passer ikke alle.

Hvor mye og hvem ringer du?

Gjest Splitter Pine
Skrevet

Ip- telefoni og skype er absolutt ikke det samme. For å bruke skype, trenger du headset/høytalere og mikrofon slik som Xantippe forklarte.

Her bruker vi Ip-telefon, men ikke fra telenor. (Vi valgte noe annet fordi de ikke kunne levere med en gang).

Det vi bruker kalles Telio (www.telio.no) og koster 159 kr pr måned. Da ringer vi gratis til alle hustlf i Norge og mange andre steder i verden. Jeg har slekt i Italia, sambo's far bor i Spania og venner i Amerika, det koster oss ingenting for å ringe dit.

Det du trenger da, er som sagt en analog tlf, ingen spesiell type. IKKE Isdn tlf. (Om du er usikker, kan du spørre firma du evt. velger å bruke). Du må også ha bredbånd, gjerne en linje som er kjapp (ut).

Du kan også velge hvilket nr du selv vil ha, eller om du vil beholde ditt gamle. (Noe som er ganske kjekt så man slipper å dele ut nye nr)

Du kan jo sjekke opp hvilke firma som leverer Ip-telefoni, men vi er iaf veldig fornøyd med Telio.

:)

Gjest besøkende
Skrevet

Takk for svar! Har enda flere spm, jeg..

Så hvis jeg da feks velger Telio som Splitter Pine forteller om blir det 159,- i mnd, men da kommer bredbåndsabonnementet i tillegg, sant? Og da kan jeg helt og holdent kutte ut Telenor, trenger ikke å betale noe mndab til dem i det hele tatt? Og det blir ingen ekstrautgifter som tellerskritt, etc? Putter jeg telefonledningen inn i den samme kontakta i veggen, eller trenger jeg ikke den lenger heller? Går det via pc'n?

Skrevet

Hun må vel fremdeles betale fastavgift til Telenor? Uansett leverandør? For å ha et nummer? Resten overlater jeg til Splitter Pine å svare på ;)

Skrevet

Skype er IP-telefoni. IP-telefoni er at man bruker IP-protokollen til å telefonere med, og det gjør skype.

Man trenger ikke å betale telenor får å få et nummer (ikke tenk koffert :fy:), men mulig xantippe tenker på linjeleie som ofte må betales i tillegg hvis man har ADSL uten vanlig fasttelefon. Se prisliste til leverandøren.

Vil også anbefale å se på http://www.ip24.no http://www.televoip.no . Der har de tellerskritt men null i månedsavgift. Man kan ringe veldig mye for 159 i måneden (som telio har i månedsavgift.) Undersøk hva som bli billigst for deg.

Skrevet
Skype er IP-telefoni. IP-telefoni er at man bruker IP-protokollen til å telefonere med, og det gjør skype.

...Selv om man riktignok må ha på PC og bruke skype-programvare, skulle jeg egentlig tilføye der.

Skrevet

Nei, det var ikke linjeleia jeg tenkte på, det var fastavgiften. Men det virker som det er endret da ... Og det er jo i såfall fint. Jeg har ikke hatt telefon på åresvis, så hva vet vel jeg ... Sist jeg hadde telefon måtte jeg betale fastavift til Telenor, selv om de ikke var leverandøren min. Bare for å få nummeret ...

Skrevet

Om du har "vanlig" telefon fra en annen leverandør enn Telenor (f.eks. tele2) må du betale fastavgift (for å ha telefon) til telenor.

Om du har IPtelefon fra en annen leverandør slipper du dette, fordi du ikke har telefon, bare bredbånd.

Men: Som regel øker prisen for bredbånd når du ikke har telefon. Dette er fordi Telenor krever høyere linjeleie fra bredbåndsleverandøren, som igjen tar inn de pengene fra deg. Totalt sett bør du likevel komme ut på pluss.

Skrevet

Det er jo strålende nyheter. Kanskje jeg skulle skaffe meg bredbåndstelefon?

Her er forøvrig en nyttig side fra Aftenposten.

Skrevet

Vi har Telio. Det eneste du trenger er en helt vanlig analog telefon og bredbånd (ikke fra Telenor, det funker ikke). Du får et adapter fra Telio som du kobler til routeren med medfølgende nettverkskabel, og så kobler du til telefonen. Så har du summetone! Det hele er gjort på 2 minutter. :)

Vi betaler nå ikke en eneste regning til Telenor! :sjarmor:

Eneste er at vi må betale 70 kroner ekstra for bredbånd når vi ikke har fasttelefon gjennom Telenor, men sånn er det for alle. Det er jo uansett langt billigere enn å betale for fasttelefon hos dem! Dessuten er den prisen omdiskutert, så det kan hende Telenor må justere den ned.

Les mer her: http://www.telio.no/

Gjest besøkende
Skrevet

Oj, men dette høres jo helt utrolig ut. Hadde vært litt godt å "bli kvitt" telenor. Og siden det ser ut til at det uansett lønner seg må jeg nok prøve å fikse dette så fort som mulig.

Tusen takk for opplysende svar alle sammen!

:)

Gjest Violetta
Skrevet
Vi har Telio. Det eneste du trenger er en helt vanlig analog telefon og bredbånd (ikke fra Telenor, det funker ikke). Du får et adapter fra Telio som du kobler til routeren med medfølgende nettverkskabel, og så kobler du til telefonen. Så har du summetone! Det hele er gjort på 2 minutter.  :)

Vi betaler nå ikke en eneste regning til Telenor!  :sjarmor:

Eneste er at vi må betale 70 kroner ekstra for bredbånd når vi ikke har fasttelefon gjennom Telenor, men sånn er det for alle. Det er jo uansett langt billigere enn å betale for fasttelefon hos dem! Dessuten er den prisen omdiskutert, så det kan hende Telenor må justere den ned.

Les mer her: http://www.telio.no/

Beklager at jeg maser, men må man betale 70 kr til Telenor uansett, eller er det bare om man har bredbånd gjennom dem uten å ha fasttelefon? Må ha alt inn med teskje her... :sjenert:

Skrevet

Siden telenor er den eneste eieren av det fysiske telenettet, må du nok betale uansett ja. Sjekk prisliste for ADSL-leverandøren din, der står det om de tar forskjell i pris med eller uten fasttelefon. Selv om du indirekte betaler den avgiften til Telenor, er det ikke alle leverandører som gir deg billigere/dyrere ADSL med/uten fasttelefon.

Skrevet

Nei, man må ikke betale til Telenor samme hva.

Vi har bredbånd fra NextGenTel og ip-telefoni fra IP24. Betaler ikke noe til Telenor og har heller aldri gjort det.

Gjest Violetta
Skrevet

Skal ikke betale til noen leverandør jeg, skal leie en leilighet med internett inkludert i husleien.

Skrevet
Vi har bredbånd fra NextGenTel og ip-telefoni fra IP24. Betaler ikke noe til Telenor og har heller aldri gjort det.

Nextgentel har ikke noe forskjell i pris på abonnementene, uten om det billigste, men avgiften til Telenor er der.

Skrevet
Skal ikke betale til noen leverandør jeg, skal leie en leilighet med internett inkludert i husleien.

Med eget bredbåndsuttak og abonnement? Ellers kan det være litt vanskelig med IP-telefoni hvis du ikke har eget uttak og abonnement inn til deg. Hvis du deler abonnement, blir det som sagt fort noen hindringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...