AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Jeg blir sterkt rådet av lege og terapeut til å bytte fra Ritalin (som jeg har gått på i mange år) til Aduvanz, men jeg er litt redd. Medisinen er hentet ut fra Apoteket og står klar, liksom. Men etter så mange år på noe jeg KJENNER til, så godt, så er det ekkelt å bytte. Jeg sliter veldig mye med angst og humørsvingninger, og slik som ting er i dag, så mistenker jeg også at Ritalin er med å bidrar negativt. Ritalin kan jo være helt brutal, spesielt i høye doser, og jeg håper Aduvanz kan være mer stabil i virkningen og at jeg unngår nervøsitet. Er det noen her med positive erfaringer med Aduvanz og evt. bytte fra Ritalin til denne? Anonymkode: b28a4...071
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Jeg fikk mindre uro/nervøsitet/angst når jeg byttet fra Ritalin til Aduvanz. Dessverre fikk jeg ikke sove og gikk ned altfor mye i vekt på Aduvanz, så jeg måtte bytte tilbake. Skikkelig kjipt, for jeg synes Aduvanz fungerte veldig mye bedre. Anonymkode: e6da0...87c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg fikk mindre uro/nervøsitet/angst når jeg byttet fra Ritalin til Aduvanz. Dessverre fikk jeg ikke sove og gikk ned altfor mye i vekt på Aduvanz, så jeg måtte bytte tilbake. Skikkelig kjipt, for jeg synes Aduvanz fungerte veldig mye bedre. Anonymkode: e6da0...87c Takk for svar! Ja, fort gjort å få søvnproblemer på Ritalin også, så jeg er spent på hvordan det evt. blir med Aduvanz. Jeg får vel bare hoppe i det og prøve dem... Anonymkode: b28a4...071
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Jeg fikk aduvanz kombinert med attentin, og fikk et helt nytt liv🙂 Noe bivirkninger har jeg, men det er verdt det. Alle reagerer forskjellig på medisiner, men jeg syns du bør prøve den ut! Anonymkode: 5d1a8...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg fikk aduvanz kombinert med attentin, og fikk et helt nytt liv🙂 Noe bivirkninger har jeg, men det er verdt det. Alle reagerer forskjellig på medisiner, men jeg syns du bør prøve den ut! Anonymkode: 5d1a8...fe6 Så godt å høre! Det er flere som snakker varmt om Aduvanz, ser jeg... Jeg bør jo tørre dette, som har vært oppe i høye doser på Ritalin, med grusomme bivirkninger og nerver 😂 Bra det har fungert for deg. Krysser fingrene for at dette blir bra... Anonymkode: b28a4...071
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så godt å høre! Det er flere som snakker varmt om Aduvanz, ser jeg... Jeg bør jo tørre dette, som har vært oppe i høye doser på Ritalin, med grusomme bivirkninger og nerver 😂 Bra det har fungert for deg. Krysser fingrene for at dette blir bra... Anonymkode: b28a4...071 Huff jeg skjønner at det var kjipt, men det er jo sånn man finner ut hva som passer for en. Har prøvd for høye doser av både Ritalin og Aduvanz. Men da fant jeg ut at det var for høyt, og trappet ned igjen. Du blir vel fulgt opp av psykiater? Greit å kontrollere eventuelle bivirkninger hos lege og, når man har funnet riktig dose. Det må man nesten kjenne på selv. Men merker at dagsformen har litt å si og da. Men lest at det ikke er så unormalt. Og jeg bytter på litt, og tar pauser innimellom. Anonymkode: 5d1a8...fe6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Huff jeg skjønner at det var kjipt, men det er jo sånn man finner ut hva som passer for en. Har prøvd for høye doser av både Ritalin og Aduvanz. Men da fant jeg ut at det var for høyt, og trappet ned igjen. Du blir vel fulgt opp av psykiater? Greit å kontrollere eventuelle bivirkninger hos lege og, når man har funnet riktig dose. Det må man nesten kjenne på selv. Men merker at dagsformen har litt å si og da. Men lest at det ikke er så unormalt. Og jeg bytter på litt, og tar pauser innimellom. Anonymkode: 5d1a8...fe6 Jeg blir fulgt opp av legespesialist gjennom DPS. Så får god oppfølging og ganske stor valgfrihet selv ang. medikamenter osv. Men hun gir selvsagt råd i samråd med hva jeg har erfart tidligere. Jeg begynner på laveste dose. Med Ritalin har jeg vært sensitiv hele veien, og er nede på laveste dose. Interessant å høre andres erfaringer i alle fall, selv om mye er individuelt. Anonymkode: b28a4...071 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 TS her, for å oppdatere så langt (har gått på Aduvanz i litt over 1 mnd.): Bank i bordet så har Aduvanz endret livet mitt SKIKKELIG til det bedre! Jeg har på mange måter fått et nytt liv, eller er i alle fall på vei til å få det. Angsten og uroen, som tydeligvis må ha blitt kraftig forsterket av Ritalin, er mye, myyye bedre. Tankene er roligere, følelsene er roligere, ja, jevnt over har jeg langt mer balanse og ro. Dette er utrolig bra! I begynnelsen hadde jeg et par helt forferdelige dager, rett og slett dager med skikkelig "bad trip". Noia, angst, indre uro og en spesiell følelse jeg ikke kan beskrive. Så var jeg litt "speedet" i en god stund, og det var egentlig veldig gøy, men så roet det seg ned og jeg sitter så langt igjen med masse positive endringer og god konsentrasjon. Hvis dette fortsetter slik, bank i bordet, tror jeg at jeg har funnet drømmemedisinen for min del. Aduvanz kan tydeligvis være nokså ubehagelig å venne seg til, faktisk helt forferdelig, men det snudde om til å bli en drøm gitt! Jeg er veldig fornøyd. Søvnproblemene forsvant også etter hvert, heldigvis. Anonymkode: b28a4...071 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Så godt å høre🥳🙌🏻 Anonymkode: 5d1a8...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #10 Skrevet 20. mars 2021 Kan jeg spør om noe ts 😇 Starter alle på ritalin? Skal starte opp selv med medisiner om ca. 3 uker. Veldig spent. Har en veldig indre uro og en stressfølelse som er helt grusom. Anonymkode: f4f61...df5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 Elvanse er mye bedre enn de gamle sortene, det er renere stoff, bedre og jevnere virkning og mindre bivirkninger. Anonymkode: 1d4c3...f17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #12 Skrevet 14. juli 2021 Er tics en vanlig bivirkning på aduvanz? Jeg kjenner en som bruker det, han har søvnforstyrrelser og har tics når jeg tror han begynner å bli sliten . Anonymkode: 489c7...85f
n_97 Skrevet 14. juli 2021 #13 Skrevet 14. juli 2021 Generelt sett har dexamfetamin mindre bivirkninger enn ritalin. Noen må gå over fra depot til hurtigvirkende pga søvnproblemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå